Katalog

Krystyna Gawryś
Biologia, Konspekty

Rady na odpady

- n +

Rady na odpady

Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Opolu

Scenariusz zajęć bibliotecznych

Opiekun: Anna Gawdyn

Cel główny zajęć:
Rozwijanie i pogłębianie świadomości ekologicznej.


Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

Sprawnie korzystać z księgozbioru podręcznego, odnaleźć Roczniki Statystyczne, posługiwać się nimi i wyszukiwać potrzebne dane. Analizować i opracowywać dane statystyczne. Porównywać z informacjami Gminnych Informatorów. Korzystać z własnych obserwacji i doświadczeń. Wymieniać poglądy i poszukiwać twórczych rozwiązań.

Uczeń rozumie:

Rangę problemu jaki stwarzają na całym świecie odpady komunalne. Potrzebę kształtowania świadomości ekologicznej. Potrzebę pogłębiania wiedzy o temacie. Konieczność podejmowania działań zmierzających do rozwiązania problemu. Konieczność propagowania wszelkich zamierzeń dotyczących ochrony środowiska.

Uczeń zna:

Zasady korzystania z księgozbioru podręcznego i znajdujących się w nim roczników. Rodzaje odpadów komunalnych. Sposoby wykorzystywania lub przetwarzania odpadów. Metody zabezpieczania wysypisk śmieci i utylizowania odpadów.

Metody:

Burza mózgów, pogadanka, metoda badawcza- analiza i opracowywanie danych statystycznych, twórcze rozwiązywanie problemów.

Środki dydaktyczne:

Roczniki Statystyczne, Gminne Informatory, zestawienia, kartki i długopisy..

Przebieg zajęć:

1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, podanie tematu)
2. Burza mózgów Odpady komunalne.
3. Pogadanka o tym, czym są w Polsce i na świecie odpady komunalne. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat czym są, jak powstają odpady. Dlaczego ich ilość stale rośnie zarówno w Polsce jak i na świecie, zwłaszcza w krajach wysoko cywilizowanych.
4. Wykorzystując umiejętność korzystania z księgozbioru podręcznego odszukanie w Rocznikach Statystycznych danych dotyczących ilości odpadów z gospodarstw domowych w wybranych krajach świata. (w kg na 1 mieszkańca)
np. USA  864 kg
Holandia  485 kg
Norwegia  420 kg
Niemcy  386 kg
Polska  250 kg
5. Wyszukiwanie w Gminnych Informatorach informacji o ilości odpadów z obszaru naszej gminy i gmin sąsiadujących. Porównywanie i analiza tych danych. Wyciągnięcie wniosków, przedstawienie ich.
6. Indywidualne, procentowe opracowanie własnego kosza na śmieci (Co w moim domu wyrzuca się do śmieci, jaki jest udział procentowy)
7. Analiza odpadów z gospodarstw domowych w tzw. "standardowym" koszu na śmieci:
papier i karton  41%
tworzywa sztuczne  19%
odpady organiczne  12%
metale  8%
materiały tekstylne  8%
szkło  6%
części mineralne  4%
drewno  3%
(za K. Kafel, W.Lenart 1995r.)
Porównanie danych zapisanych przez uczniów z podanymi w "standardach". Wyciągnięcie wniosków.
8. Opracowanie planu ograniczania odpadów, z wykorzystaniem metod: spalania, kompostowania, recyklingu.
9. Prezentacja opracowanych planów, wybranie najciekawszego. Ekspozycja planów na gazetce.
10. Podsumowanie zajęć - dyskusja na temat tego, czy należy podejmować takie tematy i propagować działania? Jaką rolę odgrywają roczniki statystyczne w opracowywaniu takich danych? Jaki wpływ na te działania mają uczniowie?

11. Zapisanie wniosków.


 

Opracowanie: Krystyna Gawryś

Wyświetleń: 2265


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.