AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Lidia Stępień
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Z wizytą we Włoszech"

- n +

Z wizytą we Włoszech

Wstęp:

W trakcie dni europejskich, które odbywają się w wielu szkołach i przedszkolach na początku maja, można zorganizować dla dzieci sześcioletnich zajęcia będące cyklem "wycieczek" do rożnych krajów Europy.

W czasie kolejnych dni, na przestrzeni czasu dowolnie wybranego przez nauczyciela, organizujemy wyprawę do jednego z państw Unii Europejskiej np. Włoch, Francji itp.

Takie dni będą na pewno ciekawym urozmaiceniem realizowanej planowo tematyki. Dzieciom oprócz wiadomości o sąsiadach z Unii, dostarczą sporo radości i dobrej zabawy. Jednym z przykładowych scenariuszy takich zajęć jest "Z wizytą we Włoszech"

Zajęcia dla grupy 6-latkow

Cele ogólne:

- rozbudzenie zainteresowania kulturą i językiem wybranego kraju europejskiego.
- rozwijanie postawy tolerancji i otwartości.
- doskonalenie umiejętności czytania w obrębie poznanych liter.
- rozwiązywanie zagadek.
- zapoznanie z utworem C.Colodiego "Pinokio"

Cele szczegółowe:

- zna włoską nazwę państwa włoskiego i jego stolicy
- określa położenie Włoch na mapie świata
- poprawnie rozwiązuje zagadki słowne
- czyta wyrazy w zakresie poznanych liter
- szybko i sprawnie reaguje na sygnał podczas zabawy ruchowej
- zna bajkę włoską "Pinokio"
- jest zainteresowane kulturą i językiem Włoch

Przebieg zajęć:

1. Powitanie dzieci i wprowadzenie w tematykę zajeć

N ∙ Jestem kapitanem statku i zapraszam was do odbycia dalekiej morskiej podróży.
Naszym zadaniem będzie odnalezienie tajemniczego kraju.

2. Zabawa ruchowa "Statki na morzu"

N ∙ rozkłada na podłodze krążki - są to podwodne skały.

D ∙ stoją w rozsypce - są statkami. Jedno z nich jest "strażnikiem", stoi na krzesełku po środku sali i daje znaki statkom za pomocą chorągiewek.
Podniesienie zielonej oznacza - płynąć i omijać przeszkody, uniesienie czerwonej - zatrzymać się! (zabawę powtarzamy kilka razy).

3. Skupienie uwagi dzieci

N ∙ kapitan wyprawy zarządza wpłynięcie do portu (wyznaczone miejsce w sali).
w miejscu tym znajduje się, przygotowany wcześniej kontur Włoch wraz z przylegającymi wyspami.

4. Odgadywanie nazwy kraju

N ∙ oto dopłynęliśmy do celu wyprawy. Aby dowiedzieć się jak nazywa się ten kraj musimy rozwiązać krzyżówkę i odpowiedzieć na kilka zagadek.

N ∙ rozkłada przed dziećmi kartoniki z wyrazami i czyta zagadkę

D ∙ po udzieleniu właściwej odpowiedzi, wyszukuje ją wśród kartoników leżących przed nim.

Wyrazy ułożone pionowo według właściwej kolejności utworzą rozwiązanie.

Zagadka 1
Przepraszam, ale to poważna sprawa
jak zwie się dom Eskimosa, jestem ciekawa?
IGLO

Zagadka 2
Na "t" się kończy na "t" zaczyna
piętrowa słodycz na urodzinach?
TORT

Zagadka 3
Jak się nazywa ten ktoś na scenie,
co dla nas odgrywa przedstawienie?
AKTOR

Zagadka 4
Wszyscy we mnie spoglądają, gdy o schludny
wygląd dbają.
LUSTRO

Zagadka 5
Tańcowała z nitką ona ładnie, nitka brzydko
IGŁA

Zagadka 6
Co to za owoc zgadnijcie sami, okrągły, zielony
z czarnymi pestkami?
ARBUZ

ITALIA - to w języku włoskim Włochy. Jesteśmy we Włoszech, ale jak nazywa się stolica Włoch?

5. Szukanie rozsypanych literek- odgadywanie nazwy stolicy.

N ∙ prosi dzieci o znalezienie ukrytych kartoników z literami.

D ∙ szukają kartoników w różnych miejscach sali, każdy z nich oznaczony jest dodatkowo cyfrą od 1 do 4.
Po odnalezieniu kartoników z literkami "odkrywcy" ustawiają się z nimi według kolejności
 
1   2   3   4
R   O   M   A
Pozostałe dzieci przeliczają kartoniki i odczytują napis.

6. Oglądanie mapy świata

N ∙ prosi dzieci o odszukanie konturu państwa umieszczonego na globusie.

D ∙ odszukują kontur Włoch.

7. Wprowadzenie wybranych zwrotów włoskich.

N ∙ dyskretnie wyciąga kukiełkę pajaca i zwraca się do dzieci
-buon giorno
Jednocześnie informuje dzieci że tak w języku włoskim mówi się dzień dobry

D ∙ odpowiadają
-buon giorno

N ∙ zwraca się do dzieci w imieniu pajaca
-Mi chiamo Pinokio (mam na imię Pinokio).

Następnie nauczycielka informuje dzieci, że Pinokio jest ulubionym bajkowym bohaterem dzieci włoskich.

8. Zapoznanie z dziećmi

N ∙ Pinokio chciałby teraz poznać wasze imiona.

D ∙ na pytanie Pinokia:
- Come ti chiami?
Kolejno powtarzają swoje imiona
Mi chiamo...Magda (nazywam się Magda)
Mi chiamo...
Mi chiamo...

9. Pinokio zaprasza dzieci na bajkę

N ∙ odczytuje fragment baśni C.Colodiego o przygodach Pinokia.

D ∙ Omawiają wysłuchany fragment

10. Wspólna zabawa dzieci i Pinokia w chowanego
-uno, due, tre... CERCO!
(jeden, dwa, trzy... SZUKAM!
Jedno dziecko z grupy chowa pacynkę pajaca a drugie, wybrane do roli szukającego musi ją odnaleźć.
Pozostałe dzieci naprowadzają go zwrotami.

CALDO (ciepło) FREDDO (zimno)

11. Zakończenie wyprawy to zwiedzanie w towarzystwie Pinokia najciekawszych miejsc Rzymu - oglądanie albumów, zdjęć i pamiątek.

12. Zakończenie zajęć

N ∙ musimy już kończyć naszą podróż i pożegnać się z Pinokiem
-Arivederci! Dowidzenia!

D ∙ -Arivederci!

13. Swobodna zabawa taneczna przy najsłynniejszych włoskich przebojach.

 

Opracowanie: Lidia Stępień

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 10474


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.