Katalog

Danuta Warzycka
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć w oparciu o teksty kołysankowe

- n +

Scenariusze zajęć w oparciu o teksty kołysankowe

SCENARIUSZ I

SŁOWNA EKSPRESJA DZIECI W OPARCIU O WYBRANE KOŁYSANKI JÓZEFA CZECHOWICZA.

TEMAT: Kołysanka lalki
CELE:

- Dziecko rozwija oryginalność myślenia, wyobraźnię i fantazję,
- rozwija werbalną inwencję twórczą.

Zajęcie było poprzedzone zabawą w poezjowanie. Dzieci wymyślały zdrobnienia i rymy do podanych wyrazów oraz zwroty służące do usypiania: "śpij mały, maleńki, a, a, a,.., luli, luli...itp.

Przebieg

1. Recytowanie przez nauczyciela wierszy Czechowicza Złoty kogucik oraz Chmurka się uniża.

2. Omówienie treści i nastroju utworów.
- Do kogo zwraca się autor w wierszach?
- O co prosi synka?
- Jaki nastrój panuje w wierszach?

3. Zabawa ruchowa przy muzyce" Zasypianie ". Dzieci swobodnie tańczą przy muzyce - na dźwięk trójkąta" zasypiają "w dowolnej pozycji. Dźwięk dzwonka" budzi " dzieci i zabawa trwa dalej. Powtórzenie zabawy kilka razy.

4. Werbalna ekspresja dzieci - zabawa" Usypianie lalki ". Tworzenie własnych kołysanek, śpiewanie lub mówienie ich lalce.
Nagranie tekstów na magnetofon - wykorzystanie ich w zabawie tematycznej
w" Dom ".

SCENARIUSZ II

PRZYKŁADY EKSPRESYWNEGO WYKONANIA UTWORU E. SZELBURG - ZAREMBINY IDZIE NIEBO.

Ekspresja słowna.
1. Recytacja wiersza
- Co wiecie o nocy?
- Co dzieje się nocą?
- Jak to się dzieje, że zapada noc?
2. Można zastosować demonstrację - za pomocą globusa i latarki - obracania się kuli ziemskiej, zapadania nocy.
- Wymieńcie wyrazy, które kojarzą się wam z nocą.
- Spróbujcie wymyślić tytuł tego wiersza.
3. Dzieci recytują I zwrotkę kołysanki, dajemy polecenia;
- Powiedz tak, aby nie zbudzić kulawego kota z kołysanki.
- Powiedz tak, jakbyś się czegoś przestraszył.
- Powiedz tak, jakbyś był wesoły (smutny, zły).

Ekspresja ruchowa
1. Zabawa" Dzień i noc "
Sala podzielona na dwie części. W jednej symbol dnia - słońce, w drugiej symbol nocy - księżyc. Dzieci tańczą w rytm muzyki w" krainie słońca ", a gdy muzyka milknie wracają do" krainy nocy ", by odpocząć.
2. Następnie przechodzimy do" przedstawienia "utworu metodą swobodnej ekspresji.
Dzieci dzielą się na role; noc, ptaszki, gwiazdki, kot. W trakcie recytacji wiersza dzieci odgrywają swoje role w dowolny sposób: naśladują ciekawe ptaszki, skradającego się kota, spokojnie kroczącą noc. Ważne jest aby każde dziecko wykonało swoją czynność w dowolny sposób.
Zabawę można przeprowadzić w inny sposób:
Dzieci siedzą w kole. Chętne dziecko ruchem i mimiką naśladuje wybraną postać z wiersza, pozostałe odgadują.
Możemy również wydać polecenie, a chętne dziecko w dowolny sposób wykonuje określone ruchy:
- Jesteś nocą, zapalasz na niebie gwiazdy.
- Jesteś ptaszkiem, który ogląda gwiazdki.
- Jesteś kotem, który skrada się do gniazdka.

Ekspresja plastyczna
1.Po wysłuchaniu wiersza dzieci dostają kartki z bloku, świece, pędzle i farby.
Polecenie nauczyciela:" Narysuj świecą to wszystko, co kojarzy ci się z wysłuchaną kołysanką. Następnie dzieci zamalowują kartkę czarną farbą - miejsca zamalowane świecą pozostają białe.
3. Dzieci mogą również wykonywać rysunki dowolną techniką (kredki, pisaki). Polecenie nauczyciela:
- Narysuj to, co zobaczyły ptaszki, gdy wyjrzały z gniazd.
- Narysuj to, co widział kot.
- Co widziało niebo spacerując ciemną nocą?

Po wykonaniu pracy możemy zapytać:
- Jak myślisz, czy twój rysunek będzie się nadawał do tego wiersza?
Dlaczego?
- A co jeszcze można namalować do tego wiersza?


 

Opracowanie: Danuta Warzycka

Wyświetleń: 2993


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.