Katalog Zuzanna Marszałek-Chmura Przyroda, Różne Projekt badawczy dla uczniów klas V i VI szkoły podstawowej - "Album - Tatry najpiękniejsze góry w Polsce"Album - Tatry najpiękniejsze góry w PolscePROJEKT BADAWCZY DLA UCZNIÓW KLAS PIĄTYCH I SZÓSTYCH SZKOŁY PODSTAWOWEJTemat projektu został ustalony przez nauczyciela, jako forma powtórzenia i rozszerzenia informacji związanych z krajobrazem Polski. 1) Cele projektu: istotą metody projektów jest samodzielna praca uczniów, w trakcie której mają oni możliwość praktykowania całego szeregu umiejętności. W tym przypadku uczniowie rozwijają następujące umiejętności: - pracy w grupie, - rozwiązywania problemów, - doskonalenia umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, - słuchania i korzystania z poglądów innych ludzi, - pozyskiwania informacji, - selekcji informacji, krytyka źródeł informacji, - wytrwałe dążenie do celu, - argumentowania i obrony własnego stanowiska w dyskusji, - zainteresowanie pięknem polskiego krajobrazu, - rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych, - usystematyzowanie informacji na temat Tatr, - charakteryzowania krajobrazu wysokogórskiego, - mówienia oraz pisania na temat i zgodnie z celem (różne formy wypowiedzi), - stosowania ciekawych form plastycznych. 2) Liczba realizatorów: 6 grup po cztery osoby (liczebność grup dostosowujemy do klasy). Grupy wykonują te same zadania. 3) ZADANIA DLA GRUP: Efektem pracy w grupach będzie album o Tatrach. Kolejne strony są formatu A-4, można stosować techniki komputerowe. ZADANIE 1. Wykonajcie ciekawą okładkę oraz stronę tytułową. Strona tytułowa zawiera tytuł albumu: "Album - Tatry najpiękniejsze góry w Polsce" oraz nazwiska i imiona autorów umieszczone w kolejności alfabetycznej. Pozostałe elementy strony tytułowej według własnej inwencji. ZADANIE 2. Zbierzcie informacje na temat cech krajobrazu wysokogórskiego Tatr ( wykorzystajcie różnorodne źródła informacji). Dokonajcie selekcji informacji potrzebnych do zadania 3 i zadania 4. ZADANIE 3. Wykonajcie kartę informacyjną o Tatrach, która powinna zawierać: położenie Tatr, podział Tatr, rodzaj skał, wysokość n.p.m., powierzchnia Tatr w Polsce, najwyższy szczyt, jeziora tatrzańskie. ZADANIE 4. Wykonajcie szkic krajobrazu wysokogórskiego z zaznaczeniem elementów: turnie, grań, przełęcz, stromy stok, żleby, stożki piargowe. ZADANIE 5. Zestawcie w tabeli cechy pogody w górach, uwzględniając następujące jej składniki: temperatura (jej zmiany wraz ze wzrostem wysokości), opady, wilgotność, ciśnienie atmosferyczne, zachmurzenie nieba, wiatr halny. ZADANIE 6. Zbierzcie widokówki lub fotografie z czasopism przedstawiające krajobrazy tatrzańskie, przyklejcie je na kolejnych 3-4 kartkach albumu. Przy każdym zdjęciu podpiszcie co się na nim znajduje (Tatry w fotografii). ZADANIE 7. Opracujcie plakat przedstawiający model pięter roślinności w Tatrach (technika dowolna). ZADANIE 8. Sporządźcie mini zielnik roślin chronionych występujących w Tatrach. Każdy gatunek należy narysować lub wkleić zdjęcie (może być kserokopia) na kartkę A-4 i dokonać krótkiego opisu (mile widziane ciekawostki). Koniecznie uwzględnić gatunki: limba, kosodrzewina, krokus, szarotka, goryczka. ZADANIE 9. Sporządźcie mini zestaw zwierząt chronionych występujących w Tatrach. Każdy gatunek narysujcie lub wklejcie stosowną fotografię i dokonajcie krótkiego opisu. Koniecznie należy uwzględnić gatunki: kozica, świstak, ryś, orzeł przedni, niedźwiedź. ZADANIE 10. Zbierzcie informacje i opracujcie notatkę prasową promującą Tatrzański Park Narodowy. Wyeksponujcie cechy, dla których warto tam pojechać. ZADANIE 11. Opracujcie stronę albumu pt. "Karta odpowiedzialnego turysty" - wypiszcie w punktach jak powinien zachować się turysta wędrujący na terenach chronionych. ZADANIE 12. Zakopane- stolicą polskiej turystyki górskiej. Atrakcje Zakopanego: życie kulturalne, ciekawe imprezy sezonowe i całoroczne, muzea, budownictwo tatrzańskie, stroje góralskie- sposób przedstawienia według własnego pomysłu, do wyboru dwa z podanych zagadnień. 4. Źródła informacji: - podręczniki szkolne; - czasopisma; - atlasy; - przewodniki turystyczne, albumy; - Intrtnet; - słowniki geograficzne; - wywiad z mieszkańcami gór, dziadkami, rodzicami, nauczycielami. 5. Poszczególne grupy mają dwa miesiące na wykonanie albumu. Prezentacja albumów nastąpi na dwóch godzinach lekcyjnych. Leader każdej grupy przedstawi wkład pracy poszczególnych członków, określi z czym były największe kłopoty, co wyszło najlepiej. Czas prezentacji albumu 10 minut. Konsultacje uczniów z nauczycielem będą odbywać się raz w tygodniu. 6. Prezentacja albumu każdej grupy trwa 10 minut, dokonuje jej leader grupy lub inna osoba wskazana przez grupę. 7. Przy ocenie albumu zostaną zastosowane następujące kryteria: - poprawność merytoryczna, - zwięzła forma notatek, - ciekawa forma plakatów (zastosowanie różnorodnych technik), - estetyka, - oryginalność okładki i strony tytułowej albumu, - różnorodność wykorzystanych źródeł informacji, - uwzględniona zostanie również ocena poszczególnych członków grup - określenie wkładu pracy. Uwaga! Gotowe albumy, po zaprezentowaniu w klasach, mogą być udostępnione innym uczniom w bibliotece szkolnej. Powodzenia!
Opracowanie: Zuzanna Marszałek-Chmura Wyświetleń: 3688
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |