Katalog Krystyna Gawryś Biologia, Konspekty Rady na odpadyRady na odpadyWojewódzki Ośrodek Metodyczny w OpoluScenariusz zajęć bibliotecznych Opiekun: Anna Gawdyn Cel główny zajęć: Rozwijanie i pogłębianie świadomości ekologicznej. Cele operacyjne: Uczeń potrafi: Sprawnie korzystać z księgozbioru podręcznego, odnaleźć Roczniki Statystyczne, posługiwać się nimi i wyszukiwać potrzebne dane. Analizować i opracowywać dane statystyczne. Porównywać z informacjami Gminnych Informatorów. Korzystać z własnych obserwacji i doświadczeń. Wymieniać poglądy i poszukiwać twórczych rozwiązań. Uczeń rozumie: Rangę problemu jaki stwarzają na całym świecie odpady komunalne. Potrzebę kształtowania świadomości ekologicznej. Potrzebę pogłębiania wiedzy o temacie. Konieczność podejmowania działań zmierzających do rozwiązania problemu. Konieczność propagowania wszelkich zamierzeń dotyczących ochrony środowiska. Uczeń zna: Zasady korzystania z księgozbioru podręcznego i znajdujących się w nim roczników. Rodzaje odpadów komunalnych. Sposoby wykorzystywania lub przetwarzania odpadów. Metody zabezpieczania wysypisk śmieci i utylizowania odpadów. Metody: Burza mózgów, pogadanka, metoda badawcza- analiza i opracowywanie danych statystycznych, twórcze rozwiązywanie problemów. Środki dydaktyczne: Roczniki Statystyczne, Gminne Informatory, zestawienia, kartki i długopisy.. Przebieg zajęć: 1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, podanie tematu) 2. Burza mózgów Odpady komunalne. 3. Pogadanka o tym, czym są w Polsce i na świecie odpady komunalne. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat czym są, jak powstają odpady. Dlaczego ich ilość stale rośnie zarówno w Polsce jak i na świecie, zwłaszcza w krajach wysoko cywilizowanych. 4. Wykorzystując umiejętność korzystania z księgozbioru podręcznego odszukanie w Rocznikach Statystycznych danych dotyczących ilości odpadów z gospodarstw domowych w wybranych krajach świata. (w kg na 1 mieszkańca)
6. Indywidualne, procentowe opracowanie własnego kosza na śmieci (Co w moim domu wyrzuca się do śmieci, jaki jest udział procentowy) 7. Analiza odpadów z gospodarstw domowych w tzw. "standardowym" koszu na śmieci:
Porównanie danych zapisanych przez uczniów z podanymi w "standardach". Wyciągnięcie wniosków. 8. Opracowanie planu ograniczania odpadów, z wykorzystaniem metod: spalania, kompostowania, recyklingu. 9. Prezentacja opracowanych planów, wybranie najciekawszego. Ekspozycja planów na gazetce. 10. Podsumowanie zajęć - dyskusja na temat tego, czy należy podejmować takie tematy i propagować działania? Jaką rolę odgrywają roczniki statystyczne w opracowywaniu takich danych? Jaki wpływ na te działania mają uczniowie? 11. Zapisanie wniosków.
Opracowanie: Krystyna Gawryś Wyświetleń: 2265
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |