Katalog Marzena Beata Karkosik Lekcja wychowawcza, Scenariusze Scenariusze lekcji wychowawczych z okazji 3 MajaScenariusze lekcji wychowawczych dla klas IV-VIScenariusze przeznaczone są do realizacji na godz. wychowawczych.Są elementem uzupełniającym do obejrzanego przez uczniów apelu z okazji uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Przedstawione scenariusze mogą być przez wychowawców modyfikowane i dostosowywane do potrzeb i poziomu danej klasy. Scenariusz I "Konstytucja 3 Maja-tradycja w mojej szkole" jest przeznaczony dla uczniów kl. V-VI. Scenariusz II "Jedność narodu-jedność zespołu klasowego" dla uczniów kl. IV. Cele: - uświadomienie uczniom znaczenia tego ważnego wydarzenia - powiązanie tradycji z dniem dzisiejszym - budowanie jedności zespołu klasowego Metody: - dykusja, pogadanka, burza mózgów Temat I: Konstytucja 3 Maja-tradycja w mojej szkole. Przebieg zajęć: 1. Przypomnienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja- na podstawie obejrzanego apelu. Przedstawienie najważniejszych postaci, które odegrały znaczącą rolę w tych wydarzeniach: Stanisław August Poniatowski, Stanisław Małachowski, Hugo Kołłątaj. 2. Przypomnienie znaczenia Konstytucji dla ówczesnej Polski. 3. Dyskusja uczniów dotycząca przedstawionych zdarzeń-dlaczego nadal dziś kultywujemy te odległe wydarzenia i przypominamy o nich podczas różnych uroczystości? 4. Wyjaśnienie terminu "tradycja" - przekazywanie z pokolenia na pokolenie obyczajów, poglądów, wiedzy celem ich utrwalenia w społeczeństwie. 5. Przedstawienie elementów tworzących tradycję w państwie: -legendy -rocznice wydarzeń -postacie historyczne 6. Dyskusja nad sposobami ich świętowania i przekazywania młodszym pokoleniom: -apele -wiece, pochody -utwory (literackie, filmowe, muzyczne) o tematyce historycznej 7. Przedstawienie i uzupełnienie tabeli tradycji:
8. Dyskusja nad przedstawioną tabelą: -oglądanie sztandaru szkoły i kroniki -przypomnienie obejrzanych uroczystości szkolnych 9. Podsumowanie lekcji. Ocena aktywności uczniów. Zadanie pracy domowej: wpisanie do tabeli pełnej nazwy naszego kraju oraz pełnej nazwy i adresu szkoły. Temat II: Jedność narodu-jedność zespołu klasowego. Przebieg zajęć: 1. Przypomnienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja- na podstawie obejrzanego apelu. Przedstawienie najważniejszych postaci, które odegrały znaczącą rolę w tych wydarzeniach: Stanisław August Poniatowski, Stanisław Małachowski, Hugo Kołłątaj. 2. Przypomnienie znaczenia Konstytucji dla ówczesnej Polski. 3. Dyskusja uczniów dotycząca obejrzanego apelu- dlaczego w tym trudnym dla Polski czasie ważna była jedność narodu. 4. Rozmowa wychowawcy z klasą o jedności: Jesteśmy za młodzi, by tworzyć jedność narodu-ale możemy to robić na naszym poziomie tworząc jedność zespołu klasowego. Jak to osiągnąć-mieć na uwadze nie tylko swoje dobro ale i innych. 5. Dyskusja uczniów: - jak być dobrym zespołem klasowym - samoocena - plan poprawy zachowania - analiza podpisanego we wrześniu kontraktu-jak go wypełniamy 6. Rozmowa o koleżeństwie i przyjaźni. - co nam daje kolega - co my możemy mu zaofiarować 7. Ocena naszego zachowania w scenkach rodzajowych: - chory kolega prosi cię o przyniesienie zeszytu a ty właśnie wybierasz się do kina-opisz co zrobisz - koleżanka ściąga podczas pracy klasowej-jak się zachowasz i dlaczego akurat tak - twój najlepszy kolega znalazł pieniądze poszukiwane przez dziewczynkę z pierwszej klasy i siedzi cicho-jak zareagujesz 8. Dyskusja nad przedstawionymi zachowaniami. Zachęta wychowawcy do wyrażania przez uczniów własnych opinii. 9. Spisanie i wywieszenie na tablicy zachowań tworzących i jednoczących zespół klasowy: współdziałanie, lojalność, uczciwość, integracja, koleżeństwo. 10. Podsumowanie lekcji. Ocena aktywności uczniów. Zadanie pracy domowej: Wymyślenie i opisanie podobnej scenki rodzajowej-ocena postępowania bohaterów. Opracowanie: Marzena Karkosik Wyświetleń: 9654
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |