AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Kibiłko
Zajęcia przedszkolne, Konspekty

"O dębie, co żołędzie rozdawał" - teatrzyk sylwetkowy wg. utworu L. Krzemienieckiej

- n +

"O dębie, co żołędzie rozdawał" - teatrzyk sylwetkowy wg utworu L.Krzemienieckiej

KONSPEKT ZAJĘCIA Z ZAKRESU MOWY I MYŚLENIA W GRUPIE DZIECI 4-LETNICH

Data: 25.X.05 r.

Cele:
- dz. rozpozna liść i poda nazwę drzewa, z którego pochodzi: klon, kasztanowiec, dąb
- dz. wymieni sposoby przygotowania się niektórych zwierząt do zimy (wiewiórka, borsuk, mysz)
- dz. posługuje się określeniami: tyle samo, mniej, więcej sprawnie przeliczając do 4
- dz. wyrabia umiejętność odpowiadania całym zdaniem na stawiane pytania

Metody:
pokaz, rozmowa, ćwiczenia praktyczne

Pomoce:

sylwety drzew, liści i zwierząt; naturalne okazy liści i żołędzi, kukiełka wietrzyka, karty pracy, płyta CD z utworami do zabaw ruchowych, okienko teatralne

Przebieg sytuacji edukacyjnych

1.Powitanie gości - śpiew piosenki grupowej "Densoludki".

2. Zabawa z wietrzykiem-psotnikiem, utrwalająca nazwy drzew i ich owoce

- wietrzyk- psotnik wpada na salę przy dźwiękach szumu wiatru, przedstawia się dzieciom i rozrzuca (niechcący) liście; zwraca się z prośbą do dzieci, aby pomogły mu posprzątać
- kto pozbiera liście żółte?, ile ich jest?, z jakiego drzewa pochodzą?- dzieci przypinają liście do sylwety drzewa z owocem klonu
- z jakiego drzewa spadły liście czerwone?, ile ich jest?- dzieci rozpoznają i przypinają do sylwety drzewa z kasztanem; przeliczają i określają gdzie jest więcej a gdzie mniej liści
- kto mi powie, jaką mamy teraz porę roku?, co dzieje się jesienią z liśćmi - dzieci charakteryzują aktualną porę roku

3.Zabawa ruchowa "Taniec liści" z wietrzykiem-psotnikiem

- dzieci rozbiegają się po sali, zbierają liście; przy dźwiękach głośnej melodii rozpoczynają taniec z wietrzykiem, naśladując wirowanie liści; melodia cichnie - liście opadają a dzieci naśladują szum wiatru

4.Wysłuchanie zagadki o dębie:

- "Co to za drzewo? - rośnie w lesie wspaniały,
potężne ma konary i słynie wszędzie,
że pyszne ma żołędzie"
- dzieci wyszukują w koszyczku liście dębu i przyczepiają do sylwety drzewa z żołędziem
- wietrzyk- psotnik zapowiada, że za chwilę dzieci dowiedzą się czyim przysmakiem są żołędzie i zaprasza wszystkich do obejrzenia teatrzyku.

5. Oglądanie teatrzyku sylwetkowego "O dębie, co żołędzie rozdawał" L. Krzemie - nieckiej.

6. Rozmowa z dziećmi na temat utworu:

- jakie zwierzęta przychodziły do dębu?
- o co go prosiły?
- do czego potrzebne były zwierzętom żołędzie?
- czy wiecie w jaki sposób zwierzęta te przygotowują się do zimy?

7. Zabawa z wykorzystaniem sylwet zwierząt - ćwiczenia w liczeniu: przyporządko - wanie zwierzętom żołędzi tak, aby każde z nich miało tyle samo, mniej, więcej

- dziecko- "dąb" rozdaje żołędzie dzieciom- "zwierzętom" wg instrukcji n-la, pozostałe dzieci liczą i określają, używając pojęć: mniej, więcej, tyle samo.

8. Ekspresja ruchowa przy muzyce relaksacyjnej - "Jestem małym nasionkiem"

- każde dziecko otrzymuje po jednym żołędziu i improwizuje ruchem opowieść nauczycielki: "Jesteście malutkim nasionkiem, schowanym głęboko w ziemi; jest tu ciemno i cicho, ale wam jest przyjemnie, tym bardziej, że na dworze panuje zamieć, jest zimno i pada śnieg; nagle słońce zaczyna mocno przygrzewać, śniegi topnieją, przyroda budzi się do życia; nasionko puszcza jeden pęd, który jeszcze głębiej wrasta w ziemię i drugi, który pnie się w górę do słońca; łodyżka rośnie, wyrastają jej nowe pędy, pędy puszczają pąki a te z kolei rozwijają się w listki; ciepły deszczyk je rosi, wietrzyk osuszy, a słońce ogrzeje; młode drzewko przemienia się w potężny dąb o rozłożystych konarach; drzewo rodzi owoce- żołędzie, które to podczas wichury, spadają na ziemię.

9.Karty pracy indywidualnej- ćwiczenia grafomotoryczne- wyszukanie w labiryncie drogi, która zaprowadzi wiewiórkę do żołędzia.

- karty pracy rozłożone są na dywanie; dzieci poruszają się w rytm melodii i szukają karty z wizytówką swego imienia
- nauczycielka wyjaśnia polecenie
- dzieci siadają do stolików i wykonują zadanie a następnie kolorują obrazek

" O dębie, co żołędzie rozdawał "L.Krzemienieckiej"

Przyszła pod dąb wiewiórka:
Dębie, dębie mocarny
Daj żołędzi do spiżarni!-
I dąb dał.

Przyszedł do dębu borsuk:
Dębie, dębie mój miły
Już żołędzie mi się śniły
Daj żołędzi!-
I dąb dał.

Przyszła do dębu myszka:
Dębie, dębie znajomku,
Daj żołędzi do domku!-
I dąb dał.

Przyszła do dębu babcia:
Dębie, dębie łaskawy,
Daj żołędzi na kawę!-
I dąb dał.

Chociaż dawał niemało
Jeszcze mu pięć zostało!
A te w ziemi się skryły,
By z nich nowe dęby były.

 

Opracowanie: Małgorzata Kibiłko

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7506


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.