AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mariola Tomańska
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Porozumiewanie się jest podróżowaniem - jak rozpoczynać i prowadzić rozmowę.

- n +

Porozumiewanie się jest podróżowaniem - jak rozpoczynać i prowadzić rozmowę

Scenariusz godziny wychowawczej w klasie IV

Cele zajęć:
- kształtowanie umiejętności rozpoczynania rozmowy ważnej dla nawiązywania przyjaźni, współpracy
- wyrabianie umiejętności prowadzenia dialogu
-zachęcanie do otwartości na innych, zapobieganie samotności

Metody pracy:
- pogadanka wstępna
- odgrywanie scenek-gra symulacyjna
- kształtowanie umiejętności w ramach czterech etapów:
* modelowanie
* odgrywanie ról
* informacja zwrotna
* transfer umiejętności

Formy pracy:
zbiorowa, grupowa
Czas zajęć-45 min

Pomoce:
- scenka modelowa przygotowana przez wychowawcę- 3 kroki procedury
* przywitaj drugą osobę
* prowadź rozmowę wstępną
* rozwiń temat rozmowy

Przebieg zajęć:
1. Przedstawienie celu zajęć i metody pracy.
2. Przeczytanie scenki z uwzględnieniem trzystopniowej procedury.
3. Odegranie scenki według trzystopniowej procedury przez nauczyciela wraz z drugim aktorem - etap modelowania.
4. Wybór głównego aktora. Główny aktor wybiera aktora drugiego. Przygotowują scenkę na boku.
5. Przydzielenie ról obserwatorów pozostałym uczniom: obserwujący pierwszego aktora, obserwujący drugiego aktora, obserwujący całość.
6. Odegranie scenki przez aktora pierwszego i drugiego.
7. Dostarczenie informacji zwrotnych:
* od drugiego aktora (jak się czuł)?
* od obserwatorów drugiego aktora - co zrobił dobrze? Czy można to było zrobić inaczej?
* od obserwatorów pierwszego aktora - co było dobrego w wykonaniu? Co się podobało?
* od obserwatorów całości - jakie korzyści osiągnął pierwszy aktor stosując tę umiejętność! Czy zostały zachowane 3 kroki (procedura)?
8. W zależności od posiadanego czasu odegranie kolejnej scenki z innymi aktorami. Można zaproponować zmianę sposobu powitania, zmianę tematu podczas rozmowy wstępnej.
9. Podsumowanie. Czego się nauczyliśmy? Gdzie możemy wykorzystać te umiejętności, w jakich sytuacjach?

Załącznik - treść scenki wraz z krokami

Chłopiec z IVC stoi sam ja też nie mam kolegi! Może z nim porozmawiam?
Krok 1 - aktor 1 mówi- Przywitaj drugą osobę-
Cześć! Ja mam na imię Michał, a Ty?
Odpowiedź 2 aktora.
Mam na imię Marcin.

Krok 2 - aktor 1 mówi Prowadź rozmowę wstępną -
Może pogramy skoro nie masz pary tak jak ja?
Odpowiedź 2 aktora
Chętnie, ale w co?
Krok 3 - aktor 1 mówi Rozwiń temat rozmowy -
Czy chciałbyś pograć w statki lub w państwa i miasta?
Odpowiedź 2 aktora
Oczywiście. Mam długopis, kartkę. Zaczynamy?

 

Opracowanie: mgr Mariola Tomańska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2713


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.