Dział programowy: Substancje chemiczne i ich przemiany.
Temat lekcji: Woda - związek chemiczny nr 1.
Czas: 45 min.
Cele dydaktyczne:
Uczeń potrafi:
- wykazać, że para wodna jest składnikiem powietrza;
- wykazać, że woda jest związkiem chemicznym wodoru z tlenem;
- zidentyfikować produkty rozkładu wody;
- przeprowadzić doświadczenia zgodnie z zasadami bezpieczeństwa;
- zaobserwować, wyciągnąć i sformułować wnioski dotyczące przeprowadzanych doświad-czeń.
Cel wychowawczy:
- rozwijać świadomość ekologiczną uczniów.
Metoda nauczania: praktyczna z elementami metody problemowej.
Formy pracy: praca z całą klasą, w grupach dwuosobowych.
Forma organizacyjna: klasopracownia.
Środki dydaktyczne: foliogramy, zestaw do elektrolizy wody, probówki, statywy, olej, NaCl, cukier, alkohol.
L.p. |
Czynności ucznia |
Czynności nauczyciela |
Czas (min.) |
Środki dydaktyczne |
Uwagi |
Wstępna |
Przygotowanie zespołu klasowego do zajęć.
Uczeń odpowiada na pytania:
- Czym jest powietrze?
- Jaki jest skład powietrza?
|
- Sprawy organizacyjne.
- Powtórzenie wiadomości z poprzednich zajęć przez odpytanie ucznia.
|
10 |
|
|
Część główna |
Zapisanie tematu i haseł jednostkowych.
- Występowanie wody w przyrodzie.
- Woda związek wodoru z tlenem.
- Doświadczenie: Rozkład wody pod wpływem prądu elektrycznego.
- Właściwości fizyczne i chemiczne wody.
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela. Stwierdzają:
- Po wlaniu zimnej wody do szklanego naczynia na jego ściankach skrapla się woda w postaci kropelek. Jest to widoczne.
- Woda skrapla się i zamarza na szybach.
- Obserwują doświadczenie, opisują wg wzoru zapisanego na foliogramie, stawiają hipotezy, wyciągają wnioski.
- Określają właściwości fizycznych wody:
Badają rozpuszczalność różnych substancji w wodzie.
|
- Określenie celów lekcji, tematu i haseł jednostkowych.
- Stworzenie sytuacji problemowej:
- Jak można w prosty sposób stwierdzić, że powietrze zawiera parę wodną?
- Sformułowanie problemu.:
Jakie są produkty rozkładu wody destylowanej?
Doświadczenie: Rozkład wody pod wpływem prądu elektrycznego.
Kontrola zrozumienia problemu przez uczniów.
|
25 |
Zeszyty
Foliogramy
Zestaw do elektrolizy H2O.
Probówki, statyw, NaCl, alkohol, tłuszcz, cu-kier, kreda.
|
Kontrola i uzupełnianie wiadomości uczniów.
Doświadczenie wykonują dyżurni pod kontrolą nauczyciela
|
Podsumowanie |
Podsumowanie lekcji przez uczniów.
Zapisanie wniosków w zeszytach.
|
Kierowanie dyskusją.
Zadanie domowe:
Podaj po jednym przykładzie gazu, cieczy i ciała stałego, które rozpuszczają się w wodzie.
W jakich przypadkach zjawisko rozpuszczalności substancji w wodzie jest korzystne, a w jakich niekorzystne?
|
10 |
|
|
LITERATURA:
- Z. Kluz, K. Łopata "Podręcznik dla kl. VII i VIII - Chemia"
- K. Pazdro Chemia 7 - ćwiczenia.
Opracowanie: Elżbieta Sikora
Nauczycielka chemii
20. 10. 1996 r.