AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Rębiś
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Nie bądź agresywny - bądź asetrywny!

- n +

Nie bądź agresywny - bądź asetrywny!

Konspekt lekcji wychowawczej w klasie VI a przygotowanej jako lekcja otwarta dla nauczycieli kontraktowych i stażystów

Cele lekcji: ogólny - przedstawienie uczniom modelu zachowania asertywnego;
szczegółowe:
- uczeń zna pojęcie agresja;
- wie, czym charakteryzuje się zachowanie agresywne;
- wymienia cechy zachowań agresywnych;
- rozumie szkodliwość zachowań wzbudzających agresję;
- zna pojęcie asertywność;
- wie czym charakteryzuje się zachowanie asertywne;
- umie zachować się w sposób asertywny;
- klasyfikuje zachowania kolegów,
- wypowiada się na zadany temat;
- umie wyrażać swoje uczucie w sposób akceptowany przez innych;
- odgrywa przygotowane scenki;
- ocenia obejrzane scenki;
- współpracuje w grupie;
- potrafi komunikować się w obrębie grupy klasowej.

Metody: problemowa, działań praktycznych, ćwiczeniowa, elementy gier dydaktycznych i dramy.

Środki dydaktyczne:
wizytówki, szary papier, mazaki, kartoniki, karty pracy, karty z zadaniami dla uczniów, magnesy.

Przebieg lekcji:
Sala przygotowana przed lekcją, uczniowie i nauczyciel siedzą w kole (takie ustawienie sprzyja lepszej komunikacji między uczniami i stwarza możliwość obserwacji reakcji uczniów, co jest szczególnie ważne przy realizacji niniejszego tematu).

Część wstępna:
Nauczyciel wita się z uczniami, objaśnia krótko, co będzie tematem lekcji wychowawczej. Rozdaje U. wizytówki i prosi o wpisanie na nich swojego imienia oraz narysowanie emblematu symbolizującego dzisiejszy nastrój dziecka:
- jestem wesoły:);
- jestem dość zadowolony: |;
- jestem smutny: (.
N. nawiązuje krótką rozmowę, prosi uczniów o podanie powodów swojego nastroju.

Ćwiczenie wprowadzające do zajęć: zadaniem uczniów jest pokazanie przy pomocy mimiki twarzy uczuć, których nazwy wypisane są na kartonikach. Wybrani U. losują kartoniki i próbują pokazać emocje: złość, smutek, radość, zdziwienie, niechęć, znudzenie, zaskoczenie, strach itp.).

Część podstawowa:
N. zawiesza na tablicy planszę z napisem AGRESJA. Prosi U. o podanie skojarzeń z tym słowem. Odpowiedzi uczniów są zapisywane na szarym papierze. N. Nawiązuje krótką rozmowę, której celem jest wniosek: Agresja budzi agresję.
N. pyta uczniów, czy znają pojęcie, którym można by zastąpić agresję. Jeśli uczniowie nie znają pojęcia asertywność, wprowadza je zawieszając kolejną planszę z napisem ASERTYWNOŚĆ tak, aby zakryła poprzednią. Wyjaśnia, że asertywność jest zachowaniem polegającym na wyrażaniu swojego zdania, swojego sądu, sprzeciwu wobec jakiejś sytuacji w sposób spokojny, przy użyciu rzeczowych argumentów. N. proponuje uczniom odegranie przygotowanych scenek, wyjaśniając, że ich bohaterkami są dwie siostry, które dzielą razem pokój.

Scenka I:
Marta: Co to za bałagan, znowu nie posprzątałaś!
Ola: Nie miałam czasu!
Marta: Jak to nie miałaś czasu? Przecież wiesz, że w tym tygodniu jest twoja kolei!
Ola: To co z tego, że moja, ty i tak bardziej bałaganisz!
Marta: Co, ja bałaganię?!
Ola: Tak ty i te twoje przemądrzałe koleżanki!
Marta: Mam tego dość! Mamoooooo!

Scenka II:
Marta: Co to za bałagan, znowu nie posprzątałaś!
Ola: Przepraszam cię, ale miałam dziś trudną klasówkę i nie miałam czasu.
Marta: Jak to nie miałaś czasu? Przecież wiesz, że w tym tygodniu jest twoja kolei!
Ola: Wiem, ale musisz przyznać, że tobie też zdarza się bałaganić.
Marta: Ja bałaganię?
Ola: Tak. Pamiętasz, wczoraj były u ciebie koleżanki. Byłaś zmęczona wieczorem i nie posprzątałaś po waszej "sałatkowej uczcie".
Marta: No tak, masz rację. Zostawiłam talerzyki na biurku. Zaraz je stąd zabiorę.
Ola: A ja w tym czasie pozbieram ubrania i odkurzę.

U. wypowiadają się na temat obejrzanych scenek, starają się odróżnić rodzaje zachowań i ocenić postępowanie bohaterek. Wspólnie z N. wyróżniają cechy asertywności. Pomocne są w tym przygotowane przez N. podpowiedzi na kartonikach:
- rzeczowe argumenty
- zachować spokój
- nie dać się sprowokować
- wytłumaczyć
- wyrazić swoją opinię w grzeczny sposób
- pokazać swój punkt widzenia
- starać się być obiektywnym
Kartoniki zawieszane są na planszy.

N. proponuje uczniom, by sami odegrali scenki, w których jeden z U. mimo trudnej sytuacji, w jakiej się znajdzie, postara się być asertywnym. Propozycje scenek:

Scenka 1:

Konrad:
Arek prosi cię o pożyczenie do jutra 10 zł. Nie chcesz tego zrobić, bo wiesz, że Arek jest osobą niesłowną i już nie raz pożyczałeś mu pieniądze, na których zwrot musiałeś potem długo czekać. Poza tym zbierasz na płytę, którą chciałbyś kupić sobie jeszcze w tym tygodniu.

Arek:
Chcesz pożyczyć od Konrada 10 zł. Wiesz, że ma pieniądze, ale nie chce ci pożyczyć. Zachowujesz się dość nieelegancko, krzyczysz na kolegę i nazywasz go skąpcem. Jesteś natarczywy, bo zależy ci na pożyczce.

Scenka 2:

Iwona:
Dzwoni do ciebie Paulina, która chce pożyczyć zeszyt od przyrody. Nie chcesz jej pożyczyć zeszytu, bo masz jutro klasówkę, a jeszcze wszystkiego się nie nauczyłaś. Wiesz, że Paulina nie odda ci zeszytu tak, jak obiecuje, bo już nie raz się na niej zawiodłaś.

Paulina:
Dzwonisz do Iwony, bo chcesz, żeby pożyczyła ci zeszyt od przyrody. Obiecujesz przynieść wieczorem, ale w głębi duszy wiesz, że tego nie zrobisz, bo nie będzie ci się chciało drugi raz wychodzić. Poza tym na nowym kanale telewizyjnym grają dziś świetną komedię, którą chcesz obejrzeć. Marudzisz długo, bo wiesz, że Iwona jest uległa i jeśli ją będziesz przekonywać, że tym razem na pewno zwrócisz zeszyt na czas, to się zgodzi. Poza tym uważasz, że Iwona i tak poradzi sobie na klasówce, bo dużo się uczy, w przeciwieństwie do ciebie...

Po odegraniu kolejnych scenek U. omawiają je wraz z N. Starają się ocenić, czy U. dobrze opanowali umiejętność zachowania asertywnego, czy dobrze sobie poradzili w trudnych sytuacjach.
Wspólne podsumowanie zajęć i wyciągnięcie wniosków.

Część końcowa:
Ćwiczenia integracyjne, wspomagające spostrzegawczość, umiejętność obserwacji i koordynację.

Zadaniem U. jest wyjście na środek zgodnie z poleceniem nauczyciela i zamienienie się miejscami z koleżankami i kolegami. Zamieniają się miejscami np. wszyscy, którzy mają okulary, czarne włosy, białe bluzki itp.

U. odliczają do 5. N. poleca aby, np. wszystkie "piątki" wyszły na środek i stanęły na palcach, wszystkie "czwórki" wyszły na środek i stanęły do siebie plecami, wszystkie "trójki" wyszły na środek i stanęły na "wyspie" (niedużym kartoniku położonym n podłodze) itp.

N. dziękuje uczniom za pracę na lekcji. Prosi, by sami postarali się ocenić swoje zachowanie na lekcji wkładając swoją wizytówkę do odpowiedniego woreczka:
- byłem bardzo aktywny
- byłem dość aktywny
- nie byłem aktywny.
Pożegnanie z uczniami. Uporządkowanie sali.

jestem wesoły:)


jestem dość zadowolony: |


jestem smutny: (.

- rzeczowe argumenty

- zachować spokój

- nie dać się sprowokować

- wytłumaczyć

- wyrazić swoją opinię w grzeczny sposób

- pokazać swój punkt widzenia

- starać się być obiektywnym


 

Opracowanie: Anna Rębiś

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3727


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.33



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.