Katalog

Małgorzata Wiśniewska
Wychowanie do życia w rodzinie, Konspekty

Konspekt lekcji wychowania do życia w rodzinie "Uczucia i sposoby ich okazywania"

- n +

Uczymy się rozpoznawać i okazywać uczucia

Konspekt lekcji wychowania do życia w rodzinie w kl. V

Cele: po przeprowadzonej lekcji uczeń
- potrafi określić różne rodzaje uczuć, stanów emocjonalnych
- umie nazwać te uczucia bądź stany
- wie, że należy kontrolować swoje zachowania w określonych sytuacjach
- ma świadomość, że jest odpowiedzialny za wyrażanie swoich uczuć

Metody: praca w grupach, "burza mózgów", pogadanka, drama
(pantomima, odgrywanie ról).

Środki dydaktyczne: plansze wzbudzające różne uczucia, emocje np. matka karmiąca dziecko, zamach terrorystów na World Trade Center itd., karteczki z nazwami uczuć i stanów emocjonalnych, arkusze papieru z jednym ze słów: mama, sąsiad, nauczyciel, przyjaciel; tablica, mazaki.

Przebieg lekcji

1. Nauczyciel umieszcza plansze wzbudzające różne uczucia. Następnie pyta jakie emocje wzbudzają te obrazy. Uczniowie w zależności od zamieszczonych plansz podają: złość, czułość, wesołość, przerażenie...
2. Nauczyciel komentuje: Zamieszczone przeze mnie plansze wywołały w was pewne uczucia, o których mówiliście. Życie dostarcza nam wielu różnorodnych sytuacji, które wywołują uczucia. Uczucia, jakich doznajemy możemy okazywać w rozmaity sposób.
3. Nauczyciel prosi uczniów by zapisali na tablicy przez co wyrażamy uczucia
(burza mózgów). Uczniowie zapisują. Spośród pomysłów uczniów nauczyciel podkreśla lub proponuje, jeżeli się nie pojawiły na tablicy następujące sposoby wyrażania uczuć:

- przez gesty,
- przez słowa,
- przez mimikę,
- przez ułożenie ciała (przygnębienie to sylwetka przygarbiona, głowa opuszczona; radość- postawa wyprostowana, podskoki).

4. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy, po czym każda losuje karteczkę z nazwą uczucia (praca w grupach). Następnie każda grupa pokazuje klasie scenkę przedstawiającą wylosowane uczucie, zaś klasa odgaduje jakie uczucie, emocje pokazują koledzy. Sposób przedstawienia nie jest dowolny:

- pierwsza grupa przedstawia wylosowane uczucie za pomocą gestów (pantomima)
- druga za pomocą mimiki (pantomima)
- trzecia za pomocą słów (odgrywanie roli)
- czwarta za pomocą ułożenia ciała (pantomima)

5. Nauczyciel podkreśla, że uczucia możemy przekazywać w różny sposób, jednak każdy jest odpowiedzialny za to, czy wyrażając swoje emocje nie krzywdzi innych ludzi (pogadanka).
6. Nauczyciel pyta uczniów: Komu okazujemy uczucia? Uczniowie odpowiadają, przytaczają przykłady. Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Jakie uczucia odczuwamy i jak je okazujemy poszczególnym osobom? Uczniowie wcześniej podzieleni na grupy otrzymują arkusze papieru z jednym ze słów:

- pierwsza grupa wyraz mama,
- druga grupa sąsiad,
- trzecia grupa nauczyciel,
- czwarta grupa przyjaciel,

Na otrzymanych arkuszach uczniowie odpowiadają na pytanie zapisane na tablicy. Grupy zawieszają prace na ścianie (praca w grupach).

Zakończenie

7. Nauczyciel podsumowuje, że bardzo ważne jest odczytywanie swoich uczuć, dostrzeganie ich u innych, wzajemne okazywanie uczuć. Nie mniej jednak odpowiedzialny człowiek potrafi kontrolować swoje uczucia, emocje i daje mu to satysfakcję.
 

Opracowanie: Małgorzata Wiśniewska

Wyświetleń: 10964


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.