Katalog

Elżbieta Sikora
Chemia, Konspekty

Woda - związek chemiczny nr 1 - konspekt lekcji chemii z działu "Substancje chemiczne i ich przemiany"

- n +

Dział programowy: Substancje chemiczne i ich przemiany.

Temat lekcji: Woda - związek chemiczny nr 1.

Czas: 45 min.

Cele dydaktyczne:

Uczeń potrafi:
  1. wykazać, że para wodna jest składnikiem powietrza;
  2. wykazać, że woda jest związkiem chemicznym wodoru z tlenem;
  3. zidentyfikować produkty rozkładu wody;
  4. przeprowadzić doświadczenia zgodnie z zasadami bezpieczeństwa;
  5. zaobserwować, wyciągnąć i sformułować wnioski dotyczące przeprowadzanych doświad-czeń.
Cel wychowawczy:
  1. rozwijać świadomość ekologiczną uczniów.
Metoda nauczania: praktyczna z elementami metody problemowej.

Formy pracy: praca z całą klasą, w grupach dwuosobowych.

Forma organizacyjna: klasopracownia.

Środki dydaktyczne: foliogramy, zestaw do elektrolizy wody, probówki, statywy, olej, NaCl, cukier, alkohol.

L.p. Czynności ucznia Czynności nauczyciela Czas (min.) Środki dydaktyczne Uwagi
Wstępna Przygotowanie zespołu klasowego do zajęć. Uczeń odpowiada na pytania:
  1. Czym jest powietrze?
  2. Jaki jest skład powietrza?
  1. Sprawy organizacyjne.
  2. Powtórzenie wiadomości z poprzednich zajęć przez odpytanie ucznia.
10    
Część główna Zapisanie tematu i haseł jednostkowych.
  1. Występowanie wody w przyrodzie.
  2. Woda związek wodoru z tlenem.
  3. Doświadczenie: Rozkład wody pod wpływem prądu elektrycznego.
  4. Właściwości fizyczne i chemiczne wody.
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela. Stwierdzają:
  1. Po wlaniu zimnej wody do szklanego naczynia na jego ściankach skrapla się woda w postaci kropelek. Jest to widoczne.
  2. Woda skrapla się i zamarza na szybach.
  3. Obserwują doświadczenie, opisują wg wzoru zapisanego na foliogramie, stawiają hipotezy, wyciągają wnioski.
  4. Określają właściwości fizycznych wody: Badają rozpuszczalność różnych substancji w wodzie.
  1. Określenie celów lekcji, tematu i haseł jednostkowych.







  2. Stworzenie sytuacji problemowej:
    - Jak można w prosty sposób stwierdzić, że powietrze zawiera parę wodną?
  3. Sformułowanie problemu.: Jakie są produkty rozkładu wody destylowanej?



    Doświadczenie: Rozkład wody pod wpływem prądu elektrycznego.
    Kontrola zrozumienia problemu przez uczniów.
25 Zeszyty















Foliogramy Zestaw do elektrolizy H2O.



Probówki, statyw, NaCl, alkohol, tłuszcz, cu-kier, kreda.






Kontrola i uzupełnianie wiadomości uczniów.













Doświadczenie wykonują dyżurni pod kontrolą nauczyciela
Podsumowanie Podsumowanie lekcji przez uczniów.
Zapisanie wniosków w zeszytach.
Kierowanie dyskusją.

Zadanie domowe:
Podaj po jednym przykładzie gazu, cieczy i ciała stałego, które rozpuszczają się w wodzie.
W jakich przypadkach zjawisko rozpuszczalności substancji w wodzie jest korzystne, a w jakich niekorzystne?
10    


LITERATURA:

  1. Z. Kluz, K. Łopata "Podręcznik dla kl. VII i VIII - Chemia"
  2. K. Pazdro Chemia 7 - ćwiczenia.

Opracowanie: Elżbieta Sikora
Nauczycielka chemii
20. 10. 1996 r.

Wyświetleń: 3488


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.