Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Barbara Drożdżewicz
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Scenariusz lekcji godziny wychowawczej w klasie III gimnazjum - Jak radzić sobie ze stresem?

- n +

Jak radzić sobie ze stresem?

Scenariusz lekcji godziny wychowawczej w klasie III gimnazjum.

Cele:
- uświadomienie, że stres może być czynnikiem blokującym lub utrudniającym rozwój człowieka,
- uświadomienie, że stres jest nieodłącznym czynnikiem życia każdego człowieka,
- poznanie technik radzenia sobie z nadmiernym stresem.

Metody:
- burza mózgów,
- praca indywidualna,
- dyskusja.

Środki dydaktyczne:
- kartki i mazaki,
- karta ćwiczeń,

Przebieg lekcji:

1. Nauczyciel w celu wprowadzenia tematu lekcji prosi uczniów aby na przygotowanych kartkach narysowali symbolicznie swój stres - jak go odczuwają, przeżywają lub co wtedy robią. Po wykonaniu prac nauczyciel zbiera je a następnie ustawia w widocznym miejscu a uczniowie wypowiadają swoje komentarze.

2. Objawy stresu u człowieka - "burza mózgów". Uczniowie piszą swoje propozycje na karteczkach i przyczepiają je do tablicy za pomocą magnesów. Po przeczytaniu wszystkich dzielą na trzy kategorie: fizyczne, emocjonalne i psychiczne. Przekładają karteczki na tablicy- przykładowe przyporządkowania:
- Fizyczne:
Mięśnie: ból pleców, sztywność karku, napięta twarz, ból i napięcie brzucha, bóle głowy, odczuwanie mdłości itd.
Postawa: zgarbiona, agresywna, zamknięta obronna itd.
Mowa: brak pewności, agresywność, jąkanie itd.
- Fizjologiczne:
Serce: przyśpieszenie pracy, wyższe ciśnienie, uczucie gorąca i zimna, plamy na twarzy i szyi, zimne dłonie i stopy itd.
Oddech: nieregularny, płytki, suchość w ustach itd.
Wydzielanie: nadmierne hormonów stresowych-ACTH, wzrost poziomu cholesterolu, nadmierne pocenie się, nacisk na pęcherz itd.
- Psychiczne:
Umysł: trudności w koncentracji, ból głowy, zapominanie, zagubienie, chaos myślowy itd.
Nastrój:
Zmienny, wybuchowy, znudzony, odczucie bólu, cierpienia czy gniewu, depresja itd.
Zachowanie: drażliwe, niecierpliwe, pochopne, agresywne w stosunku do otoczenia lub własnej osoby itd.

3. Prawdopodobnie uczniowie wypiszą tylko negatywne objawy, nauczyciel powinien zapytać o to czy na kogoś stres wpływa pozytywnie, jeśli tak to co czuje ( przypływ energii, większe zaangażowanie w wykonywane zadania, wzrost wiary w siebie)

4. W jaki sposób radzimy sobie ze stresem? Nauczyciel rozdaje uczniom karty ćwiczeń i prosi o wypełnienie jej indywidualnie, podkreślając 4 najczęściej stosowanych sposobów.

KARTA ĆWICZEŃ

Radzę sobie ze stresem
a) Chodzę na długie spacery.
b) Słucham muzyki.
c) Tańczę.
d) Czytam.
e) Biorę kąpiel.
f) Idę na zakupy.
g) Sprawiam sobie przyjemność np..................
h) Proszę kogoś o radę.
i) Płaczę.
j) Pozwalam sobie na wyrażenie złości np. krzyczę, uderzam w worek lub w poduszkę, rzucam przedmiotami.
k) Zajmuję się swoimi hobby (jakimi?).
l) Uprawiam ćwiczenia fizyczne.
m) Dzielę się uczuciami z przyjacielem, rodziną.
n) Pomagam komuś innemu.
o) Próbuję uzyskać więcej informacji.
p) Inne sposoby..........................................................

5. Nauczyciel odczytuje po kolei z karty ćwiczeń sposoby radzenia ze stresem, a
uczniowie, którzy podkreślili dany sposób wychodzą na środek klasy, tworząc grupę osób stosującą tę metodę. Nauczyciel liczy ile takich osób jest i wpisuje liczbę na karcie obok poszczególnych podpunktów. W ten sposób określa wspólnie z uczniami który sposób jest najbardziej powszechny.

6. Dyskusja na temat: "Czy wszystkie sposoby maja charakter pozytywny".

7. Podsumowanie: Stres sam w sobie nie jest ani dobry ani zły. Jest on nieodłącznym czynnikiem naszego życia. Musimy sami wypracować optymalny sposób radzenia ze stresem.

Opracowała Barbara Drożdżewicz na podstawie literatury:
1. "Gimnazjalny projekt profilaktyczno wychowawczy" - Bożena Gwizdek, Elżbieta Sołtys WSIP Warszawa 2002
2. "Materiały dla wychowawców klas" - Elżbieta Gapińska Wydawnictwo "Korepetytor" Płock 2003
3. "Nauczyciel - wychowawcą" - Grzegorz J. Kożmiński, Danuta K. Kitowska Pracownia Wydawniczo-Edukacyjna K&K Złotów 2000
 

Opracowanie: Barbara Drożdżewicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9426
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014