1.
Temat bloku: Tydzień wspomnień
2.
Tematy dni w bloku:
- Tajemnicze spotkanie w klasie
- Opowiadamy zimowe przygody
- Pouczające rozmowy z dziadkiem
- Nieznajomy "S" ujawnia się
- Myszkowanie w spiżarni babci
3.
Temat dnia:
Myszkowanie w spiżarni babci
4.
Termin realizacji:
20 lutego 2001 r.
5.
Rodzaje aktywności:
polonistyczna, środowiskowa, matematyczna, artystyczna, muzyczna, ruchowa
6.
Cele całodziennych zajęć:
DYDAKTYCZNE
Uczeń:
- potrafi pisać i rozpoznaje dwuznaki: dż, Dż
- pisze sylaby i wyrazy z dwuznakami
- samodzielnie czyta przepis na ciasto
- dobiera składniki niezbędne do wykonania ciasta
- potrafi grupować produkty spożywcze
- rozpoznaje i zapisuje liczby drugiej dziesiątki : 19, 20.
- uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczyciela
- potrafi naśladować ruchy nauczyciela podczas zabawy ruchowej "Pieczenie ciasta"
- wypowiada się samorzutnie na temat ilustracji
WYCHOWAWCZE
a) poznawcze
Uczeń:
- rozumie potrzebę robienia zapasów na zimę przez ludzi
- zna zasady zachowania bezpieczeństwa podczas korzystania z miksera i innych urządzeń technicznych
b) emocjonalne:
Nauczyciel w uczniu:
- rozwija wrażliwość estetyczną
- budzi zaciekawienie pieczeniem ciasta
- budzi poczucie więzi rodzinnej i przechodzenia tradycji z pokolenia na pokolenie
c) motywacyjno - działaniowe:
Uczeń:
- dobiera składniki do pieczenia ciasta
- wchodzi w rolę miksera i produktów
- symuluje ruchem fazy pieczenia ciasta
- dekoruje upieczone ciasto
7.
Metody wspierania aktywności edukacyjnej dzieci:
informacyjne - opis z wykorzystaniem modeli
heurystyczne - problemowe
drama
8.
Formy organizacyjne aktywności edukacyjnej dzieci:
Indywidualna aktywność jednolita, zbiorowa aktywność jednolita, praca grupowa zróżnicowana
9.
Środki dydaktyczne w inicjowaniu czynności uczenia się dzieci:
a) techniczne:
magnetofon, taśma magnetofonowa
b) konwencjonalne:
Przetwory, kartki z nazwami produktów spożywczych, produkty niezbędne do upieczenia ciasta drożdżowego, karty pracy, podręcznik, tekst piosenki "Najłatwiejsze ciasto w świecie"
10.
Warunki pracy:
Zajęcia odbywały się w sali przystosowanej do pracy metodą nauczania zintegrowanego, w zespole 20 osobowym.
11.
Przebieg zajęć:
L.p.
|
Przebieg zajęć
|
Rodzaje aktywności
|
1
|
Czynności organizacyjno - porządkowe:
- powitanie "Ludzie do ludzi" - witanie się
poszczególnymi częściami ciała np. pięta do
pięty, kolano do kolana itp.
- przygotowanie miejsc pracy - rozdanie kart
pracy 65 i 66, przygotowanie podręczników
|
Ruchowa
|
2
|
Swobodne wypowiedzi na temat robienia zapasów na zimę przez ludzi i zwierzęta na podstawie własnych obserwacji (pokaz przetworów).
|
Polonistyczna
Środowiskowa
|
3
|
Słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu
"W spiżarni naszej babci.." (P.s.48)
|
Polonistyczna
|
4
|
Wypowiedzi uczniów na temat wysłuchanego tekstu:
- Jakie zapasy zgromadziła babcia?
- Co jeszcze babcia gromadzi?
- Dlaczego te przepisy są jak skarby rodzinne?
- Co to jest "skarb rodzinny?"
- Co to znaczy, że przepisy przechodzą z pokolenia na pokolenie?
- Jakie przepisy są skarbami rodzinnymi?
|
Polonistyczna
Środowiskowa
|
5
|
Wypowiedzi na temat przyniesionych przetworów i sposobów ich przechowywania.
|
Środowiskowa
|
6
|
Wyodrębnienie wyrazu dżem do wprowadzenia spółgłoski dż.
|
Polonistyczna
|
7
|
Indywidualne, głośne czytanie tekstu "W spiżarni naszej babci..." (P.s.48)
|
Polonistyczna
|
8
|
Chóralne czytanie wyrazów z marginesu. (P.s.48)
|
Polonistyczna
|
9
|
Pisanie sylab i podpisywanie obrazków wyrazami z dż.(K.65, ćw.1)
|
Polonistyczna
|
10
|
Uzupełnianie zdania wyrazami z dż. (K.65, ćw.2)
|
Polonistyczna
|
11
|
Wysłuchanie piosenki "Najłatwiejsze ciasto w świecie" (kaseta nr 2) poprzedzone pytaniem:
- Jakie produkty potrzebne są do wykonania
ciasta z piosenki?
|
Muzyczna
Polonistyczna
|
12
|
Próba śpiewania fragmentu piosenki.
|
Muzyczna
|
13
|
Samodzielne czytanie przepisu na ciasto drożdżowe. (P.s.49)
|
Polonistyczna
|
14
|
Wypowiedzi na temat składników ciasta drożdżowego oraz kolejnych czynności przy jego wykonaniu (P.s.49):
- zabawa w mikser w zespołach trzyosobowych - osoba stojąca w środku trzyma uniesione na boki ręce, sąsiadujące z nią osoby kręcą się wokół własnej osi naśladując łopatki miksera
- przeprowadzenie wywiadu z mikserem - zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych
- podział klasy na zespoły 5 osobowe - każdy zespół ma za zadanie wybrać odpowiednie składniki niezbędne do upieczenia ciasta (spośród wielu leżących na podłodze kartek), a następnie uzasadnić swój wybór
|
Polonistyczna
Ruchowa
Środowiskowa
|
15
|
Symulowanie kolejnych czynności podczas wykonywania ciasta (uczniowie siedzą w kole):
- na środek wychodzą osoby naśladujące mikser (kręcą produkty)
- "kucharka" prosi na środek poszczególne produkty wg kolejności dodawania ich do ciasta
- po dodaniu wszystkich niezbędnych składników następuje "pieczenie ciasta"
|
Ruchowa
Polonistyczna
|
16
|
Łączenie ze sobą części zdania : początku i końca.
(K.65, ćw.4)
|
Polonistyczna
|
17
|
Liczby drugiej dziesiątki: 19 i 20 (K.66, ćw.1,2,3,4,5)
- uzupełnianie działań zgodnie z rysunkami
- wskazywanie w liczbach dwucyfrowych dziesiątek i jedności
- malowanie ogórków zgodnie z podanymi liczbami
- dorysowywanie brakujących fasolek tak, aby było 20
- wyodrębnianie zbioru 10 rogalików i uzupełnianie działań
|
Matematyczna
|
18
|
Zabawa ruchowa przy muzyce "Pieczenie ciasta"
(uczniowie naśladują poszczególne ruchy w rytm muzyki):
- kręcenie ciasta 8x
- otrzepywanie rąk 4x
- otrzepywanie ubrania 4 x
- wybijanie jajek 4x
- ugniatanie ciasta 4x
- wkładanie bakalii 4x
- dekorowanie ciasta 4x
- częstowanie ciastem w lewo i w prawo
|
Ruchowa
|
19
|
Wykonanie pracy plastyczno - technicznej "Dekorujemy ciasto"- technika dowolna.
|
Plastyczna
Techniczna
|
20
|
Zadanie pracy domowej: Naucz się czytać tekst
"W spiżarni naszej babci..." oraz wykonaj ćw.3,
K,65 i ćw.7, K.66
|
Ruchowa
|
21
|
Zabawa ze śpiewem "Mało nas do pieczenia chleba"- bawiący się wiążą koło, dwoje dzieci wchodzi do środka tworząc małe kółeczko. Wszyscy śpiewają posuwając się w prawą stronę śpiewając:
"Mało nas, mało nas do pieczenia chleba,
tylko nam, tylko nam ciebie tu potrzeba".
Koło zatrzymuje się, a dzieci ze środka zapraszają jedno dziecko do siebie, po czym wznawiają zabawę posuwając się w lewo. Kiedy wewnętrzne koło stanie się dostatecznie duże, następuje zmiana słów:
"Dużo nas, dużo nas do pieczenia chleba,
tylko nam, tylko nam ciebie już nie trzeba".
Wówczas wskazani kolejno uczestnicy wracają do zewnętrznego koła.
|
|
22 |
Pożegnanie. |
|
|
Podpis n-la prowadzącego
Opracowanie: Joanna Pionke