Katalog

Andrzej Surma
Zawodowe, Scenariusze

Scenariusz lekcji adaptacyjno-integrującej w Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej.

- n +

I. CELE ZAJĘĆ

Celem zajęć adaptacyjno - integrujących jest pomoc w tworzeniu komfortu psychicznego, poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i nawiązywania kontaktów interpersonalnych. Zajęcia są czynnikiem wspierającym w procesach rewalidacyjnych. Rozwijają czucie przestrzeni, procesy myślowe i przewidywanie. Objawem upośledzenia w stopniu lekkim jest poczucie lęku, niepewności, zniechęcenie. Na tym tle powstają zjawiska agresji lub rezygnacji, bariery rozwojowe, które mogą być przezwyciężane przez uwolnienie emocji. Gdy umysł jest spokojny niebezpieczeństwo agresji jest znacznie mniejsze. Cele zajęć są jasne, wynik jest otwarty czyli nie do przewidzenia. Każde zachowanie jest akceptowane. W lekcji wykorzystuje się potrzebę poruszania się. Uczniowie nawiązują kontakt werbalny i niewerbalny oraz dają upust swojej emocji.

II. PRZYGOTOWANIE I PROWADZENIE ZAJĘĆ

Moim zadaniem jest stworzenie odpowiedniego klimatu gwarantującego otwartość uczniów. W tym celu:
  1. przygotowując zajęcia;
    • analizuję sytuację w grupie,
    • planuję zadania do wykonania przez uczniów na zajęciach.
  2. prowadząc zajęcia;
    • informuję o celu zajęć, podkreślam dobrowolność "Każdy z was ma prawo wycofać się z czegoś i przyglądać się", "Nie zastana-wiać się czy to co robicie jest dobre lub złe",
    • troszczę się w trakcie zajęć aby przeprowadzić zaplanowane działania i o podawanie kolejnych instrukcji,
    • uważnie obserwuję co robią uczniowie, zachowuję kontrolę. Sam nie uczestniczę,
    • zachęcam na koniec zajęć (próba oceny) do dzielenia się swoimi odczuciami "Kto chciałby coś powiedzieć". Jeżeli brak chętnych to proponuję imiennie lub sam zaczynam opowiadać o swoich spostrzeżeniach. W ten sposób zachęcam do wyrażania odczuć,
    • dbam aby nikt nie był oceniony i zganiony.
III. SCENARIUSZ LEKCJI

Dane organizacyjne:
  • czas lekcji - 45 minut,
  • miejsce - sala przedmiotowa,
  • uczestnicy - klasa II - 9 uczniów.
Cel lekcji - otwarcie się uczniów na siebie, zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i dzielenie się osobistymi przeżyciami i doświadczeniami.

Metoda pracy - ćwiczenia w parach i w grupie. Środki dydaktyczne - tablica, kreda, zeszyt afirmacji, długopis.

Przebieg lekcji:

1. Przygotowanie sali i wprowadzenie - 3 min.
2. Zajęcia zbliżające - 11 min.

Ćwiczenie

Uczniowie siedzą w kręgu i kolejno przedstawiają się:
imię i nazwisko, data urodzenia, miejsce zamieszkania, imiona rodziców i rodzeństwa, nazwa szkoły, miejsce praktyki, przezwiska.
Śledzimy poprawność przedstawiania się.

Ćwiczenie

Każdy uczeń powtarza afirmację w trzech osobach:
  • Ja D. jestem wspaniały i wszyscy mnie kochają,
  • Ty D. jesteś wspaniały i wszyscy Cię kochają.
  • On D. jest wspaniały i wszyscy Go kochają.
Afirmacja jest napisana na tablicy.
Śledzimy poprawność wypowiadania się.

3. Szybkie uwolnienie emocji - 4 min.

Kłótnia

Uczniowie stają w parach naprzeciw siebie. Pierwszy szereg krzyczy "tak", drugi odpowiada "nie". Krzyk może przechodzić w wrzask, pracuje całe ciało, wymachy rękami.
Po minucie następuje zmiana.

Rąbanie drewna

Uczniowie ustawiają się w dwóch szeregach naprzeciw siebie w odległości około 1,5 m. Stają w rozkroku z rękami w górę, dłonie złączone, palce przeplecione i zgięte.
Wszyscy jednocześnie robią wdech i szybki skłon tułowia w przód. Kiedy ręce znajdą się między nogami następuje wydech z głośnym okrzykiem hha!!!
Na koniec odpoczynek, wyrównanie oddechu. kto chce może usiąść.

4. Wypracowanie somatognozji - 12 min.
Wykonanie według instrukcji prowadzącego.

Ćwiczenie

Uczniowie stoją w kole jeden za drugim:
  • drepczą w miejscu;
  • drepczą, oczy zamknięte;
  • jak wyżej i zamykają i otwierają dłonie.

Ćwiczenie

Uczniowie chodzą dookoła w prawo z zamkniętymi oczami jeden za drugim (co jakiś czas zerkają kontrolując swoje położenie):
  • krokiem normalnym;
  • krokiem dostawnym - lewą nogą;
  • krokiem dostawnym - prawą nogą;
  • krokiem krzyżowym.
Na zakończenie stoją, drepczą w miejscu, następnie stoją bez ruchu wyrównując oddech.

Ćwiczenie

Chodzą dookoła w prawo z zamkniętymi oczami:
  • ręce wzniesione w górę - palce prosto;
  • ręce wzniesione w górę - dłonie w pięści;
  • ręce wzniesione w górę - zamykać i otwierać dłonie;
  • ręce złożone przed sobą jak do modlitwy;
  • tak samo ale pięści złożone;
  • prawa dłoń na czubku głowy a lewa na lewym pośladku;
  • lewa dłoń na czubku głowy a prawa na prawym pośladku;
  • dłonie na czubku głowy obok siebie.
Ćwiczący zatrzymują się i wyrównują oddech.

Ćwiczenie

Chodzą dookoła w prawo z zamkniętymi oczami nucąc i zmieniając układ rąk:
  • dłonie na oczach;
  • pięści na oczach;
  • dłonie na uszach;
  • pięści na uszach;
  • dłonie na policzkach;
  • pięści na policzkach;
  • dłonie na szyi;
  • pięści na klatce piersiowej.
Na zakończenie stoją i wyrównują oddech.

5. Podsumowanie zajęć. Dzielenie się spostrzeżeniami i odczuciami. Uczniowie siedzą w kręgu - 10 min.

6. Uporządkowanie sali i zadanie domowe - 5 min.
Uczniowie z tablicy zapisują w zeszytach afirmację: "Wszyscy mnie kochają" - pisać 9 razy codziennie.

IV. LITERATURA

K. Vopel, Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Cz. 1 i 2, Kielce 1999.
C. Hannaford, Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Warszawa 1998.
H. Bernard, Podstawy terapii grupowej, Warszawa 1999.
D. Boadella, Przepływy życia, Warszawa 1992.

Opracowanie: dr inż. Andrzej Surma
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
ul. Żniwna 1, Poznań

Wyświetleń: 1297


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.