![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | FORUM | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() | |||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
Katalog Małgorzata Knyżewska Chemia, Scenariusze Woda w naszym mieście. Scenariusz lekcji metodą projektuWoda w naszym mieścieScenariusz lekcji chemii w kl. I gimnazjum realizowany metoda projektu1. Główne zagadnienia lekcji. Lekcja przeprowadzona w klasie I gimnazjum dotyczy źródeł zanieczyszczeń wód i sposoby ich usuwania, ochronę wód przed zanieczyszczeniami i racjonalne gospodarowanie wodą. 2. Cel główny lekcji ocena stanu wody w miejscu zamieszkania. 3. Cele szczegółowe: - Dokonanie oceny jakości wody w naszym mieście - Poznanie źródeł zanieczyszczeń i ich rodzaje - Poznanie metod wykrywania zanieczyszczeń w wodzie - Poznanie metod oczyszczania ścieków 4. Uwagi dotyczące realizacji lekcji Temat jest realizowany metodą projektu. Dwa tygodnie przed planowaną lekcją uczniowie podzielili się na 4 grupy. Każda grupa otrzymała zadanie wraz z instrukcją. 5. Przebieg projektu - Propozycja tematu - akceptacja przez uczniów - Zawarcie kontraktu Kontrakt Kontrakt na wykonanie projektu na lekcje chemii, zawarty pomiędzy nauczycielem ....................................................... a grupą uczniów .................................................. ............................................................................................ .............................................................................................. Tytuł projektu ................................................................................................... Data rozpoczęcia projektu........................................................................................... Data zakończenia projektu........................................................................................... Terminy konsultacji 1. 2. 3. 4. Wymagania wstępne: Cele: Zakres projektu: Rodzaj projektu - Zbieranie materiałów Zajęcia terenowe - zajęcia w oczyszczalni ścieków. Poznanie procesów technologicznych oczyszczania ścieków, zapoznanie się ze stanem oczyszczania ścieków w mieście - badania terenowe. pobór próbek wody z rzeki i jeziora, wykonanie planu okolicy i lokalizacja nielegalnych wysypisk śmieci i miejsca zrzutu ścieków sporządzenie dokumentacji fotograficznej Zajęcia w pracowni informatycznej - wykorzystanie Internetu do wyszukiwania informacji - opracowanie graficzne wyników badań Zajęcia w pracowni chemicznej - oddzielanie zawiesiny z wody metodą sedymentacji i filtracji - wykrywanie fenolu, siarkowodoru i związków ołowiu - Opracowywanie wyników - Prezentacja projektu - Ocena projektu Arkusz oceny projektu Grupa............................................................................................................ Temat projektu................................................................................................. Termin prezentacji...........................................................................................
Grupa I Zadanie: Lokalizacja zanieczyszczeń Cel: zlokalizowanie źródeł zanieczyszczeń i miejsc zrzutu ścieków oraz ustalenie rodzaju zanieczyszczeń Realizacja zadania: Zadanie jest realizowane w terenie. Na mapie miasta i okolicy są nanoszone miejsca gdzie znajdują się nielegalne wysypiska śmieci i miejsca zrzutu ścieków do rzeki. Każde z tych miejsc jest sfilmowane lub sfotografowane. Sporządź notatkę. Po zajęciach terenowych należy opracować wnioski i przygotowac do prezentacji. Grupa II Zadanie: Badanie zawartości związków toksycznych w wodzie. Cel: sprawdzenie doświadczalne, czy w wodzie rzecznej i jeziornej znajdują się: fenol, siarkowodór i związki ołowiu. Realizacja zadania: w kilku miejscach rzeki i jeziora pobiera się próbki wody, oznaczając z jakiego miejsca pochodzą. W pracowni chemicznej w obecności nauczyciela wykrywa się obecność: - fenolu roztworem chlorku żelaza (III); fioletowe zabarwienie świadczy o obecności fenolu - siarkowodoru: na bibułę nasączoną octanem ołowiu opuszczamy kilka kropel wody . Czarna plama na bibule świadczy o obecności siarkowodoru. - związków ołowiu: na bibułę filtracyjną upuść po jednej kropli: rozcieńczonego kwasu siarkowego (VI), badanej wody, roztworu chlorku cyny (II) , i roztworu jodku potasu. Pomarańczowe zabarwienie świadczy o obecności związków ołowiu w wodzie. Sporządź raport opisując miejsce pobrania próbki i zawarte w niej związki toksyczne. Wynik opracuj pod kątem prezentacji Grupa III Zadanie: Oczyszczanie wód w mieście Cel: ustalenie rodzaju i składu ścieków oraz sposoby ich usuwania. Realizacja zadania: pierwsza część zadania realizuje się w oczyszczalni ścieków, gdzie można przeprowadzić wywiad i zebrać materiały. Wywiad powinien zawierać pytania o źródła ścieków, jakiego rodzaje zanieczyszczeń usuwa się w oczyszczalni, na czym polega biologiczne i chemiczne oczyszczanie ścieków, co dzieje się z osadami powstałymi w procesie oczyszczania, lub inne jakie mogą się nasunąć w trakcie wywiadu. Materiały zebrane w oczyszczalni oraz z innych źródeł informacji opracowujemy w dowolnej formie. Grupa IV Zadanie: Badanie zużycia wody w gospodarstwie domowym Cel: ustalenie jakie jest zużycie wody w gospodarstwie domowym i określenie jakie czynności pochłaniają najwięcej wody. Realizacja zdania: Każdy uczeń w grupie obliczy średnie dobowe zużycie wody w swojej rodzinie na podstawie odczytu wodomierza. Odczyty należy prowadzić przez tydzień. Można na tej podstawie wyznaczyć również inne dane np. zużycie wody na jednego domownika. Wszyscy uczniowie w grupie dokonują zestawienia wyników. Porównują wyniki z danymi statystycznymi Polski i świata. Proponują również sposoby na oszczędzanie wody. 7. Przebieg lekcji A. Wprowadzenie - Podanie tematu - Przypomnienie zadań, które miały być realizowane - Przypomnienie zasad prezentacji B. Rozwinięcie - Powołanie zespołu oceniającego - Grupy przedstawiają swoje zadania - Ocenę pracy każdej grupy dokonuje się na arkuszu oceny projektu - Uczniowie przypinają swoje opracowania, plansze i inne materiały do tablicy C. Zakończenie o Uczniowie odpowiadają na pytania: 1. jaki jest stan wód w naszym mieście? 2. Jakie są źródła zanieczyszczeń? 3. Czy w naszej rzece i jeziorze są związki toksyczne? 4. co zrobić aby oszczędnie korzystać z wody? 5. Jak działa oczyszczalnia ścieków? - Praca domowa: Jakie skutki mogą wywołać zanieczyszczenia występujące w wodzie? 8. Literatura dla nauczyciela i uczniów. Podręcznik J. Kulawik, T. Kulawik, M. Litwin "Chemia część I dla gimnazjum" Nowa Era, Warszawa 2004r. Artykuł "Nauczanie zagadnień ochrony środowiska metodą projektów" "Chemia w szkole" nr3 /1997 Zbiór zadań M. Koszmider, G. Kozanecka "Zielone zadania" W S i P 1997r. Czasopisma "Aura" i "Ekoświat" Roczniki statystyczne Opracowanie: Małgorzata Knyżewska Zgłoś błąd Wyświetleń: 5131
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |