AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Frymus
Awans zawodowy, Scenariusze

Scenariusz zajęć zintegrowanych (klasa III) "Barwy lasu". Zajęcie pokazowe dla nauczycieli stażystów

- n +

Scenariusz zajęć zintegrowanych - klasa III

(Z ZAKRESU EDUKACJI ŚRODOWISKOWEJ)

Ośrodek tematyczny: Barwy lasu.

Temat dnia: Utrwalamy wiadomości o lesie i jego mieszkańcach.

Zapis tematu w dzienniku lekcyjnym: Warunki życia zwierząt leśnych.
Sposoby odżywiania się zwierząt i zależności pokarmowe między zwierzętami a roślinami. Zabawy obrazujące te zależności. Zwierzęta roślinożerne, mięsożerne i wszystkożerne. Warstwowa budowa lasu oraz zwierzęta tam zamieszkujące.

Nabywanie umiejętności korzystania ze zdobytej wcześniej wiedzy. Wzbogacanie słownictwa z zakresu treści przyrodniczych. Rozwijanie zainteresowań przyrodą.

Przewidywane osiągnięcia - umiejętności ucznia:
- rozróżnia podstawowe gatunki zwierząt żyjących w lasach oraz dostrzega zależności między ich życiem;
- potrafi podać przykład łańcucha zależności pokarmowych w środowisku leśnym;
- zna warstwową budowę lasu;
- wie jakie zwierzęta przynależą do danej warstwy lasu;
- dokonuje podziału zwierząt na: ssaki, ptaki, owady;
- dokonuje podziału zwierząt na: mięsożerne, roślinożerne, wszystkożerne;
- umie w kilku zdaniach opisać wybrane zwierzę leśne zaliczając je, do ssaków, ptaków, owadów / mięsożerców, roślinożerców, wszystkożerców;
- zna reguły zabaw, stosuje je, uczestniczy w nich.

Pomoce: kartoniki z nazwami zwierząt leśnych (część z nich zawieszana na szyję)
oraz roślinami - po kilka / trzy duże napisy: ssaki, owady, ptaki / trzy arkusze papieru z napisami: mięsożerne, roślinożerne, wszystkożerne / cztery napisy: ściółka, runo leśne, podszyt, korony drzew / piłka.

Przebieg zajęcia:
1. Powitanie piosenką wysłuchaną z kasety pt. "Leśne tajemnice".
Krótka rozmowa na temat treści wysłuchanej piosenki.
- Jak myślicie, o czym (o kim) będziemy dzisiaj rozmawiać?
2. Wypowiedzi dzieci na temat podziału zwierząt na: ssaki, owady, ptaki.
Każdy uczeń otrzymuje kartonik z nazwą leśnego zwierzątka. W klasie ustawiono trzy stoły, wokół nich krzesła. Na stołach znajdują się duże napisy: SSAKI, PTAKI, OWADY. Zadaniem dzieci jest usiąść przy właściwym stole z właściwym napisem. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania, uczniowie w grupach mają za zadanie zdefiniować w kilku zdaniach w/w pojęcia (cechy charakterystyczne).
Ssaki - borsuk, dzik, lis, wilk, sarna, jeleń, zając, wiewiórka.
Ptaki - sowa, jastrząb, puchacz, dzięcioł.
Owady - wij, mrówka, kornik, żuk leśny.
3. Zabawy w łańcuchy pokarmowe. Uczniowie losują kartoniki z nazwami zwierząt, zawieszając je na szyi, postawą ciała przedstawiają te zwierzęta oraz zależności pokarmowe, np.: orzech - wiewiórka - jastrząb
drzewo - kornik - dzięcioł
poziomka - mrówka - jeż
trawa - sarna - wilk
trawa - zając - lis.
Odkrywanie relacji: rośliny zjadają roślinożercy, a roślinożerców - mięsożercy.

4. Sposoby odżywiania się zwierząt.
Po losowaniu kartek z nazwami zwierząt, uczniowie przygotowują się do odpowiedzi na pytanie: Czym się to zwierzę żywi?
Na ścianie umieszczone są 3 arkusze papieru z napisami: zwierzęta roślinożerne, mięsożerne, wszystkożerne. Uczeń ma za zadanie umiejscowić kartonik z nazwą wylosowanego przez siebie zwierzęcia na odpowiedniej planszy.
W podsumowaniu uczniowie wyciągają wnioski, że zwierzęta żywią się roślinami (roślinożerne), innymi zwierzętami (mięsożerne) oraz roślinami i zwierzętami (wszystkożerne).
Roślinożerne - zając, sarna, jeleń, ślimak, kornik.
Mięsożerne - puchacz, wij, wilk, lis, żaba.
Wszystkożerne - dzik, jeż, wiewiórka, borsuk, dzięcioł, kuna, mysz polna.

5. Scenka zbiorowa przedstawiająca warstwową budowę lasu oraz zwierzęta zamieszkujące poszczególne warstwy lasu. Nauczyciel na podłodze umieszcza napis - ściółka, na ławeczce - runo leśne, na krześle - podszyt, sam wysoko unosi napis - korony drzew. Zadaniem uczniów jest dopasowanie zwierząt do poszczególnych warstw lasu.
Ściółka - ślimak, wij, mrówka.
Runo leśne - żaba, zaskroniec, ważka, motyl.
Podszyt - sarna, wilk, dzik, jeleń, zając, lis, borsuk, kuna.
Korony drzew - wiewiórka, sowa, kukułka, zięba.

6. Zabawa z piłką. Zabawę rozpoczyna nauczyciel, rzucając piłkę do danego dziecka i wypowiadając słowa: szumi las, szumi las,
omów zwierzę, które znasz?
Uczeń, który otrzymał piłkę, w 2 -3 zdaniach omawia wybrane przez siebie zwierzę tzn. podaje warstwę lasu, w której zamieszkuje, określa czy jest roślinożerne, mięsożerne lub wszystkożerne oraz potrafi przydzielić je do danej grupy (ssaki, ptaki, owady). Uczniowie mogą posiłkować się planszami, które wcześniej wykonali. W razie trudności, dziecko może dokonać też opisu wyglądu zwierzęcia.

7. Samoocena i zakończenie zajęć. Nauczyciel pisze na tablicy pytania:
- Jak pracowałeś na zajęciach?
- Co Ci się najbardziej podobało?
Uczniowie piszą na kartkach krótkie odpowiedzi. Odczytanie odpowiedzi przez nauczyciela, rozmowa na ich temat.
 

Opracowanie: mgr Małgorzata Frymus

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 35502


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.97



Ilość głosów: 61