Katalog Danuta Warzycka Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć w oparciu o teksty kołysankoweScenariusze zajęć w oparciu o teksty kołysankoweSCENARIUSZ ISŁOWNA EKSPRESJA DZIECI W OPARCIU O WYBRANE KOŁYSANKI JÓZEFA CZECHOWICZA. TEMAT: Kołysanka lalki CELE: - Dziecko rozwija oryginalność myślenia, wyobraźnię i fantazję, - rozwija werbalną inwencję twórczą. Zajęcie było poprzedzone zabawą w poezjowanie. Dzieci wymyślały zdrobnienia i rymy do podanych wyrazów oraz zwroty służące do usypiania: "śpij mały, maleńki, a, a, a,.., luli, luli...itp. Przebieg 1. Recytowanie przez nauczyciela wierszy Czechowicza Złoty kogucik oraz Chmurka się uniża. 2. Omówienie treści i nastroju utworów. - Do kogo zwraca się autor w wierszach? - O co prosi synka? - Jaki nastrój panuje w wierszach? 3. Zabawa ruchowa przy muzyce" Zasypianie ". Dzieci swobodnie tańczą przy muzyce - na dźwięk trójkąta" zasypiają "w dowolnej pozycji. Dźwięk dzwonka" budzi " dzieci i zabawa trwa dalej. Powtórzenie zabawy kilka razy. 4. Werbalna ekspresja dzieci - zabawa" Usypianie lalki ". Tworzenie własnych kołysanek, śpiewanie lub mówienie ich lalce. Nagranie tekstów na magnetofon - wykorzystanie ich w zabawie tematycznej w" Dom ". SCENARIUSZ II PRZYKŁADY EKSPRESYWNEGO WYKONANIA UTWORU E. SZELBURG - ZAREMBINY IDZIE NIEBO. Ekspresja słowna. 1. Recytacja wiersza - Co wiecie o nocy? - Co dzieje się nocą? - Jak to się dzieje, że zapada noc? 2. Można zastosować demonstrację - za pomocą globusa i latarki - obracania się kuli ziemskiej, zapadania nocy. - Wymieńcie wyrazy, które kojarzą się wam z nocą. - Spróbujcie wymyślić tytuł tego wiersza. 3. Dzieci recytują I zwrotkę kołysanki, dajemy polecenia; - Powiedz tak, aby nie zbudzić kulawego kota z kołysanki. - Powiedz tak, jakbyś się czegoś przestraszył. - Powiedz tak, jakbyś był wesoły (smutny, zły). Ekspresja ruchowa 1. Zabawa" Dzień i noc " Sala podzielona na dwie części. W jednej symbol dnia - słońce, w drugiej symbol nocy - księżyc. Dzieci tańczą w rytm muzyki w" krainie słońca ", a gdy muzyka milknie wracają do" krainy nocy ", by odpocząć. 2. Następnie przechodzimy do" przedstawienia "utworu metodą swobodnej ekspresji. Dzieci dzielą się na role; noc, ptaszki, gwiazdki, kot. W trakcie recytacji wiersza dzieci odgrywają swoje role w dowolny sposób: naśladują ciekawe ptaszki, skradającego się kota, spokojnie kroczącą noc. Ważne jest aby każde dziecko wykonało swoją czynność w dowolny sposób. Zabawę można przeprowadzić w inny sposób: Dzieci siedzą w kole. Chętne dziecko ruchem i mimiką naśladuje wybraną postać z wiersza, pozostałe odgadują. Możemy również wydać polecenie, a chętne dziecko w dowolny sposób wykonuje określone ruchy: - Jesteś nocą, zapalasz na niebie gwiazdy. - Jesteś ptaszkiem, który ogląda gwiazdki. - Jesteś kotem, który skrada się do gniazdka. Ekspresja plastyczna 1.Po wysłuchaniu wiersza dzieci dostają kartki z bloku, świece, pędzle i farby. Polecenie nauczyciela:" Narysuj świecą to wszystko, co kojarzy ci się z wysłuchaną kołysanką. Następnie dzieci zamalowują kartkę czarną farbą - miejsca zamalowane świecą pozostają białe. 3. Dzieci mogą również wykonywać rysunki dowolną techniką (kredki, pisaki). Polecenie nauczyciela: - Narysuj to, co zobaczyły ptaszki, gdy wyjrzały z gniazd. - Narysuj to, co widział kot. - Co widziało niebo spacerując ciemną nocą? Po wykonaniu pracy możemy zapytać: - Jak myślisz, czy twój rysunek będzie się nadawał do tego wiersza? Dlaczego? - A co jeszcze można namalować do tego wiersza?
Opracowanie: Danuta Warzycka Wyświetleń: 2993
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |