AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Maria Ziemkiewicz
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Dom" opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu

- n +

Blok integralny: "Dom" - opracowanie piosenki Metodą Dobrego Startu

Cele operacyjne:
Dzieci powinny:
- Orientować się w budowie, schemacie własnego ciała
- Wyodrębnić słowa ze zdań oraz sylaby i głoski ze słów
- Ułożyć zdania z podanymi słowami, dokończyć zdania
- Dopasować zwierzęta do odpowiednich domków
- Globalnie odczytać nazwy domków, w których mieszkają zwierzęta
- Kojarzyć literę z głoską
- Odtworzyć literę różnymi technikami z jednoczesnym śpiewem piosenki
- Przedstawić treść piosenki za pomocą ruchu
- Zaśpiewać piosenkę na zgłoskach: hau, mu, ćwir, chrup
- Interpretować ruchem słyszaną muzykę
- Odczuwać zadowolenie z własnych działań i efektów pracy

Forma zajęcia: zajęcie prowadzone w ramach zajęć korekcyjno- kompensacyjnych

Pomoce:
- Dekoracja do wiersza "Pokaż mi swój domek"
- Obrazki i napisy (gniazdo, obora, kotlinka, buda)
- Plansza ze znakiem graficznym - literą D
- Dla każdego dziecka: plansza formatu A3 z wklejona literą z materiału o wyczuwalnej fakturze, tacka z kaszą manną, piłka, kartka z bloku rysunkowego formatu A4 z konturem litery D, frotka.

Literatura:
1. M. Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa 1999.
2. M. Bogdanowicz,M. Barańska, E. Jakucka, Od piosenki do literki, Wydawnictwo Fokus, Gdańsk 1998.
3. M. Bogdanowicz, M Tomaszewska, Piosenki na literki, Elfa, Gdynia 1993.


PRZEBIEG ZAJĘĆ

I. Zajęcia wprowadzające

1. Marsz przy akompaniamencie pianina.
2. "Powitanie z autoprezentacją". Dzieci stają w kole, każda osoba za pomocą klaskania, tupania wybija sylaby swojego imienia, mówiąc je głośno.
3. Dzieci kładą się na plecach. Prawą ręką dotykają uniesionej prawej nogi, potem lewej. Prawą ręką chwytają prawe kolano, lewa ręką dotykają lewego kolana.
4. Rozwiązywanie zagadki, tytułu piosenki.
Mam ściany, okna, drzwi,
Z komina wypuszczam kolorowy dym. (dom)
5. Słuchanie piosenki "Dom" śpiewanej przez nauczycielkę. Analiza treści piosenki.
6. Ilustracja ruchowa piosenki- dzieci stojąc śpiewają piosenkę rysując w powietrzu przedmioty o których jest mowa w piosence.
7. Recytacja fragmentu wiersza pt. "Pokaż mi swój domek" H. Bechlerowej.

W białym domku pod kasztanem
Mieszka Danka, Miś i Darek,
Miś co rano w bude stuka
Wita łapką pieska Puka.

Puk tu blisko ma swój domek
A w tym domku sucha słomę
Ładna moja buda nowa
Darek z drewna ją zbudował.

8. Krótka rozmowa na temat wiersza.

II Zajęcia właściwe.

1. Ćwiczenia ruchowe i ortofoniczne.
- Nauczycielka zaprasza do zabawy "Gdzie mój dom"
- "Bal zwierząt" - dzieci tańczą w "Koziorajke".
- Ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach: hau, ćwir, chrup, mu.

2. Ćwiczenia ruchowo- słuchowe.
Wystukiwanie rytmu śpiewanej piosenki w pozycji klęczącej z wykorzystaniem piłki:
- Uderzanie piłka trzymana obiema rękami o podłogę
- Wystukiwanie wewnętrzną strona dłoni o piłkę
- Wystukiwanie zewnętrzną strona dłoni o piłkę
- Wystukiwanie jednym palcem
- Wystukiwanie wszystkimi palcami
- Wystukiwanie wg własnego pomysłu

3. Ćwiczenia ruchowo- słuchowo- wzrokowe
a)
pokaz i omówienie litery
demonstracja litery jako znaku graficznego, symbolu głoski
rozmowa nt. litery- określenie elementów występujących, liczenie elementów
wodzenie palcem po literze
b) utrwalenie kształtu litery i jej powiazania z piosenka
wodzenie palcem dziecka po literze z jednoczesnym śpiewaniem piosenki przez N. - uczenie się polisensoryczne
prowadzenie przez N. ręki dziecka śpiewającego piosenkę i wodzącego palcem po literze
samodzielne wodzenie palcem po literze i śpiewanie piosenki
wykonanie tego samego ćwiczenia przez każde dziecko na mniejszym formacie papieru.
c) odtwarzanie litery różnymi technikami wraz z jednoczesnym śpiewaniem piosenki
stojąc przed planszą odtwarzanie litery ręką w powietrzu
stojąc przed planszą odtwarzanie litery nogą na podłodze
odtwarzanie litery ręką w powietrzu z pamięci po zdjęciu planszy
odtwarzanie litery nogą na podłodze z pamięci
odtwarzanie litery palcem na tackach z kaszą manną
wyginanie z jednego kawałka drutu litery D
4. Gdzie schowała się literka D - dzieci otrzymują kartkę z literą D. Ich zadanie polega na ukryciu litery w pracy plastycznej. Dzieci dorysowują różne elementy.
5. Zabawa ruchowa "Żywe litery" - dzieci wykorzystując własne ciało układają w parach literę D.

I. Zajęcia końcowe
Muzyka relaksacyjna "Kryształowa cisza"

METODA DOBREGO STARTU

Metoda Dobrego Startu opracowana została przez Z. Bogdanowicz w latach 60- tych na wzorach francuskich. Oryginalna metoda opracowana przez fizjoterapeutkę Thea Bugnet nosi nazwę Le Bon Depart, czyli dobry odjazd, odlot, start.

Nazwa wskazywała na możliwość jej zastosowania w przygotowaniu dzieci do nauki czytania i pisania.

Metoda ta zawiera elementy kształcące orientację w przestrzeni i czasie oraz realizację ruchu i grafizmu. Usprawnia mechanizmy stanowiące fizjologiczne podłoże nauki czytania i pisania, ćwiczy wzajemne współdziałanie poszczególnych analizatorów:
- wzrokowego
- słuchowego
- kinestetyczno- ruchowego

prowadzi także do doskonalenia pamięci, wyobraźni. Kształci zdolność rozumienia i posługiwania się symbolami abstrakcyjnymi. Efekty metody osiąga się przez wprowadzenie podstawowych jej elementów.:
- znaku graficznego
- odpowiednio dobranej piosenki
- realizacji znaku graficznego zgodnie z rytmem piosenki.

Szczególną rolę Metoda Dobrego Startu (MDS) spełnia w pracy z dziećmi 6-7-8 letnimi oraz z dziećmi, u których stwierdzono różnego rodzaju deficyty rozwojowe.

Nadrzędnym celem metody jest zapewnienie dzieciom jak najlepszego startu w edukację szkolną. Pracując MDS należy przestrzegać zasady stopniowania trudności w odniesieniu do repertuaru piosenek jak i realizowanych znaków graficznych. Planując pracę należy dobierać piosenki wg tematyki zajęć bądź też przy wprowadzaniu nowej litery.

Metoda Dobrego Startu wymaga przygotowania wielu pomocy dydaktycznych. Przygotowanie ich i późniejsze wykorzystanie sprawia, że zajęcia stają się ciekawe i są bodźcem zachęcającym dzieci do działania. Mimo, ze w metodzie opracowano schemat przebiegu sytuacji edukacyjnych, to jednak koncepcja nie jest zamkniętym systemem, opiera się na elastycznym, twórczym działaniu nauczyciela. Schemat stanowi jedynie konstrukcję dla własnej koncepcji zajęć, które maja przebiegać w atmosferze pogody i akceptacji. Radość dziecka z działania i widocznych, choć może małych postępów pozwoli mu uwierzyć we własne możliwości i stworzyć optymistyczne perspektywy, czyli dobry start w przyszłość.

 

Opracowanie: Maria Ziemkiewicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9770


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.