AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Wilczyńska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Skuteczne metody uczenia się

- n +

Trening efektywnego uczenia się scenariusze zajęć dla młodzieży

Temat: Skuteczne metody i techniki uczenia się, cz. I.

Celem zajęć jest zaznajomienie uczniów z funkcją pamięci, a także zapoznanie z mnemotechniką - metodą asocjacyjną oraz skutecznymi sposobami relaksacji i ich zastosowaniem w nauce.

Metody: wykład, praca w grupach.
Środki: arkusze papieru, tablice.
Czas trwania: 2 godz. lekcyjne.

Tok zajęć:

1. Ćwiczenie wprowadzająco - integrujące: "Co miłego spotkało Cię w ostatnim czasie" - każdy uczeń podaje po 1 przykładzie.
* przywitanie,
* określenie celu spotkania i obowiązujących reguł.

2. Wykład - przedstawienie definicji pamięci.
3. Omówienie poszczególnych faz pamięci (zapamiętywanie, przechowywanie, przypominanie).
4. Przedstawienie i omówienie poszczególnych cech pamięci:
* trwałość,
* szybkość,
* gotowość,
* wierność (dokładność),
* pojemność (zakres).

5. Uwaga - rodzaje i jej cechy.
6. Praca w grupach.
a. Co sprzyja uczeniu się?
b. Co przeszkadza w uczeniu się?

7. Przedstawienie prac na forum klasy.
8. Zapoznanie z technikami relaksacji.
9. Przedstawienie metody łańcuszkowej (wspólne zapamiętywanie kilkunastu wyrazów).
10. Ćwiczenia pamięci - praca w grupach, każda grupa otrzymuje zestaw kilkunastu wyrazów, które ma za zadanie zapamiętać przy pomocy metody łańcuszkowej.
11. Sprawdzenie wykonanego zadania.
12. Przedstawienie Metody Dennisona - ćwiczenie ułatwiające koncentrację uwagi.
13. Wspólne wykonywanie ćwiczeń Metodą Dennisona.
14. Podsumowanie i zakończenie zajęć.

Temat: Skuteczne metody i techniki uczenia się cz. II

Celem zajęć jest poznanie efektywnych metod uczenia się, stylów uczenia się i cech dobrego słuchacza.

Metody: dyskusja, burza mózgów, pogadanka.
Formy: zbiorowa i indywidualna.
Środki: arkusze papieru, tablica.
Czas trwania: 1 godz. lekcyjna

Tok zajęć:
1. Ćwiczenie wprowadzająco - integrujące: zabawa z piłką (rzucanie piłki, podawanie swojego imienia z przymiotnikiem).
2. Wprowadzenie.
* przypomnienie tematu ostatnich zajęć,
* przekazanie nowych informacji,
* ustalenie obowiązujących zasad pracy.
3. "Burza mózgów" - ustalenie listy najczęściej występujących kłopotów w efektywnym uczeniu się.
4. Poznanie efektywnych metod pracy umysłowej.
5. Style uczenia się:
a. Oceniający: poprzez doświadczenie, słuchanie, współdziałanie, burzę mózgów.
b. Myślicielski: abstrakcyjne myślenie, obserwacja, analiza, klasyfikowanie.
c. Decydencki: zastosowanie dla idei i pomysłów, manipulowanie i ulepszanie, ustalanie celów.
d. Praktyczne: doświadczenia, modyfikowanie, adoptowanie, podejmowanie ryzyka, aktywność.
6. Praca indywidualna: ustalenie preferowanych przez siebie systemów uczenia się.
7. Słuchanie:
a. Cechy dobrego słuchacza:
* patrzy na rozmówcę,
* zadaje pytania,
* wyraża zainteresowanie mówcą i tematem,
* powtarza lub parafrazuje niektóre wyrazy,
* jest opanowany,
* reaguje aktywnie,
* jest uważny,
* nie przerywa.

b. Praca grupowa: ustalenie listy najczęstszych przyczyn złego słuchania.
c. Praca grupowa: ustalenie metody poprawienie efektywności słuchania.

8. Podsumowanie wiadomości.
9. Zakończenie.

Temat: Skuteczne metody i techniki uczenia się cz. III

Celem zajęć jest poznanie efektywnych metod uczenia się, a także poznanie i zapamiętanie typów czytania i efektywnego notowania.

Metody: dyskusja, burza mózgów, pogadanka.
Formy: zbiorowa i indywidualna.
Środki: arkusze papieru, tablica, schematy "mapy pamięci", plansze.
Czas trwania: 2 godz. lekcyjne

Tok zajęć:
1. Ćwiczenie wprowadzająco - integrujące: otwieranie w parach dłoni.
2. Wprowadzenie.
* przypomnienie tematu ostatnich zajęć,
* przekazanie nowych informacji,
* ustalenie obowiązujących zasad pracy.
3. "Burza mózgów" - czytanie, jakie masz z nim problemy? (ustalenie listy)
4. Czytanie:
a. Podstawowe typy czytania:
* tradycyjne: wyuczone w szkole, stosowane do czytania książek,
* pobieżne: stosowane do czytania słowników, książek telefonicznych, konkretnych informacji,
* wybiórcze: używane do przeglądania zawartości lektury, do czytania czasopism,
* bardzo szybkie: wymagające poszerzenia widzenia peryferyjnego, szybkiego ruchu oczu, szybkiego przewracania kartek.
5. Podstawowe typy czytania - rozdanie materiałów.
6. Ćwiczenia indywidualne: czytanie aktywne (ze zrozumieniem) rozwijające czytanie szybkie.
7. Notowanie: zapisywanie informacji.
a. Rodzaje zapisu:
* linearne formy notatek:
- z użyciem marginesu (daty, znaki graficzne),
- w formie ustępów (przerwy pomiędzy zdaniami),
- technika TM (Taking and Making) margines z prawej strony wykorzystywany do zapisywania własnych komentarzy,
* nielinearne formy notatek:
- mapy myślowe: oparte na technice skojarzeń, pomagają zapisać informację w formie, w jakiej odbiera je mózg, są bardzo skuteczną formą,
Ćwiczenie 1: podanie przykładowej mapy myśli do słowa "jedzenie".
Ćwiczenie 2: tworzenie w grupach map myślowych do słów "książka, nauka, szkoła, wykształcenie".
- technika rozgałęzień: zapisywanie na środku kartki tematu i dopisywanie drogą rozgałęzień związanych z nim pomysłów.
Ćwiczenie: praca indywidualna: wykorzystanie techniki rozgałęzień do wybranych przez siebie słów, prezentacja pracy.
8. Podsumowanie zajęć.

Temat: Skuteczne metody i techniki uczenia się cz. IV

Celem zajęć jest rozwijanie efektywnych metod uczenia się, poprzez poznanie technik pamięciowych i analizę poznanych błędów.

Metody: dyskusja, burza mózgów, pogadanka.
Formy: zbiorowa i indywidualna.
Środki: arkusze papieru, tablica, karty wiadomości, plansze.
Czas trwania: 1 godz. lekcyjna.

Tok zajęć:
1. Ćwiczenie wprowadzająco - integrujące: "Powiedz mi coś miłego" (uczniowie stoją w kole i mówią coś miłego osobie stojącej obok).
2. Wprowadzenie.
* przypomnienie tematu ostatnich zajęć,
* ustalenie obowiązujących zasad pracy.

3. Przekazanie nowych informacji (omówienie efektywnych technik pamięciowych).
a. Rodzaje pamięci:
- ikoniczna (krótkotrwała do 1 sek., fotograficzna),
- krótkoterminowa (kilka sek., jest natychmiastowa w odbiorze informacji wzrokowych i słuchowych),
- długoterminowa: stanowi podstawowy rodzaj pamięci (używana w procesie uczenia się i studiowania).
b. Efektywne techniki pamięciowe:
- ułatwiające organizację zapamiętywania,
- angażująca ciało,
- wykorzystująca specyficzne właściwości mózgu,
- ułatwiająca przypominanie materiału.
4. Praca w grupach - uczniowie wypróbowują poszczególne techniki starając się wybrać najbardziej im odpowiadające.

5. Popełnianie błędów - czynność wzmacniająca pamięć.
6. "Burza mózgów" - tworzenie listy pozytywnych i negatywnych skutków popełniania błędów.
7. Podsumowanie wszystkich technik efektywnego uczenia się.
8. Zakończenie: co wyniosłeś z dzisiejszych zajęć?

Bibliografia:
1. Tony Buzan, "Rusz głową", "Pamięć na zawołanie".
2. F. Żurakowski, "Jak uczyć się szybko i skutecznie".
3. Harry Lorayne, "Sekrety superpamięci".

 

Opracowanie: mgr Elżbieta Wilczyńska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 21953


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.11



Ilość głosów: 9