Katalog Mariola Tomańska Lekcja wychowawcza, Konspekty Myśli o Tobie. Wyrażamy uczucia, kształtujemy empatięMyśli o Tobie. Wyrażamy uczucia, kształtujemy empatięScenariusz godziny wychowawczej w klasie IVCELE: Uczniowie: - poznają upodobania, zainteresowania kolegów, - znajdują podobieństwa i różnice, - wykorzystują zdobytą wiedzę do zaspokajania potrzeb innych (ćwiczenie - rozdawanie prezentów) Nauczyciel: - wpisuje mocne strony poszczególnych uczniów w zarys kciuka, - ma możliwość zebrania informacji do diagnozy wychowawczej * jak zachowuje się dziecko, gdy jest mu źle, * o czym marzy (niezaspokojone potrzeby), * co może być tematem rozmowy nauczyciela i ucznia (przydatne, gdy uczeń jest nieśmiały lub okazuje brak zaufania) Metody pracy: - praca w grupach, - pogadanka Formy pracy: - indywidualna, - zbiorowa, - grupowa Pomoce: Kartki do odrysowywania dłoni, kartki do pracy w grupach, "koszulki przyjemności" Czas zajęć - 45 minut Przebieg zajęć 1. Wychowawca rozdaje kartki A-4 i prosi, aby uczniowie odrysowali swoje dłonie. Podpowiada, że wykonanie ćwiczenia będzie łatwiejsze, jeśli uczniowie pomogą sobie wzajemnie, np. potrzymają kartkę, obrysują dłoń. 2. W tym czasie wychowawca wiesza na tablicy magnetycznej duży wzór dłoni z poleceniami: * w mały palec wpisz czym się interesujesz, * w palec serdeczny wpisz o czym marzysz * w palec środkowy wpisz informacje co robisz gdy jest Ci źle * w palec wskazujący wpisz czego nie lubisz * zarys kciuka zostaw pusty * podpisz swoją dłoń imieniem 3. Uczniowie wykonują polecenia, wycinają zarys dłoni, następnie siadają w kręgu wraz z wychowawcą i puszczając dłonie wokół, aby informacje mogły zostać przeczytane przez wszystkich.. 4. Rozmowa podsumowująca ćwiczenie. * Czego nowego dowiedzieliście się o kolegach? * Co było wspólne? * Co was różniło? Wniosek: Zatem dowiedzieliście się, że macie podobne marzenia, interesujecie się tym samym, nie lubicie tych samych rzeczy. Podobieństwa możemy wykorzystać do wspólnej rozmowy, spędzania czasu wolnego, mogą stać się fundamentem przyjaźni a różnice powinniśmy zaakceptować, bo to one sprawiają, że każdy z nas jest wyjątkowy, niepowtarzalny. Ważne: Różnice w wyglądzie, zachowaniu, upodobaniach nie powinny nam przeszkadzać we wzajemnych relacjach. Najpierw starajcie się szukać tego co was z innymi łączy. 5. Następnie prowadzący dzieli klasę na 2 grupy, by uczniowie wykorzystali zdobytą wiedzę i wzajemne wypisali prezenty jakie chcieliby wręczyć sobie nawzajem. (może to być prostu podział na chłopców i dziewczynki). 6. W tym czasie wychowawca zbiera dłonie dzieci i wpisuje w kciuki ich mocne strony dostrzeżone na zajęciach (wspiera i umacnia pozytywne zachowania, zaspokaja potrzeby ucznia). 7. Odczytanie listy prezentów przez grupy. Każdy "obdarowany" wypowiada się czy prezent mu się podoba, czy trafił w jego zainteresowania. 8. Wychowawca wiesza na gazetce szkolnej dłonie dzieci z uzupełnionymi kciukami. Dzieci czytają swoje "mocne strony". Rozmowa na temat: Czy przyjemnie jest poznawać swoje mocne strony? Czy lubimy, kiedy inni mówią o nas coś dobrego? Wychowawca proponuje wykonanie "koszulek przyjemności". Każdy uczeń do zwykłej koszulki przyszywa spinaczem kolorowa kartkę z imieniem. Koszulki zawiesza w widocznym, dostępnym w klasie miejscu (ja wykorzystałam w tym celu stary wieszak na kurtki). Będą tam wrzucane miłe słowa, życzenia, walentynki, mocne strony dostrzeżone przez uczniów i nauczycieli, a nawet słodycze i upominki z powodu różnych uroczystości i świąt.
Opracowanie: mgr Mariola Tomańska Wyświetleń: 3809
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |