Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Małgorzata Frymus
Awans zawodowy, Scenariusze

Scenariusz zajęć zintegrowanych (klasa III) "Barwy lasu". Zajęcie pokazowe dla nauczycieli stażystów

- n +

Scenariusz zajęć zintegrowanych - klasa III

(Z ZAKRESU EDUKACJI ŚRODOWISKOWEJ)

Ośrodek tematyczny: Barwy lasu.

Temat dnia: Utrwalamy wiadomości o lesie i jego mieszkańcach.

Zapis tematu w dzienniku lekcyjnym: Warunki życia zwierząt leśnych.
Sposoby odżywiania się zwierząt i zależności pokarmowe między zwierzętami a roślinami. Zabawy obrazujące te zależności. Zwierzęta roślinożerne, mięsożerne i wszystkożerne. Warstwowa budowa lasu oraz zwierzęta tam zamieszkujące.

Nabywanie umiejętności korzystania ze zdobytej wcześniej wiedzy. Wzbogacanie słownictwa z zakresu treści przyrodniczych. Rozwijanie zainteresowań przyrodą.

Przewidywane osiągnięcia - umiejętności ucznia:
- rozróżnia podstawowe gatunki zwierząt żyjących w lasach oraz dostrzega zależności między ich życiem;
- potrafi podać przykład łańcucha zależności pokarmowych w środowisku leśnym;
- zna warstwową budowę lasu;
- wie jakie zwierzęta przynależą do danej warstwy lasu;
- dokonuje podziału zwierząt na: ssaki, ptaki, owady;
- dokonuje podziału zwierząt na: mięsożerne, roślinożerne, wszystkożerne;
- umie w kilku zdaniach opisać wybrane zwierzę leśne zaliczając je, do ssaków, ptaków, owadów / mięsożerców, roślinożerców, wszystkożerców;
- zna reguły zabaw, stosuje je, uczestniczy w nich.

Pomoce: kartoniki z nazwami zwierząt leśnych (część z nich zawieszana na szyję)
oraz roślinami - po kilka / trzy duże napisy: ssaki, owady, ptaki / trzy arkusze papieru z napisami: mięsożerne, roślinożerne, wszystkożerne / cztery napisy: ściółka, runo leśne, podszyt, korony drzew / piłka.

Przebieg zajęcia:
1. Powitanie piosenką wysłuchaną z kasety pt. "Leśne tajemnice".
Krótka rozmowa na temat treści wysłuchanej piosenki.
- Jak myślicie, o czym (o kim) będziemy dzisiaj rozmawiać?
2. Wypowiedzi dzieci na temat podziału zwierząt na: ssaki, owady, ptaki.
Każdy uczeń otrzymuje kartonik z nazwą leśnego zwierzątka. W klasie ustawiono trzy stoły, wokół nich krzesła. Na stołach znajdują się duże napisy: SSAKI, PTAKI, OWADY. Zadaniem dzieci jest usiąść przy właściwym stole z właściwym napisem. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania, uczniowie w grupach mają za zadanie zdefiniować w kilku zdaniach w/w pojęcia (cechy charakterystyczne).
Ssaki - borsuk, dzik, lis, wilk, sarna, jeleń, zając, wiewiórka.
Ptaki - sowa, jastrząb, puchacz, dzięcioł.
Owady - wij, mrówka, kornik, żuk leśny.
3. Zabawy w łańcuchy pokarmowe. Uczniowie losują kartoniki z nazwami zwierząt, zawieszając je na szyi, postawą ciała przedstawiają te zwierzęta oraz zależności pokarmowe, np.: orzech - wiewiórka - jastrząb
drzewo - kornik - dzięcioł
poziomka - mrówka - jeż
trawa - sarna - wilk
trawa - zając - lis.
Odkrywanie relacji: rośliny zjadają roślinożercy, a roślinożerców - mięsożercy.

4. Sposoby odżywiania się zwierząt.
Po losowaniu kartek z nazwami zwierząt, uczniowie przygotowują się do odpowiedzi na pytanie: Czym się to zwierzę żywi?
Na ścianie umieszczone są 3 arkusze papieru z napisami: zwierzęta roślinożerne, mięsożerne, wszystkożerne. Uczeń ma za zadanie umiejscowić kartonik z nazwą wylosowanego przez siebie zwierzęcia na odpowiedniej planszy.
W podsumowaniu uczniowie wyciągają wnioski, że zwierzęta żywią się roślinami (roślinożerne), innymi zwierzętami (mięsożerne) oraz roślinami i zwierzętami (wszystkożerne).
Roślinożerne - zając, sarna, jeleń, ślimak, kornik.
Mięsożerne - puchacz, wij, wilk, lis, żaba.
Wszystkożerne - dzik, jeż, wiewiórka, borsuk, dzięcioł, kuna, mysz polna.

5. Scenka zbiorowa przedstawiająca warstwową budowę lasu oraz zwierzęta zamieszkujące poszczególne warstwy lasu. Nauczyciel na podłodze umieszcza napis - ściółka, na ławeczce - runo leśne, na krześle - podszyt, sam wysoko unosi napis - korony drzew. Zadaniem uczniów jest dopasowanie zwierząt do poszczególnych warstw lasu.
Ściółka - ślimak, wij, mrówka.
Runo leśne - żaba, zaskroniec, ważka, motyl.
Podszyt - sarna, wilk, dzik, jeleń, zając, lis, borsuk, kuna.
Korony drzew - wiewiórka, sowa, kukułka, zięba.

6. Zabawa z piłką. Zabawę rozpoczyna nauczyciel, rzucając piłkę do danego dziecka i wypowiadając słowa: szumi las, szumi las,
omów zwierzę, które znasz?
Uczeń, który otrzymał piłkę, w 2 -3 zdaniach omawia wybrane przez siebie zwierzę tzn. podaje warstwę lasu, w której zamieszkuje, określa czy jest roślinożerne, mięsożerne lub wszystkożerne oraz potrafi przydzielić je do danej grupy (ssaki, ptaki, owady). Uczniowie mogą posiłkować się planszami, które wcześniej wykonali. W razie trudności, dziecko może dokonać też opisu wyglądu zwierzęcia.

7. Samoocena i zakończenie zajęć. Nauczyciel pisze na tablicy pytania:
- Jak pracowałeś na zajęciach?
- Co Ci się najbardziej podobało?
Uczniowie piszą na kartkach krótkie odpowiedzi. Odczytanie odpowiedzi przez nauczyciela, rozmowa na ich temat.
 

Opracowanie: mgr Małgorzata Frymus

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 31215
 
   Komentarze
  • Beti, 2006-10-22

    Scenariusz ściągnięty z gotowych scenariuszy do kl. III ''Z Ekoludkiem
    w szkole"

  • wroncia:*, 2008-04-17

    Siemka babci!! to jest jakieś porąbane niedosć ze ściągnięte i jeszcze
    jakie głupoty ... debilka

  • Norbert, 2008-05-08

    Fajne(nawet)

  • iza, 2008-09-26

    ja miałam to do szkoły i se popatrzyłam he he bo byłam na imieninach
    ciotki i nie byłam dzień w szkole i wzięłam lekcje od koleżanki i oni
    się tego uczyli a ja musiałam pisać a nie umiałam

  • marta, 2010-09-21

    Hy jakie zróżnicowane opinie!



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3.93



    Ilość głosów: 60
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014