Katalog

Zuzanna Marszałek-Chmura
Przyroda, Różne

Projekt badawczy dla uczniów klas V i VI szkoły podstawowej - "Album - Tatry najpiękniejsze góry w Polsce"

- n +

Album - Tatry najpiękniejsze góry w Polsce

PROJEKT BADAWCZY DLA UCZNIÓW KLAS PIĄTYCH I SZÓSTYCH SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Temat projektu został ustalony przez nauczyciela, jako forma powtórzenia i rozszerzenia informacji związanych z krajobrazem Polski.

1) Cele projektu: istotą metody projektów jest samodzielna praca uczniów, w trakcie której mają oni możliwość praktykowania całego szeregu umiejętności. W tym przypadku uczniowie rozwijają następujące umiejętności:
- pracy w grupie,
- rozwiązywania problemów,
- doskonalenia umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji,
- słuchania i korzystania z poglądów innych ludzi,
- pozyskiwania informacji,
- selekcji informacji, krytyka źródeł informacji,
- wytrwałe dążenie do celu,
- argumentowania i obrony własnego stanowiska w dyskusji,
- zainteresowanie pięknem polskiego krajobrazu,
- rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych,
- usystematyzowanie informacji na temat Tatr,
- charakteryzowania krajobrazu wysokogórskiego,
- mówienia oraz pisania na temat i zgodnie z celem (różne formy wypowiedzi),
- stosowania ciekawych form plastycznych.

2) Liczba realizatorów: 6 grup po cztery osoby (liczebność grup dostosowujemy do klasy). Grupy wykonują te same zadania.

3) ZADANIA DLA GRUP:
Efektem pracy w grupach będzie album o Tatrach. Kolejne strony są formatu A-4, można stosować techniki komputerowe.

ZADANIE 1.
Wykonajcie ciekawą okładkę oraz stronę tytułową. Strona tytułowa zawiera tytuł albumu: "Album - Tatry najpiękniejsze góry w Polsce" oraz nazwiska i imiona autorów umieszczone w kolejności alfabetycznej. Pozostałe elementy strony tytułowej według własnej inwencji.

ZADANIE 2.
Zbierzcie informacje na temat cech krajobrazu wysokogórskiego Tatr ( wykorzystajcie różnorodne źródła informacji). Dokonajcie selekcji informacji potrzebnych do zadania 3
i zadania 4.

ZADANIE 3.
Wykonajcie kartę informacyjną o Tatrach, która powinna zawierać: położenie Tatr, podział Tatr, rodzaj skał, wysokość n.p.m., powierzchnia Tatr w Polsce, najwyższy szczyt, jeziora tatrzańskie.

ZADANIE 4.
Wykonajcie szkic krajobrazu wysokogórskiego z zaznaczeniem elementów: turnie, grań, przełęcz, stromy stok, żleby, stożki piargowe.

ZADANIE 5.
Zestawcie w tabeli cechy pogody w górach, uwzględniając następujące jej składniki: temperatura (jej zmiany wraz ze wzrostem wysokości), opady, wilgotność, ciśnienie atmosferyczne, zachmurzenie nieba, wiatr halny.

ZADANIE 6.
Zbierzcie widokówki lub fotografie z czasopism przedstawiające krajobrazy tatrzańskie, przyklejcie je na kolejnych 3-4 kartkach albumu. Przy każdym zdjęciu podpiszcie co się na nim znajduje (Tatry w fotografii).

ZADANIE 7.
Opracujcie plakat przedstawiający model pięter roślinności w Tatrach (technika dowolna).

ZADANIE 8.
Sporządźcie mini zielnik roślin chronionych występujących w Tatrach. Każdy gatunek należy narysować lub wkleić zdjęcie (może być kserokopia) na kartkę A-4 i dokonać krótkiego opisu (mile widziane ciekawostki).
Koniecznie uwzględnić gatunki: limba, kosodrzewina, krokus, szarotka, goryczka.

ZADANIE 9.
Sporządźcie mini zestaw zwierząt chronionych występujących w Tatrach. Każdy gatunek narysujcie lub wklejcie stosowną fotografię i dokonajcie krótkiego opisu.
Koniecznie należy uwzględnić gatunki: kozica, świstak, ryś, orzeł przedni, niedźwiedź.

ZADANIE 10.
Zbierzcie informacje i opracujcie notatkę prasową promującą Tatrzański Park Narodowy.
Wyeksponujcie cechy, dla których warto tam pojechać.

ZADANIE 11.
Opracujcie stronę albumu pt. "Karta odpowiedzialnego turysty" - wypiszcie w punktach jak powinien zachować się turysta wędrujący na terenach chronionych.

ZADANIE 12.
Zakopane- stolicą polskiej turystyki górskiej. Atrakcje Zakopanego: życie kulturalne, ciekawe imprezy sezonowe i całoroczne, muzea, budownictwo tatrzańskie, stroje góralskie- sposób przedstawienia według własnego pomysłu, do wyboru dwa z podanych zagadnień.

4. Źródła informacji:
- podręczniki szkolne;
- czasopisma;
- atlasy;
- przewodniki turystyczne, albumy;
- Intrtnet;
- słowniki geograficzne;
- wywiad z mieszkańcami gór, dziadkami, rodzicami, nauczycielami.

5. Poszczególne grupy mają dwa miesiące na wykonanie albumu.
Prezentacja albumów nastąpi na dwóch godzinach lekcyjnych. Leader każdej grupy przedstawi wkład pracy poszczególnych członków, określi z czym były największe kłopoty, co wyszło najlepiej.
Czas prezentacji albumu 10 minut.
Konsultacje uczniów z nauczycielem będą odbywać się raz w tygodniu.

6. Prezentacja albumu każdej grupy trwa 10 minut, dokonuje jej leader grupy lub inna osoba wskazana przez grupę.

7. Przy ocenie albumu zostaną zastosowane następujące kryteria:

- poprawność merytoryczna,
- zwięzła forma notatek,
- ciekawa forma plakatów (zastosowanie różnorodnych technik),
- estetyka,
- oryginalność okładki i strony tytułowej albumu,
- różnorodność wykorzystanych źródeł informacji,
- uwzględniona zostanie również ocena poszczególnych członków grup - określenie wkładu pracy.

Uwaga! Gotowe albumy, po zaprezentowaniu w klasach, mogą być udostępnione innym uczniom w bibliotece szkolnej.

Powodzenia!

 

Opracowanie: Zuzanna Marszałek-Chmura

Wyświetleń: 3688


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.