Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Elżbieta Wilczyńska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Skuteczne metody uczenia się

- n +

Trening efektywnego uczenia się scenariusze zajęć dla młodzieży

Temat: Skuteczne metody i techniki uczenia się, cz. I.

Celem zajęć jest zaznajomienie uczniów z funkcją pamięci, a także zapoznanie z mnemotechniką - metodą asocjacyjną oraz skutecznymi sposobami relaksacji i ich zastosowaniem w nauce.

Metody: wykład, praca w grupach.
Środki: arkusze papieru, tablice.
Czas trwania: 2 godz. lekcyjne.

Tok zajęć:

1. Ćwiczenie wprowadzająco - integrujące: "Co miłego spotkało Cię w ostatnim czasie" - każdy uczeń podaje po 1 przykładzie.
* przywitanie,
* określenie celu spotkania i obowiązujących reguł.

2. Wykład - przedstawienie definicji pamięci.
3. Omówienie poszczególnych faz pamięci (zapamiętywanie, przechowywanie, przypominanie).
4. Przedstawienie i omówienie poszczególnych cech pamięci:
* trwałość,
* szybkość,
* gotowość,
* wierność (dokładność),
* pojemność (zakres).

5. Uwaga - rodzaje i jej cechy.
6. Praca w grupach.
a. Co sprzyja uczeniu się?
b. Co przeszkadza w uczeniu się?

7. Przedstawienie prac na forum klasy.
8. Zapoznanie z technikami relaksacji.
9. Przedstawienie metody łańcuszkowej (wspólne zapamiętywanie kilkunastu wyrazów).
10. Ćwiczenia pamięci - praca w grupach, każda grupa otrzymuje zestaw kilkunastu wyrazów, które ma za zadanie zapamiętać przy pomocy metody łańcuszkowej.
11. Sprawdzenie wykonanego zadania.
12. Przedstawienie Metody Dennisona - ćwiczenie ułatwiające koncentrację uwagi.
13. Wspólne wykonywanie ćwiczeń Metodą Dennisona.
14. Podsumowanie i zakończenie zajęć.

Temat: Skuteczne metody i techniki uczenia się cz. II

Celem zajęć jest poznanie efektywnych metod uczenia się, stylów uczenia się i cech dobrego słuchacza.

Metody: dyskusja, burza mózgów, pogadanka.
Formy: zbiorowa i indywidualna.
Środki: arkusze papieru, tablica.
Czas trwania: 1 godz. lekcyjna

Tok zajęć:
1. Ćwiczenie wprowadzająco - integrujące: zabawa z piłką (rzucanie piłki, podawanie swojego imienia z przymiotnikiem).
2. Wprowadzenie.
* przypomnienie tematu ostatnich zajęć,
* przekazanie nowych informacji,
* ustalenie obowiązujących zasad pracy.
3. "Burza mózgów" - ustalenie listy najczęściej występujących kłopotów w efektywnym uczeniu się.
4. Poznanie efektywnych metod pracy umysłowej.
5. Style uczenia się:
a. Oceniający: poprzez doświadczenie, słuchanie, współdziałanie, burzę mózgów.
b. Myślicielski: abstrakcyjne myślenie, obserwacja, analiza, klasyfikowanie.
c. Decydencki: zastosowanie dla idei i pomysłów, manipulowanie i ulepszanie, ustalanie celów.
d. Praktyczne: doświadczenia, modyfikowanie, adoptowanie, podejmowanie ryzyka, aktywność.
6. Praca indywidualna: ustalenie preferowanych przez siebie systemów uczenia się.
7. Słuchanie:
a. Cechy dobrego słuchacza:
* patrzy na rozmówcę,
* zadaje pytania,
* wyraża zainteresowanie mówcą i tematem,
* powtarza lub parafrazuje niektóre wyrazy,
* jest opanowany,
* reaguje aktywnie,
* jest uważny,
* nie przerywa.

b. Praca grupowa: ustalenie listy najczęstszych przyczyn złego słuchania.
c. Praca grupowa: ustalenie metody poprawienie efektywności słuchania.

8. Podsumowanie wiadomości.
9. Zakończenie.

Temat: Skuteczne metody i techniki uczenia się cz. III

Celem zajęć jest poznanie efektywnych metod uczenia się, a także poznanie i zapamiętanie typów czytania i efektywnego notowania.

