Katalog Teresa Stagraczyńska Fizyka, Sprawozdania Interpretacja wypowiedzi uczniów na temat wzajemnego oddziaływania ciał naelektryzowanychInterpretacja wypowiedzi uczniów ze szkoły podstawowej, gmnazjum I liceumArtykuł dotyczy interpretacji wypowiedzi uczniów ze szkoły podstawowej, gimnazjalnej i licealnej na ten sam temat: "Interpretacja wypowiedzi uczniów na temat wzajemnego oddziaływania ciał naelektryzowanych."I WARUNKI BADAŃ: Badania przeprowadzono w trzech grupach wiekowych: 16lat, 15lat, 13lat.
II TERMIN REALIZACJI TYCH ZAGADNIEŃ W SZKOLE: - Liceum Ogólnokształcące: wiedza wyniesiona ze szkoły podstawowej i kontynuacja w klasie II LO; - Gimnazjum: uczniowie ze szkoły podstawowej powinni wynieść wiedzę o rodzajach i przykładach oddziaływań, bez wyjaśniania przyczyny. Zagadnienia dotyczące elektrostatyki będą realizowane w klasie III - Szkoła Podstawowa: uczniowie we wrześniu dowiedzieli się tylko o rodzajach i przykładach oddziaływań (bez analizy natury zjawiska). III ZADANIE DLA UCZNIÓW: Na stole leży pusta puszka aluminiowa po Pepsi. Do puszki zbliżamy plastikową rurę od odkurzacza potartą o sweter. Wyjaśnij, dlaczego puszka porusza się w stronę rury od odkurzacza? IV ODPOWIEDŹ MODELOWA: SP + G: W wyniku pocierania rury o sweter ciała naelektryzowały się. Naelektryzowane ciała przyciągają inne-lekkie ciała (puszkę aluminiową po Pepsi) w sposób zauważalny. LO: Tarcie jest jednym ze sposobów elektryzowania ciał. Na skutek tego rura i sweter naelektryzował się różnoimiennie (zgodność z zasadą zachowania ładunku elektrycznego). Nadmiar zgromadzonego ładunku elektrycznego na powierzchni rury indukuje ładuje na puszce (znajomość zjawiska indukcji elektrostatycznej) przeciwnego znaku i dlatego puszka porusza się w stronę rury. Wartość oddziaływania zależy od odległości rury od puszki (im bliżej tym oddziaływanie większe). Dwa schematy myślowe: "ciała są naelektryzowane" i "ciała posiadają ładunek" można zaliczyć do schematów naukowych. V WNIOSKI: - na wszystkich poziomach nauczania uczniowie podjęli próbę wytłumaczenia zjawiska powołując się na: a) elektryzowanie ciał b) oddziaływanie ładunków elektrycznych c) magnesowanie się ciał - tylko uczniowie SP podawali jako przyczynę ruchu puszki oddziaływanie międzycząsteczkowe - żaden uczeń LO nie podał wyjaśnienia zjawiska zbliżonego do odpowiedzi modelowej - zaskakująco duża liczba uczniów podejmuje próbę wyjaśnienia przedstawionego zjawiska przez magnesowanie się ciał: a) statystyka tych wypowiedzi: LO: 25%, G: 10%, SP: 16%: - większość uczniów nie posługuje się właściwymi pojęciami fizycznymi w odniesieniu do przedstawionej sytuacji - duża liczba wypowiedzi jest chaotyczna, nie przemyślana: myśli urywały się, uczniowie starali się napisać jak najwięcej, aby wypełnić zostawione miejsce. VI UWAGI METODYCZNE: - nie robić analogii oddziaływań elektrostatycznych do magnetycznych (i na odwrót); - starannie wyjaśnić elektryzowanie ciał w oparciu o budowę wewnętrzną substancji CYTOWANE WYPOWIEDZI UCZNÓW: Puszka porusza się w stronę rury od odkurzacza, ponieważ: - ciała są naelektryzowane: LO: "plastikowa rura potarta o sweter naelektryzuję się i dzięki temu puszka będzie przesuwać się w jej stronę" G: "rura naelektryzuje się pod wpływem swetra" SP: "dlatego bo rura jest naelektryzowana więc przyciąga puszkę" - ciała namagnesowały się: LO: "puszka porusza się w stronę rury ze względu na to, że rura została namagnesowana" G: "rura przez tarcie o sweter otrzymuje naładowanie magnetyczne" SP: "dlatego, że potarta rura spełnia rolę magnesu" - ciała posiadają ładunek: LO: "każde ciało posiada ładunek. Ciała, które posiadają go mogą się przyciągać lub odpychać" G: "gdy ta puszka ma inny ładunek od rury to wtedy ciała te przyciągają się" SP: "rura została potarta o sweter, co spowodowało, że została naładowana dodatnio, natomiast pusta puszka naładowana jest ujemnie" - cząsteczki przyciągają się: SP: "puszka porusza się dlatego, ponieważ cząsteczki, z których zbudowane są te przedmioty przyciągają się"
Opracowanie: Teresa Stagraczyńska Wyświetleń: 2091
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |