AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marzena Beata Karkosik
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusze lekcji wychowawczych z okazji 3 Maja

- n +

Scenariusze lekcji wychowawczych dla klas IV-VI

Scenariusze przeznaczone są do realizacji na godz. wychowawczych.

Są elementem uzupełniającym do obejrzanego przez uczniów apelu z okazji uchwalenia Konstytucji 3 Maja.

Przedstawione scenariusze mogą być przez wychowawców modyfikowane i dostosowywane do potrzeb i poziomu danej klasy.

Scenariusz I "Konstytucja 3 Maja-tradycja w mojej szkole" jest przeznaczony dla uczniów kl. V-VI.

Scenariusz II "Jedność narodu-jedność zespołu klasowego" dla uczniów kl. IV.

Cele:
- uświadomienie uczniom znaczenia tego ważnego wydarzenia
- powiązanie tradycji z dniem dzisiejszym
- budowanie jedności zespołu klasowego

Metody:
- dykusja, pogadanka, burza mózgów

Temat I: Konstytucja 3 Maja-tradycja w mojej szkole.

Przebieg zajęć:
1. Przypomnienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja- na podstawie obejrzanego apelu.
Przedstawienie najważniejszych postaci, które odegrały znaczącą rolę w tych wydarzeniach: Stanisław August Poniatowski, Stanisław Małachowski, Hugo Kołłątaj.
2. Przypomnienie znaczenia Konstytucji dla ówczesnej Polski.
3. Dyskusja uczniów dotycząca przedstawionych zdarzeń-dlaczego nadal dziś kultywujemy te odległe wydarzenia i przypominamy o nich podczas różnych uroczystości?
4. Wyjaśnienie terminu "tradycja" - przekazywanie z pokolenia na pokolenie obyczajów, poglądów, wiedzy celem ich utrwalenia w społeczeństwie.
5. Przedstawienie elementów tworzących tradycję w państwie:
-legendy
-rocznice wydarzeń
-postacie historyczne
6. Dyskusja nad sposobami ich świętowania i przekazywania młodszym pokoleniom:
-apele
-wiece, pochody
-utwory (literackie, filmowe, muzyczne) o tematyce historycznej
7. Przedstawienie i uzupełnienie tabeli tradycji:
symbole tradycji narodowej
 
 symbole szkolnej tradycji
 
godło  tarcza szkolna
hymn  hymn(pieśń szkoły)
barwy narodowe  sztandar szkoły
konstytucja  kronika szkolna
święta narodowe  uroczystości szkolne


8. Dyskusja nad przedstawioną tabelą:
-oglądanie sztandaru szkoły i kroniki
-przypomnienie obejrzanych uroczystości szkolnych
9. Podsumowanie lekcji. Ocena aktywności uczniów.
Zadanie pracy domowej: wpisanie do tabeli pełnej nazwy naszego kraju oraz pełnej nazwy i adresu szkoły.

Temat II: Jedność narodu-jedność zespołu klasowego.

Przebieg zajęć:
1. Przypomnienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja- na podstawie obejrzanego apelu.
Przedstawienie najważniejszych postaci, które odegrały znaczącą rolę w tych wydarzeniach: Stanisław August Poniatowski, Stanisław Małachowski, Hugo Kołłątaj.
2. Przypomnienie znaczenia Konstytucji dla ówczesnej Polski.
3. Dyskusja uczniów dotycząca obejrzanego apelu- dlaczego w tym trudnym dla Polski czasie ważna była jedność narodu.
4. Rozmowa wychowawcy z klasą o jedności:
Jesteśmy za młodzi, by tworzyć jedność narodu-ale możemy to robić na naszym poziomie tworząc jedność zespołu klasowego.
Jak to osiągnąć-mieć na uwadze nie tylko swoje dobro ale i innych.
5. Dyskusja uczniów:
- jak być dobrym zespołem klasowym
- samoocena
- plan poprawy zachowania
- analiza podpisanego we wrześniu kontraktu-jak go wypełniamy
6. Rozmowa o koleżeństwie i przyjaźni.
- co nam daje kolega
- co my możemy mu zaofiarować
7. Ocena naszego zachowania w scenkach rodzajowych:
- chory kolega prosi cię o przyniesienie zeszytu a ty właśnie wybierasz się do kina-opisz co zrobisz
- koleżanka ściąga podczas pracy klasowej-jak się zachowasz i dlaczego akurat tak
- twój najlepszy kolega znalazł pieniądze poszukiwane przez dziewczynkę z pierwszej klasy i siedzi cicho-jak zareagujesz
8. Dyskusja nad przedstawionymi zachowaniami.
Zachęta wychowawcy do wyrażania przez uczniów własnych opinii.
9. Spisanie i wywieszenie na tablicy zachowań tworzących i jednoczących zespół klasowy: współdziałanie, lojalność, uczciwość, integracja, koleżeństwo.
10. Podsumowanie lekcji. Ocena aktywności uczniów.
Zadanie pracy domowej: Wymyślenie i opisanie podobnej scenki rodzajowej-ocena postępowania bohaterów.
 

Opracowanie: Marzena Karkosik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9654


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.5



Ilość głosów: 4