Katalog

Anna Józefiak
Język polski, Sprawdziany i testy

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego polonisty na stopień nauczyciela kontraktowego

- n +

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela

Realizując w roku szkolnym 2005/2006 opracowany przez siebie plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego, w okresie mojego stażu dążyłam do wykonania założonych zadań. Najważniejszymi kierunkami mojej aktywności były cztery obszary działalności: 1) czynności organizacyjne, 2) poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, 3) rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych oraz spostrzegawczości, umiejętności analizy i wyciągania wniosków oraz 4) zdobycie wiedzy z zakresu problemów wychowawczych szkoły oraz umiejętności poszukiwania źródeł informacji o uczniu.

W ramach czynności organizacyjnych zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego. Aktualne informacje zdobyłam między innymi dzięki uczestnictwie w kursie pt. Awans zawodowy nauczyciela od A - Zorganizowanym przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli TWP. Opracowałam plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez opiekuna stażu i Dyrekcję szkoły. Zawarłam pisemny kontrakt z opiekunem i wspólnie opracowałyśmy harmonogram spotkań konsultacyjnych oraz zajęć prowadzonych i obserwowanych. W ciągu całego roku gromadziłam zaświadczenia, potwierdzenia i scenariusze lekcji, dokumentując w ten sposób realizację planu rozwoju zawodowego.

Poznając organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, miałam możliwość zapoznania się z dokumentacją szkolną, m. in. ze Statutem Gimnazjum nr 24 w Toruniu, Regulaminem Ucznia, Regulaminem Rady Pedagogicznej oraz z Programem naprawczym. Korzystałam głównie z postanowień Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, uwzględniając zmiany zawarte w załącznikach.

Brałam udział w Radach Pedagogicznych oraz w zebraniach zespołów, do których zostałam przydzielona, tj. w spotkaniach Zespołu nauczycieli przedmiotów humanistycznych, Zespołu ds. ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktyki oraz Zespołu wychowawców klas drugich.

Tygodniowy rozkład zajęć i dyżurów organizowałam na bieżąco, dostosowując się do zmian, zastępstw i dodatkowych obowiązków. Zapoznałam się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz z przepisami przeciwpożarowymi.

W ramach rozwijania umiejętności opiekuńczo-wychowawczych obserwowałam lekcje prowadzone przez opiekuna stażu i drugiego nauczyciela. Szczególną uwagę zwracałam przede wszystkim na sposób wykorzystania czasu na lekcji, rodzaje stosowanych metod pracy z uczniami oraz na indywidualizację procesu nauczania z uwzględnieniem uczniów słabszych i uczniów zdolniejszych. Przebieg obserwowanych zajęć omawiałam z nauczycielem prowadzącym i zapisywałam wnioski. Raz w miesiącu prowadziłam lekcje w obecności opiekuna stażu, a w ciągu roku jedną godzinę przeprowadziłam w obecności Pani Wicedyrektor. Scenariusze tych lekcji oraz sposób ich prowadzenia omówiłam na konsultacjach, analizując przebieg moich zajęć.

Realizując plan doskonalenia zawodowego, uczestniczyłam w szkoleniowej Radzie Pedagogicznej, na której wygłoszony został referat na temat Skuteczny nauczyciel - wychowawca. Sporządziłam sprawozdanie z tej Rady. Wzięłam też udział w warsztatach organizowanych w naszej szkole pt. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w pracy nauczyciela. Na bieżąco korzystałam z artykułów i książek o tematyce psychologiczno-pedagogicznej.

W roku szkolnym 2005/2006 kontynuowałam naukę na Podyplomowym Studium Logopedii, co wzbogaciło moją wiedzę na temat problemów ucznia, m. in. w zakresie dysleksji (jest to główne zagadnienie mojej pracy dyplomowej), zaburzeń artykulacyjnych i emocjonalnych.

Brałam aktywny udział w pracy Zespołu nauczycieli przedmiotów humanistycznych. Opracowałam Test diagnozujący dla klas drugich wraz z kryteriami oceniania i wyniki Testu diagnozującego dla klas pierwszych. Wzięłam udział w opracowaniu Egzaminu poprawkowego dla klas trzecich oraz Sprawdzianu z literatury dla klasy pierwszej według zasad pomiaru dydaktycznego. Sporządziłam dwie wersje Egzaminu poprawkowe dla klasy drugiej. Pomagałam także w organizacji przebiegu Testu diagnozującego dla klas pierwszych.

W rozwijaniu umiejętności analizy i wyciągania wniosków pomogła mi ankieta przeprowadzona w klasie 2a na temat opinii uczniów o poziomie prowadzenia zajęć języka polskiego. W przyszłości zamierzam wziąć pod uwagę przede wszystkim wskazówki dotyczące urozmaicenia toku lekcji oraz zróżnicowania środków dydaktycznych.

Na bieżąco dokonywałam oceny własnych metod pracy. Konsultując się z opiekunem stażu i innymi nauczycielami, dokonywałam zmian w sposobie prowadzenia lekcji i podejścia do uczniów wymagających szczególnej uwagi.
Doskonaląc multimedialne techniki pracy, bardzo często przygotowywałam scenariusze, dokumentację i testy oraz karty pracy dla uczniów z wykorzystaniem komputera. Korzystałam również z materiałów dostępnych na stronach internetowych.

W ramach zdobywania wiedzy z zakresu problemów wychowawczych szkoły oraz umiejętności poszukiwania źródeł informacji o uczniu odbywałam częste rozmowy z wychowawcami i pedagogiem szkolnym na temat sytuacji środowiskowej i rodzinnej uczniów, którzy sprawiali trudności wychowawcze lub których zachowanie budziło niepokój (np. częsta nieobecność na lekcjach, widoczne zaniedbanie, brak postępów w nauce). Rodzicom kilkorga uczniów zasugerowałam udanie się do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu przeprowadzenia badań pod kątem dysleksji. Uczestniczyłam w warsztatach poświęconych pracy z uczniami z dysleksją. Współpracowałam z terapeutą szkolnym w zakresie metod wspierania rozwoju dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniu. Korzystałam z książek dotyczących problemów uczniów z nauką, głównie nt. dysleksji. Wzbogaciłam swoją wiedzę na temat potrzeb uczniów dzięki niektórym przedmiotom wykładanym na Podyplomowym Studium Logopedii (m. in. Glottodydaktyka, Metodyka zajęć korekcyjno-wyrównawczych, Psychologia, Psychiatria i neurologia).

Odpowiadając na potrzeby podopiecznych, opracowałam program zajęć edukacyjnych, prowadzonych przez dwa semestry w klasie 1e. Zajęcia te miały na celu wspomaganie rozwoju uczniów przejawiających braki w nauce języka polskiego na poziomie klasy pierwszej gimnazjum. W drugim semestrze realizowałam natomiast Program Edukacyjno-Terapeutyczny Ortograffiti z uczennicą klasy drugiej, mającą orzeczenie o dysleksji.

Zorganizowałam i przeprowadziłam szkolny etap konkursu recytatorskiego pt. Wiersze, które lubimy, organizowanego przez Młodzieżowy Dom Kultury, oraz przygotowałam jedną z uczestniczek do etapu wojewódzkiego.

Kilkakrotnie uczestniczyłam w zebraniach rodziców i odbywałam konsultacje, podczas których poruszałam problem zachowania i postępów w nauce niektórych uczniów. Często kontaktowałam się z rodzicami telefonicznie, przekazując informacje na temat ich dzieci. Wzięłam też udział w zebraniu nauczycieli uczących w klasie 1e, na którym omawiana była kwestia ocen kilkorga uczniów zagrożonych ocenami niedostatecznymi na koniec roku szkolnego.

Dzięki pomocy Dyrekcji, opiekuna stażu oraz współpracy z wychowawcami, nauczycielami i pedagogiem szkolnym, odbyłam staż na nauczyciela kontraktowego.

........................................................
podpis stażysty

Toruń, dnia 1 czerwca 2006r.
 

Opracowanie: Anna Józefiak - polonistka

Wyświetleń: 18546


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.