AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Hajduk
Przyroda, Scenariusze

Scenariusz lekcji przyrody dla klasy czwartej "Jak alkohol wpływa na organizm człowieka"

- n +

Jak alkohol wpływa na organizm człowieka (uzależnienia)

SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY dla klasy czwartej

* poziom nauczania, klasa:
klasa czwarta szkoły podstawowej
* liczba jednostek lekcyjnych:
dwie jednostki

* cele:
▪ ogólny:
poznanie szkodliwego wpływu alkoholu na organizm człowieka
▪ szczegółowe:
uczeń:
- zna skutki wpływu alkoholu na organizm człowieka
- wymienia przykłady szkodliwego wpływu alkoholu na organizm i samopoczucie człowieka
- wie, że alkoholizm jest chorobą
- rozumie konieczność zachowania postawy antyalkoholowej
- wskazuje różne rodzaje uzależnień

* organizacja i przebieg lekcji: praca w grupach, praca indywidualna

* środki dydaktyczne: podręcznik i zeszyt ćwiczeń (E. Błaszczyk i in., Przyroda 4, WSiP) arkusze szarego papieru, materiały do przeprowadzenia doświadczeń (białko jaja kurzego, alkohol), kwartalnik "Koran" nr 31

PRZEBIEG LEKCJI
1. Uczniowie przypominają z poprzednich lekcji czynniki wpływające korzystnie i nie korzystnie na nasze samopoczucie i zdrowie.
2. Nauczyciel wskazuje uczniom cel lekcji: ustalenie wpływu alkoholu na organizm człowieka.
3. Uczniowie, pracując w grupach, porządkują informacje dotyczące alkoholizmu:
- wypisują na dużym arkuszu papieru określenia, które kojarzą się z człowiekiem pijącym alkohol i jego otoczeniem;
- porządkują skojarzenia, zaznaczając jednym kolorem określenia związane z osobą pijącą alkohol, a innym określenia dotyczące jego rodziny i otoczenia;
- ustalają co oznacza słowo: uzależnienie (opierając się na przeczytanym przez nauczyciela fragmencie artykułu "Problemy rodziców uzależnionych nastolatków" z kwartalnika "Koran" nr 31)
- wymieniają różne rodzaje uzależnień, w oparciu o dodatkowe, informacje o uzależnieniach (załącznik: Uzależnienia)
- wyjaśniają, w czasie dyskusji, dlaczego alkoholizm uznawany jest za chorobę będącą przyczyną wielu nieszczęść ludzkich.
4. Wybrany uczeń, w oparciu o instrukcję nauczyciela, przeprowadza doświadczenie ukazujące reakcję białka na alkohol.
5. Uczniowie zapisują obserwacje i wniosek z doświadczenia;
- w oparciu o doświadczenie omawiają wpływ alkoholu na organizm człowieka.
6. Uczniowie wyszukują informacji w podręczniku na temat wpływu alkoholu na samopoczucie człowieka.
7. Uczniowie zastanawiają się jak można ustrzec się przed nałogiem picia alkoholu ("burza mózgów")
8. Uczniowie ćwiczą odmawianie, przedstawiając w grupach zaproponowane wcześniej scenki (sytuacje wymagające odmówienia, w których mogą się znaleźć):
- uczniowie poznają zasady skutecznego odmawiania; każda grupa otrzymuje przygotowany przez nauczyciela zestaw zasad skutecznego odmawiania (załącznik: Zasady skutecznego odmawiania)
- o oparciu o poznane zasady starają się skutecznie odmówić (scenki).
9. Podsumowanie lekcji stanowią zaproponowane przez uczniów i wypisane w "Moich notatkach" hasła propagujące zwalczanie alkoholizmu.
10. Praca domowa: Narysuj plakat o tematyce antyalkoholowej.

ZAŁĄCZNIK: UZALEŻNIENIA

- W naszym kraju 50% mężczyzn i 30% kobiet jest uzależnionych od nikotyny.
- Około 200 tys. Polaków regularnie zażywa różnego rodzaju narkotyki.
Po narkotyki często sięgają młodzi ludzie. Z uzależnienia wychodzi zaledwie 20 - 30%
- Badania socjologiczne wykazują, że przed ekranami telewizorów spędzamy codziennie ponad 4 godziny.
10% Polaków jest uzależnionych od telewizji - zabiera im ona co najmniej 8 godzin dziennie.
- 70% znajduje się na granicy telemanii i komputeromanii.
Najbardziej narażone są dzieci - nie potrafią zapanować nad liczbą oglądanych programów, gier komputerowych.
Na nowe gry maniacy potrafią wydać ostatnie oszczędności.
- Groźną formą uzależnienia jest również skłonność do mówienia nieprawdy, fantazjowania, zatracania się w kłamstwie i to bez wyraźnych powodów. Te pozornie nieszkodliwe kłamstewka stają się nałogiem, a ich twórca tworzy wygodne dla siebie światy. Tyle, że nie potrafi już później normalnie funkcjonować. Zaczyna chorować, potrzebuje pomocy psychologa.

ZAŁĄCZNIK: ZASADY SKUTECZNEGO ODMAWIANIA


ZASADY SKUTECZNEGO ODMAWIANIA

1. Przyjąć wyprostowaną postawę ciała
2. Patrzeć w oczy
3. Mówić pełnym głosem
4. Powiedzieć wyraźnie "nie"
5. Podać powód odmowy


w oparciu o "Propozycje dla wychowawców klas: Trzy koła" B. Wolniewicz-Grzelak


 

Opracowanie: Małgorzata Hajduk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7477


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2



Ilość głosów: 6