Metody: dyskusja, burza mózgów, pogadanka.
Formy: zbiorowa i indywidualna.
Środki: arkusze papieru, tablica, schematy "mapy pamięci", plansze.
Czas trwania: 2 godz. lekcyjne

Tok zajęć:
1. Ćwiczenie wprowadzająco - integrujące: otwieranie w parach dłoni.
2. Wprowadzenie.
* przypomnienie tematu ostatnich zajęć,
* przekazanie nowych informacji,
* ustalenie obowiązujących zasad pracy.
3. "Burza mózgów" - czytanie, jakie masz z nim problemy? (ustalenie listy)
4. Czytanie:
a. Podstawowe typy czytania:
* tradycyjne: wyuczone w szkole, stosowane do czytania książek,
* pobieżne: stosowane do czytania słowników, książek telefonicznych, konkretnych informacji,
* wybiórcze: używane do przeglądania zawartości lektury, do czytania czasopism,
* bardzo szybkie: wymagające poszerzenia widzenia peryferyjnego, szybkiego ruchu oczu, szybkiego przewracania kartek.
5. Podstawowe typy czytania - rozdanie materiałów.
6. Ćwiczenia indywidualne: czytanie aktywne (ze zrozumieniem) rozwijające czytanie szybkie.
7. Notowanie: zapisywanie informacji.
a. Rodzaje zapisu:
* linearne formy notatek:
- z użyciem marginesu (daty, znaki graficzne),
- w formie ustępów (przerwy pomiędzy zdaniami),
- technika TM (Taking and Making) margines z prawej strony wykorzystywany do zapisywania własnych komentarzy,
* nielinearne formy notatek:
- mapy myślowe: oparte na technice skojarzeń, pomagają zapisać informację w formie, w jakiej odbiera je mózg, są bardzo skuteczną formą,
Ćwiczenie 1: podanie przykładowej mapy myśli do słowa "jedzenie".
Ćwiczenie 2: tworzenie w grupach map myślowych do słów "książka, nauka, szkoła, wykształcenie".
- technika rozgałęzień: zapisywanie na środku kartki tematu i dopisywanie drogą rozgałęzień związanych z nim pomysłów.
Ćwiczenie: praca indywidualna: wykorzystanie techniki rozgałęzień do wybranych przez siebie słów, prezentacja pracy.
8. Podsumowanie zajęć.

Temat: Skuteczne metody i techniki uczenia się cz. IV

Celem zajęć jest rozwijanie efektywnych metod uczenia się, poprzez poznanie technik pamięciowych i analizę poznanych błędów.

Metody: dyskusja, burza mózgów, pogadanka.
Formy: zbiorowa i indywidualna.
Środki: arkusze papieru, tablica, karty wiadomości, plansze.
Czas trwania: 1 godz. lekcyjna.

Tok zajęć:
1. Ćwiczenie wprowadzająco - integrujące: "Powiedz mi coś miłego" (uczniowie stoją w kole i mówią coś miłego osobie stojącej obok).
2. Wprowadzenie.
* przypomnienie tematu ostatnich zajęć,
* ustalenie obowiązujących zasad pracy.

3. Przekazanie nowych informacji (omówienie efektywnych technik pamięciowych).
a. Rodzaje pamięci:
- ikoniczna (krótkotrwała do 1 sek., fotograficzna),
- krótkoterminowa (kilka sek., jest natychmiastowa w odbiorze informacji wzrokowych i słuchowych),
- długoterminowa: stanowi podstawowy rodzaj pamięci (używana w procesie uczenia się i studiowania).
b. Efektywne techniki pamięciowe:
- ułatwiające organizację zapamiętywania,
- angażująca ciało,
- wykorzystująca specyficzne właściwości mózgu,
- ułatwiająca przypominanie materiału.
4. Praca w grupach - uczniowie wypróbowują poszczególne techniki starając się wybrać najbardziej im odpowiadające.

5. Popełnianie błędów - czynność wzmacniająca pamięć.
6. "Burza mózgów" - tworzenie listy pozytywnych i negatywnych skutków popełniania błędów.
7. Podsumowanie wszystkich technik efektywnego uczenia się.
8. Zakończenie: co wyniosłeś z dzisiejszych zajęć?

Bibliografia:
1. Tony Buzan, "Rusz głową", "Pamięć na zawołanie".
2. F. Żurakowski, "Jak uczyć się szybko i skutecznie".
3. Harry Lorayne, "Sekrety superpamięci".

 

Opracowanie: mgr Elżbieta Wilczyńska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 19402
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.11



Ilość głosów: 9
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014