AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Łajkowska
Język polski, Konspekty

"Co niosą ze sobą Święta Bożego Narodzenia?" - konspekt lekcji języka polskiego przygotowany w oparciu o fragment Opowieści wigilijnej Karola Dickensa.

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego przygotowany w oparciu o fragment "Opowieści wigilijnej" Karola Dickensa.


Uczeń potrafi:
  • nazwać cechy bohatera,
  • wyszukiwać i komentować fragmenty tekstu,
  • wyjaśnić znaczenie słów: humanitaryzm, miłosierdzie, empatia itp,
  • wypowiedzieć się na temat roli wartości w życiu człowieka.
Środki dydaktyczne: kartki szarego papieru, flamastry, słowniki języka polskiego, słowniki wyrazów bliskoznacznych, kolorowe paseczki papieru do wykonania łańcucha choinkowego, choinka, płyta lub kaseta z kolędami, podręcznik

Etapy lekcji Przebieg lekcji Umiejętności kluczowe
Zaangażowanie
  1. Rozmowa na temat przygotowań do świąt Bożego Narodzenia. Ważne, aby zwrócić uwagę na aspekt zewnętrzny (sprzątanie, ubieranie choinki, zapraszanie gości, przygotowanie świątecznych posiłków, zapraszanie gości) oraz wewnętrzny (duchowy).
  2. Uczniowie odnajdują w Opowieści wigilijnej fragment mówiący o wyglądzie mieszkania Scrooge'a:
    Był to szereg ponurych i pustych pokojów, mieszczących się w posępnym, ogromnym budynku. (...) Oprócz Scrooge'a nikt w nim nie mieszkał.
  3. Refleksja: Mieszkanie wyglądało jak serce bohatera - było puste, zimne, ponure, brakowało w nim ciepła, nie było przygotowane do świąt. W słowniku języka polskiego można odszukać definicję słowa wnętrze
    (1. pomieszczenie wewnętrzne budowli 2. życie duchowe człowieka; dusza, serce).
  4. Klasa zostaje podzielona na trzy grupy. Każda otrzymuje szary papier, który symbolizuje wnętrze Scrooge'a. Zadanie polega na zapisaniu uczuć, cech, myśli bohatera.
Skuteczne komunikowanie























Organizowanie
i planowanie
Badanie
  1. Uczniowie realizują otrzymane zadanie. Mogą wykorzystać słownik wyrazów bliskoznacznych.
  2. Następny etap to zawieszenie prac na tablicy i ich prezentacja. Pojawią się zapewne takie sformułowania jak: pragnienie bogactwa, egoizm, oschłość, miłość do pieniędzy, skąpstwo, chciwość, nienawiść, pogarda, nieżyczliwość itp.
  3. Refleksja: To, co wypełniało wnętrze bohatera, sprawiało że był on człowiekiem zamkniętym w sobie, nie potrafił okazywać uczuć, potrzebował pomocy, chociaż sam o tym nie wiedział.





Efektywne współdziałanie w grupie




Skuteczne porozumiewanie
Przekształcanie
  1. Czy drzwi mieszkania Scrooge'a otwierały się kiedyś?
    • wizyta kwestujących;
    • wizyta siostrzeńca.
    Jakie treści "wtargnęły" przez otwarte drzwi do świata bohatera? (odczytywanie fragmentów - wypowiedzi Scrooge'a kontra wypowiedzi siostrzeńca i kwestujących).
  2. Jakie treści przekazał duch Marleya? - odczytywanie fragmentów i komentowanie ich (człowiek musi żyć dla bliźnich, okazywać im dobroć, współczucie, wyrozumiałość).
  3. Przypomnienie poznanych pojęć: wartość, humanitaryzm, miłość, miłosierdzie; odwołanie do przypowieści o miłosiernym Samarytaninie; wprowadzenie terminu empatia - współodczuwanie).
Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób







Skuteczne komunikowanie
Prezentacja
  1. Przygotowanie łańcucha na choinkę. Na ogniwach wypisać należy nazwy wartości, o których nigdy nie można zapominać. Każda grupa przygotowuje swoją część, a następnie łączy ją z wykonanymi przez innych. W trakcie pracy uczniowie słuchają kolęd. W swobodnej rozmowie starają się wyjaśnić, dlaczego zapisywane wartości są szczególnie ważne w czasie Bożego Narodzenia, dlaczego należy o nich przypominać. Gotowy łańcuch zawieszony zostaje na choince.
  2. Praca domowa
    Jak rozumiesz słowa:
    Dar, który niosę drugiemu, staje się również darem dla mnie.
Skuteczne porozumiewanie

Efektywne współdziałanie w grupie
Refleksja Uczniowie oceniają własny udział w pracy zespołu oraz odpowiadają na pytania:
  • Uważam, że na dzisiejszej lekcji pracowałem (-am)...
  • Które momenty lekcji najbardziej utkwiły Ci w pamięci?
    Spróbuj je podać.
  • Uważam, że dzisiejsza lekcja była...
    Dlaczego tak myślisz?
Dostrzeganie własnych osiągnięć

Opracowanie: Ewa Łajkowska
nauczyciel języka polskiego
Gimnazjum nr 1 w Bielsku Podlaskim

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5344


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.