Katalog Mariola Tomańska Lekcja wychowawcza, Konspekty Moje i Twoje osiągnięcia w roku szkolnym. Klasowe targowisko sukcesówMoje i Twoje osiągnięcia w roku szkolnym. Klasowe targowisko sukcesówScenariusz godziny wychowawczej w klasie IVCele zajęć: Uczeń: - uświadamia sobie swoje mocne strony oraz sukcesy, - określa i wpisuje mocne strony i sukcesy innych, - zadaje pytania w klasowym talk - show - wybiera swój najważniejszy sukces lub mocną stronę i próbuje określić jak to osiągnął, - postrzega sukces jako zmianę(również niewielką) zachodzącą w umiejętności lub zachowaniu pod wpływem naszych wysiłków, - mocną stronę określa jako dość trwałą cechę, nad którą nie musiał pracować Nauczyciel: - pomaga uczniom, którzy sami nie potrafili znaleźć swoich mocnych stron, sukcesów, lub liczba ich sukcesów wpisanych przez innych była niewielka- zaprasza ich do talk-show Metody pracy: - waloryzacyjna Formy pracy: - indywidualna, zborowa Czas zajęć-45 min Pomoce: - wzór diamentu podzielonego na 3 pola - woreczek lniany do losowania diamentów Przebieg: 1. Wychowawca rozpoczyna rozmowę na temat zbliżającego się zakończenia roku szkolnego. Prosi, by uczniowie pomyśleli co osiągnęli przez ten rok. Co zmieniło się w ich zachowaniu, umiejętnościach? Będą to bowiem ich sukcesy. Co jest ich mocną stroną, czyli dość trwałą cechą lub umiejętnością nad, którą nie musieli pracować? 2. Następnie prosi, aby jeden z uczniów poszukał w klasie ukrytych diamentów, wcześniej schowanych przez nauczyciela. Bawiąc się w ciepło - zimno uczeń znajduje diamenty i rozdaje rówieśnikom. Zabawę "ciepło-zimno" można zastąpić utrwalaniem kierunków: - w prawo, w lewo - na północ, na wschód itd... 3. Wychowawca prosi o podpisanie diamentu imieniem i wpisaniu tam 1 sukcesu i 1 mocnej strony. Diament ma 3 pola, więc jedno pozostaje puste. 4. Następnie prowadzący zbiera diamenty do woreczka. Uczniowie losują po 1 diamencie, jeśli wybiorą własny, losują inny. Teraz wypełniają puste pole diamentu należącego do kolegi lub koleżanki. 5. Chętny uczeń opowiada jak osiągnął swój sukces. 6. Wychowawca wskazuje na możliwość zmiany porażek w sukcesy większe lub mniejsze dzięki naszym wysiłkom. 7. Pyta, czy ktoś miał trudności z określeniem swojej mocnej strony lub sukcesu? Uczniów zgłaszających ten problem zaprasza do talk-show. 8. Zadaje mu pytania podkreślające jego umiejętności, mocne strony. Ćwiczenie zaspokaja potrzebę uznania, uczniowie mają szansę poznać go lepiej i dostrzec w min pełnowartościowego członka zespołu klasowego. 9. Przebieg talk-show: Wychowawca przedstawia uczestnika zabawy. Podstawia wymyślony mikrofon i pyta - Co lubi Pan/Pani najbardziej? - Jakie jest Pańskie ulubione zajęcie? - Który przedmiot w szkole jest Pańską mocną stroną? - Co robisz najlepiej? Nauczyciel pozwala, aby kilka pytań zadała widownia. Podsumowanie zajęć. Diamenty z waszymi sukcesami i mocnymi stronami powiesimy na gazetce. Zapewne inni nauczyciele dostrzegą więcej waszych sukcesów i zechcą diamenty uzupełnić.
Opracowanie: mgr Mariola Tomańska Wyświetleń: 3568
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |