Katalog

Mariola Tomańska
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Moje i Twoje osiągnięcia w roku szkolnym. Klasowe targowisko sukcesów

- n +

Moje i Twoje osiągnięcia w roku szkolnym. Klasowe targowisko sukcesów

Scenariusz godziny wychowawczej w klasie IV

Cele zajęć:

Uczeń:

- uświadamia sobie swoje mocne strony oraz sukcesy,
- określa i wpisuje mocne strony i sukcesy innych,
- zadaje pytania w klasowym talk - show
- wybiera swój najważniejszy sukces lub mocną stronę i próbuje określić jak to osiągnął,
- postrzega sukces jako zmianę(również niewielką) zachodzącą w umiejętności lub zachowaniu pod wpływem naszych wysiłków,
- mocną stronę określa jako dość trwałą cechę, nad którą nie musiał pracować

Nauczyciel:
- pomaga uczniom, którzy sami nie potrafili znaleźć swoich mocnych stron, sukcesów, lub liczba ich sukcesów wpisanych przez innych była niewielka- zaprasza ich do talk-show

Metody pracy:
- waloryzacyjna

Formy pracy:
- indywidualna, zborowa
Czas zajęć-45 min

Pomoce:
- wzór diamentu podzielonego na 3 pola
- woreczek lniany do losowania diamentów

Przebieg:
1. Wychowawca rozpoczyna rozmowę na temat zbliżającego się zakończenia roku szkolnego. Prosi, by uczniowie pomyśleli co osiągnęli przez ten rok. Co zmieniło się w ich zachowaniu, umiejętnościach? Będą to bowiem ich sukcesy. Co jest ich mocną stroną, czyli dość trwałą cechą lub umiejętnością nad, którą nie musieli pracować?
2. Następnie prosi, aby jeden z uczniów poszukał w klasie ukrytych diamentów, wcześniej schowanych przez nauczyciela. Bawiąc się w ciepło - zimno uczeń znajduje diamenty i rozdaje rówieśnikom. Zabawę "ciepło-zimno" można zastąpić utrwalaniem kierunków:
- w prawo, w lewo
- na północ, na wschód itd...
3. Wychowawca prosi o podpisanie diamentu imieniem i wpisaniu tam 1 sukcesu i 1 mocnej strony. Diament ma 3 pola, więc jedno pozostaje puste.
4. Następnie prowadzący zbiera diamenty do woreczka. Uczniowie losują po 1 diamencie, jeśli wybiorą własny, losują inny. Teraz wypełniają puste pole diamentu należącego do kolegi lub koleżanki.
5. Chętny uczeń opowiada jak osiągnął swój sukces.
6. Wychowawca wskazuje na możliwość zmiany porażek w sukcesy większe lub mniejsze dzięki naszym wysiłkom.
7. Pyta, czy ktoś miał trudności z określeniem swojej mocnej strony lub sukcesu? Uczniów zgłaszających ten problem zaprasza do talk-show.
8. Zadaje mu pytania podkreślające jego umiejętności, mocne strony. Ćwiczenie zaspokaja potrzebę uznania, uczniowie mają szansę poznać go lepiej i dostrzec w min pełnowartościowego członka zespołu klasowego.

9. Przebieg talk-show:

Wychowawca przedstawia uczestnika zabawy.
Podstawia wymyślony mikrofon i pyta
- Co lubi Pan/Pani najbardziej?
- Jakie jest Pańskie ulubione zajęcie?
- Który przedmiot w szkole jest Pańską mocną stroną?
- Co robisz najlepiej?

Nauczyciel pozwala, aby kilka pytań zadała widownia.

Podsumowanie zajęć.
Diamenty z waszymi sukcesami i mocnymi stronami powiesimy na gazetce. Zapewne inni nauczyciele dostrzegą więcej waszych sukcesów i zechcą diamenty uzupełnić.

 

Opracowanie: mgr Mariola Tomańska

Wyświetleń: 3568


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.