Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Małgorzata Bebel
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Wielkanocne obyczaje" - scenariusz zajęcia otwartego z udziałem przedstawicieli środowiska lokalnego

- n +

Wielkanocne obyczaje - scenariusz zajęcia otwartego dla dzieci 5,6-letnich z udziałem przedstawicieli środowiska lokalnego

Miejsce: Przedszkole Publiczne w Strzyżowicach

Cele ogólne:

-aktywne uczestnictwo dzieci w poznawaniu tradycji i zwyczajów wiążących się ze świętami i obrzędami wielkanocnymi
-kultywowanie polskich tradycji i obrzędów
-wykorzystanie elementów sztuki ludowej przy dekorowaniu sali (wycinanki, pisanki, gliniane ulepianki, naczynia, serwetki, makatki, chusty, narzuty, itp.)
-nauka przyśpiewek, tańców ludowych
-zapoznanie z wyglądem strojów: koła gospodyń wiejskich, śląskiego

Cele operacyjne:

dziecko:
-zna kilka tradycji i obrzędów, przyśpiewek ludowych związanych ze świętami wielkanocnymi,
-poznaje ludzi pełniących różne funkcje na terenie gminy
-bierze udział w inscenizacji, tańcach
-wie, od czego pochodzi nazwa: "Wielkanoc"
-maluje ozdoby wielkanocne

Pomoce:

"Chatka" - forma przestrzenna z: wyszywankami, makatkami, firankami; wazony, naczynia gliniane i drewniane (zbiory dawne); koszyczki wielkanocne; palemki; pisanki; kukły- "Marzanny" i "Judasza"; furka z kogucikiem; gaik; wiaderka; stroje śląskie (dzieci i nauczycielka); tablica z napisami, emblematami rysunkowymi i podpisami; dekoracje stolików dla gości (wazoniki z palemkami i borowiną, naczynia z zasianą rzeżuchą i owsem, baby wielkanocne, pisanki wykonane przez dzieci); upominki dla gości (baranki z masy papierowej i kaszy); wieża stereofoniczna; płyty CD; kaseta magnetofonowa; farby, miseczki z wodą, pędzle.

Metody
: czynnościowe, słowne, percepcyjne.

Formy aktywności dzieci:
praca z całą grupą, indywidualna.

Przebieg zajęcia:

I.Część wstępna

1.Powitanie gości (Wójt Gminy Psary; dyrektor Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli; dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Gródkowie,; radna Gminy Psary; sołtys Strzyżowic; członkinie Kół Gospodyń Wiejskich - Strzyżowic i Brzękowic; rodzice, babcie i dziadkowie; nauczyciele Przedszkola Publicznego w Strzyżowicach).

2.Słuchanie wiersza:
"Przyszła wiosna, piękna wiosna,
A z nią - pora Wielkanocna.
Jak wesoło, jak radośnie
Już słoneczko mocniej grzeje,
Miły wiatr wokoło wieje".

3.Odpowiedzi na pytania dotyczące treści:
- O jakiej porze roku była mowa w wierszu?
- Jakie ważne święto przeżywaliśmy z nowoprzybyłą porą roku, czyli wiosną?
- Dlaczego nazywamy to święto "Wielkanocą", od jakiego wydarzenia?

4.Nawiązanie do tematu zajęć: "Wielkanocne obyczaje".

II. Część właściwa.


1.Inscenizacja w wykonaniu dzieci, przedstawiająca tradycje i obrzędy związane z:
powitaniem wiosny (topienie "Marzanny", powrót z gaikiem);
Wielkim Tygodniem (Niedziela Palmowa- poświęcenie palem, Wielki Czwartek - malowanie pisanek, Wielki Piątek - wyrzucanie za drzwi kukły Judasza, Wielka Sobota - gotowanie, pieczenie, święcenie pokarmów);
I dniem Świąt Wielkanocnych (rezurekcja w kościele, spotkania rodzinne);
II dniem Świąt Wielkanocnych ("śmigus - dyngus", "spacer z kogucikiem").
2.Piosenka: "Święta, biją dzwony".
3.Taniec ludowy: "Kukułeczka".
4.Odczytanie z tablicy nazw do ilustracji przedstawionych wydarzeń, w kolejności: od powitania wiosny, do świąt wielkanocnych (dzieci siedzą w półkolu, na dywanie).
5. "Kwiecień - czarodziej": zabawa muzyczno - ruchowa ze śpiewem.
6.Ozdabianie przez dzieci glinianych: wazoników, dzbanków, garnuszków, za pomocą farb.
7. "Pieczenie ciasta" - wg pedagogiki zabawy.

III. Zakończenie.


1.Podziękowanie dzieciom za aktywne uczestnictwo, wręczenie im niespodzianek od "wielkanocnego zajączka.".
2.Podziękowanie gościom za udział w zajęciu.

 

Opracowanie: mgr Małgorzata Bebel

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7600
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014