Katalog Andrzej Surma Zawodowe, Scenariusze Scenariusz lekcji adaptacyjno-integrującej w Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej.Celem zajęć adaptacyjno - integrujących jest pomoc w tworzeniu komfortu psychicznego, poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i nawiązywania kontaktów interpersonalnych. Zajęcia są czynnikiem wspierającym w procesach rewalidacyjnych. Rozwijają czucie przestrzeni, procesy myślowe i przewidywanie. Objawem upośledzenia w stopniu lekkim jest poczucie lęku, niepewności, zniechęcenie. Na tym tle powstają zjawiska agresji lub rezygnacji, bariery rozwojowe, które mogą być przezwyciężane przez uwolnienie emocji. Gdy umysł jest spokojny niebezpieczeństwo agresji jest znacznie mniejsze. Cele zajęć są jasne, wynik jest otwarty czyli nie do przewidzenia. Każde zachowanie jest akceptowane. W lekcji wykorzystuje się potrzebę poruszania się. Uczniowie nawiązują kontakt werbalny i niewerbalny oraz dają upust swojej emocji. Moim zadaniem jest stworzenie odpowiedniego klimatu gwarantującego otwartość uczniów. W tym celu:
Dane organizacyjne:
Metoda pracy - ćwiczenia w parach i w grupie. Środki dydaktyczne - tablica, kreda, zeszyt afirmacji, długopis. Przebieg lekcji: 1. Przygotowanie sali i wprowadzenie - 3 min. 2. Zajęcia zbliżające - 11 min. Ćwiczenie Uczniowie siedzą w kręgu i kolejno przedstawiają się: imię i nazwisko, data urodzenia, miejsce zamieszkania, imiona rodziców i rodzeństwa, nazwa szkoły, miejsce praktyki, przezwiska. Śledzimy poprawność przedstawiania się. Ćwiczenie Każdy uczeń powtarza afirmację w trzech osobach:
Śledzimy poprawność wypowiadania się. 3. Szybkie uwolnienie emocji - 4 min. Kłótnia Uczniowie stają w parach naprzeciw siebie. Pierwszy szereg krzyczy "tak", drugi odpowiada "nie". Krzyk może przechodzić w wrzask, pracuje całe ciało, wymachy rękami. Po minucie następuje zmiana. Rąbanie drewna Uczniowie ustawiają się w dwóch szeregach naprzeciw siebie w odległości około 1,5 m. Stają w rozkroku z rękami w górę, dłonie złączone, palce przeplecione i zgięte. Wszyscy jednocześnie robią wdech i szybki skłon tułowia w przód. Kiedy ręce znajdą się między nogami następuje wydech z głośnym okrzykiem hha!!! Na koniec odpoczynek, wyrównanie oddechu. kto chce może usiąść. 4. Wypracowanie somatognozji - 12 min. Wykonanie według instrukcji prowadzącego. Ćwiczenie Uczniowie stoją w kole jeden za drugim:
Ćwiczenie Uczniowie chodzą dookoła w prawo z zamkniętymi oczami jeden za drugim (co jakiś czas zerkają kontrolując swoje położenie):
Ćwiczenie Chodzą dookoła w prawo z zamkniętymi oczami:
Ćwiczenie Chodzą dookoła w prawo z zamkniętymi oczami nucąc i zmieniając układ rąk:
5. Podsumowanie zajęć. Dzielenie się spostrzeżeniami i odczuciami. Uczniowie siedzą w kręgu - 10 min. 6. Uporządkowanie sali i zadanie domowe - 5 min. Uczniowie z tablicy zapisują w zeszytach afirmację: "Wszyscy mnie kochają" - pisać 9 razy codziennie. K. Vopel, Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Cz. 1 i 2, Kielce 1999. C. Hannaford, Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Warszawa 1998. H. Bernard, Podstawy terapii grupowej, Warszawa 1999. D. Boadella, Przepływy życia, Warszawa 1992. Opracowanie: dr inż. Andrzej Surma Wyświetleń: 1297
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |