Katalog

Danuta Mostrąg
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Kremem malowane - scenariusz zajęcia otwartego z udziałem rodziców dla dzieci 6 letnich

- n +

Kremem malowane - zajęcie otwarte dla rodziców

Czy dzieciom z naszego przedszkola malowanie kojarzy się tylko z blokiem, kartonem czy inną kartką papieru? Czy do malowania niezbędny jest pędzel, a może da się te wszystkie atuty artysty plastyka zastąpić czymś innym? Oczywiście, że tak.

Aby uzmysłowić dzieciom, że nie tylko farby służą do malowania postanowiłyśmy w szczególny sposób, wraz z przedszkolakami uczcić Dzień Matki w naszej grupie. Zwykle bywało tak, że na Dzień Matki przygotowywaliśmy specjalne przedstawienie, ale ten rok był szczególny. Nasze dzieci kończyły już edukację w przedszkolu i chciałyśmy, aby oprócz przedstawienia na zakończenie roku szkolnego, (w którym przygotowaliśmy niespodziankę dla naszych mam i tatusiów, a które miało odbyć się dopiero w połowie czerwca), mamusie i tatusiowie poczuli się ważni właśnie w Dzień Matki, bo to szczególne, pełne ciepła i radości święto, o którym chciałyśmy aby dzieci zawsze pamiętały. Zależało nam również na tym, aby rodzice spędzili ten dzień razem z dziećmi, aby mieli chwilę na odrobinę refleksji.

W związku z tym, że dzień był szczególny, zajęcie również powinno być zupełnie inne niż wszystkie dotychczas zorganizowane. Zaproponowałyśmy naszym dzieciom zabawę w malowanie...kremem na waflach.. "Proszę pani, kremem? Ale przecież nie mamy pędzelków do kremu..." nasi wychowankowie byli zaskoczeni "Pani sobie z nas żartuje." Ale kiedy zaczęłyśmy przekazywać im w jaki sposób można wykonać taką pracę, szybko zabrały się za wymyślanie własnej koncepcji pracy. Każde z nich starało się mieć swoją własną wizję pracy, którą później w trakcie zajęcia starały się przekazać swoim rodzicom. Lista zakupów była długa: galaretki (koniecznie w czterech kolorach "czerwona -na serduszko dla mamy", "żółta- na słoneczko", "zielona będzie potrzebna do trawy", "pomarańczowa- bo moje kwiatki będą pomarańczowe") orzechy łuskane, kremy do tortów w dwóch kolorach "ziemia nie może być taka sama jak tło", owoce (banany, mandarynki, kiwi, które później wspólnie kroiliśmy w plastry), kolorowe wiórki do posypania obrazków, rodzynki, migdały... Efekt końcowy prac naszych dzieci wart był zachodu. Tyle radości, ile sprawiło im przygotowanie "Słodkich- kremem malowanych obrazków dla mamy", tyle uśmiechów rodziców, tyle słów podziękowań ze strony mam i tatusiów świadczyło o tym, że ten dzień z pewnością pozostanie w pamięci naszych starszaczków jako wspaniały prezent z okazji Dnia Matki na pożegnanie przedszkola. Dzieci z radością smarowały wafle kremem i układały swoje obrazki wraz z rodzicami. Dzielnie i z uwagą przestrzegały zawartych umów dotyczących odkładania naczyń, sprzątania stolików po zajęciu, nakrywania stolików do konsumpcji... Miały pełne ręce roboty i jeszcze dbały o to, aby nasi goście dobrze się bawili, wszak to było ich święto... Gdyby ktoś zapytał czy warto zmienić nieco kartkę papieru na wafel, nasza odpowiedź brzmiała by z pewnością- WARTO! I dzieci, i rodzice, i my jako nauczycielki bawiłyśmy się znakomicie, a gdyby ktoś chciał spróbować pobawić się w ten sposób - załączamy konspekt, który w naszym przypadku sprawdził się, a który każdy z Was może dostosować do potrzeb własnej grupy, z którą pracuje.

TEMAT ZAJĘCIA: KREMEM MALOWANE

Zajęcie z dominacją działalności plastyczno- konstrukcyjnej dziecka.
Cele zajęcia:
- Dziecko wie, że malować można nie tylko na kartce papieru, ale również na waflach przy wykorzystaniu kremów, owoców, bakalii,
- Dziecko potrafi układać kolorowe kompozycje z otrzymanych "słodkości";
- Dziecko potrafi samodzielne zagospodarować całą powierzchnię przeznaczonej do pracy według własnych pomysłów;
- Dziecko jest wrażliwe na piękno i estetykę otoczenia
- Dziecko potrafi aktywnie i twórczo pracować;
- Poprzez pracę z rodzicami wzmacnia więź rodzinna i szacunek do osób dorosłych.

Forma pracy: zajęcie organizowane z dominacja działalności plastyczno- konstrukcyjnej dziecka;

Plan pracy:
1. Przed zajęciem należy przygotować:
- Kuwety do brudnych patyczków od lodów i łyżek;
- Miskę z wodą i ściereczki;
- Wyznaczyć dyżurnych i poinformować ich o zakresie zadań;
- Przygotować wodę z sokiem dla dzieci i gości;
- Przygotować serwetki, kubeczki, dzbanuszki do napoju;
- Przygotować talerze do prac
- Pojemniki na orzechy, rodzynki, wiórki, migdały, czekoladę;
- Talerze i owoce;
- Łyżeczki;
- Miseczki na galaretki;
- Wafle, andruty.

2. Wybór dyżurnych i przydział zadań:
- Do zadań dyżurnego należy uporządkowanie stolika, wytarcie go, rozłożenie serwetek, kwiatków. Dyżurni otrzymują kolorowe opaski, które odróżniają je od innych dzieci.

3. Przygotowanie sali do zajęć:
- Razem z dziećmi- wybór miejsca, w które odkładane będą brudne naczynia.
- Wybór miejsca, w którym ustawione będą kubki z sokiem, serwetki, ściereczki do wytarcia stolików.
- Nakrycie stolików do zajęcia- rozłożenie talerzy i łyżeczek dla każdego dziecka, rozłożenie miseczek z galaretkami, wiórkami, czekoladą, orzechami, rodzynkami, migdałami, talerzy z owocami(banany, kiwi, mandarynki)
- Przebranie się w fartuszki i nałożeni nakryć na głowy;

4. Zajęcie: Etap I
- Zebranie dzieci, przywitanie się z nimi, powitanie gości- przywitanie się z nimi przez spotkanie się oczu i uśmiechnięcie się do nich.(dzieci)
- Pokaz wykonania pracy- określenie tematu pracy jako temat dowolny, zapoznanie ze sposobem nakładania kremu,
- Zawarcie umów- odkładanie prac na wyznaczone do tego miejsce (stoliki pod kotarą), położenie obok pracy wizytówki, odkładanie patyczka i łyżeczki na wyznaczone miejsce; wyjście do łazienki, mycie rąk, odkładanie fartucha i nakrycia głowy w szatni; zabieram swojego rodzica do zabawy czekając aż inne dzieci skończą pracę, a dyżurni przygotują stoliki do konsumpcji;
- Rozdanie wizytówek;
- Zaproszenie dzieci i rodziców do wspólnej zabawy.

Etap II
- Praca właściwa dzieci i rodziców, podczas której nauczyciel podpowiada, obserwuje, dba o serdeczną i przyjazną atmosferę. Pomaga dyżurnym w porządkowaniu sali, przypomina o odkładaniu patyczków, łyżeczek na wyznaczone miejsce. Pomaga nakrywać stoły.

Etap III
- Po zakończeniu sprzątania przez dyżurnych- zebranie dzieci i rodziców w kole, wspólne śpiewanie piosenek o tematyce wiosennej, wspólna zabawa. Zaproszenie mam do stolików. Podziękowanie rodzicom z przyjście na zajęcie, za wspólną zabawę.
- Rozdanie prac dzieciom. Wspólna konsumpcja prac przy muzyce- Cztery pory roku- Vivaldii.
- Nauczyciel dba o serdeczną atmosferę. Rozmowy indywidualne z rodzicami.
 

Opracowanie: Danuta Mostrąg i Ewa Sibińska

Wyświetleń: 3392


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.