Katalog Danuta Mostrąg Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Kremem malowane - scenariusz zajęcia otwartego z udziałem rodziców dla dzieci 6 letnichKremem malowane - zajęcie otwarte dla rodzicówCzy dzieciom z naszego przedszkola malowanie kojarzy się tylko z blokiem, kartonem czy inną kartką papieru? Czy do malowania niezbędny jest pędzel, a może da się te wszystkie atuty artysty plastyka zastąpić czymś innym? Oczywiście, że tak.Aby uzmysłowić dzieciom, że nie tylko farby służą do malowania postanowiłyśmy w szczególny sposób, wraz z przedszkolakami uczcić Dzień Matki w naszej grupie. Zwykle bywało tak, że na Dzień Matki przygotowywaliśmy specjalne przedstawienie, ale ten rok był szczególny. Nasze dzieci kończyły już edukację w przedszkolu i chciałyśmy, aby oprócz przedstawienia na zakończenie roku szkolnego, (w którym przygotowaliśmy niespodziankę dla naszych mam i tatusiów, a które miało odbyć się dopiero w połowie czerwca), mamusie i tatusiowie poczuli się ważni właśnie w Dzień Matki, bo to szczególne, pełne ciepła i radości święto, o którym chciałyśmy aby dzieci zawsze pamiętały. Zależało nam również na tym, aby rodzice spędzili ten dzień razem z dziećmi, aby mieli chwilę na odrobinę refleksji. W związku z tym, że dzień był szczególny, zajęcie również powinno być zupełnie inne niż wszystkie dotychczas zorganizowane. Zaproponowałyśmy naszym dzieciom zabawę w malowanie...kremem na waflach.. "Proszę pani, kremem? Ale przecież nie mamy pędzelków do kremu..." nasi wychowankowie byli zaskoczeni "Pani sobie z nas żartuje." Ale kiedy zaczęłyśmy przekazywać im w jaki sposób można wykonać taką pracę, szybko zabrały się za wymyślanie własnej koncepcji pracy. Każde z nich starało się mieć swoją własną wizję pracy, którą później w trakcie zajęcia starały się przekazać swoim rodzicom. Lista zakupów była długa: galaretki (koniecznie w czterech kolorach "czerwona -na serduszko dla mamy", "żółta- na słoneczko", "zielona będzie potrzebna do trawy", "pomarańczowa- bo moje kwiatki będą pomarańczowe") orzechy łuskane, kremy do tortów w dwóch kolorach "ziemia nie może być taka sama jak tło", owoce (banany, mandarynki, kiwi, które później wspólnie kroiliśmy w plastry), kolorowe wiórki do posypania obrazków, rodzynki, migdały... Efekt końcowy prac naszych dzieci wart był zachodu. Tyle radości, ile sprawiło im przygotowanie "Słodkich- kremem malowanych obrazków dla mamy", tyle uśmiechów rodziców, tyle słów podziękowań ze strony mam i tatusiów świadczyło o tym, że ten dzień z pewnością pozostanie w pamięci naszych starszaczków jako wspaniały prezent z okazji Dnia Matki na pożegnanie przedszkola. Dzieci z radością smarowały wafle kremem i układały swoje obrazki wraz z rodzicami. Dzielnie i z uwagą przestrzegały zawartych umów dotyczących odkładania naczyń, sprzątania stolików po zajęciu, nakrywania stolików do konsumpcji... Miały pełne ręce roboty i jeszcze dbały o to, aby nasi goście dobrze się bawili, wszak to było ich święto... Gdyby ktoś zapytał czy warto zmienić nieco kartkę papieru na wafel, nasza odpowiedź brzmiała by z pewnością- WARTO! I dzieci, i rodzice, i my jako nauczycielki bawiłyśmy się znakomicie, a gdyby ktoś chciał spróbować pobawić się w ten sposób - załączamy konspekt, który w naszym przypadku sprawdził się, a który każdy z Was może dostosować do potrzeb własnej grupy, z którą pracuje. TEMAT ZAJĘCIA: KREMEM MALOWANE Zajęcie z dominacją działalności plastyczno- konstrukcyjnej dziecka. Cele zajęcia: - Dziecko wie, że malować można nie tylko na kartce papieru, ale również na waflach przy wykorzystaniu kremów, owoców, bakalii, - Dziecko potrafi układać kolorowe kompozycje z otrzymanych "słodkości"; - Dziecko potrafi samodzielne zagospodarować całą powierzchnię przeznaczonej do pracy według własnych pomysłów; - Dziecko jest wrażliwe na piękno i estetykę otoczenia - Dziecko potrafi aktywnie i twórczo pracować; - Poprzez pracę z rodzicami wzmacnia więź rodzinna i szacunek do osób dorosłych. Forma pracy: zajęcie organizowane z dominacja działalności plastyczno- konstrukcyjnej dziecka; Plan pracy: 1. Przed zajęciem należy przygotować: - Kuwety do brudnych patyczków od lodów i łyżek; - Miskę z wodą i ściereczki; - Wyznaczyć dyżurnych i poinformować ich o zakresie zadań; - Przygotować wodę z sokiem dla dzieci i gości; - Przygotować serwetki, kubeczki, dzbanuszki do napoju; - Przygotować talerze do prac - Pojemniki na orzechy, rodzynki, wiórki, migdały, czekoladę; - Talerze i owoce; - Łyżeczki; - Miseczki na galaretki; - Wafle, andruty. 2. Wybór dyżurnych i przydział zadań: - Do zadań dyżurnego należy uporządkowanie stolika, wytarcie go, rozłożenie serwetek, kwiatków. Dyżurni otrzymują kolorowe opaski, które odróżniają je od innych dzieci. 3. Przygotowanie sali do zajęć: - Razem z dziećmi- wybór miejsca, w które odkładane będą brudne naczynia. - Wybór miejsca, w którym ustawione będą kubki z sokiem, serwetki, ściereczki do wytarcia stolików. - Nakrycie stolików do zajęcia- rozłożenie talerzy i łyżeczek dla każdego dziecka, rozłożenie miseczek z galaretkami, wiórkami, czekoladą, orzechami, rodzynkami, migdałami, talerzy z owocami(banany, kiwi, mandarynki) - Przebranie się w fartuszki i nałożeni nakryć na głowy; 4. Zajęcie: Etap I - Zebranie dzieci, przywitanie się z nimi, powitanie gości- przywitanie się z nimi przez spotkanie się oczu i uśmiechnięcie się do nich.(dzieci) - Pokaz wykonania pracy- określenie tematu pracy jako temat dowolny, zapoznanie ze sposobem nakładania kremu, - Zawarcie umów- odkładanie prac na wyznaczone do tego miejsce (stoliki pod kotarą), położenie obok pracy wizytówki, odkładanie patyczka i łyżeczki na wyznaczone miejsce; wyjście do łazienki, mycie rąk, odkładanie fartucha i nakrycia głowy w szatni; zabieram swojego rodzica do zabawy czekając aż inne dzieci skończą pracę, a dyżurni przygotują stoliki do konsumpcji; - Rozdanie wizytówek; - Zaproszenie dzieci i rodziców do wspólnej zabawy. Etap II - Praca właściwa dzieci i rodziców, podczas której nauczyciel podpowiada, obserwuje, dba o serdeczną i przyjazną atmosferę. Pomaga dyżurnym w porządkowaniu sali, przypomina o odkładaniu patyczków, łyżeczek na wyznaczone miejsce. Pomaga nakrywać stoły. Etap III - Po zakończeniu sprzątania przez dyżurnych- zebranie dzieci i rodziców w kole, wspólne śpiewanie piosenek o tematyce wiosennej, wspólna zabawa. Zaproszenie mam do stolików. Podziękowanie rodzicom z przyjście na zajęcie, za wspólną zabawę. - Rozdanie prac dzieciom. Wspólna konsumpcja prac przy muzyce- Cztery pory roku- Vivaldii. - Nauczyciel dba o serdeczną atmosferę. Rozmowy indywidualne z rodzicami.
Opracowanie: Danuta Mostrąg i Ewa Sibińska Wyświetleń: 3392
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |