w oparciu o program do nauczania matematyki: "Matematyka wokół nas", DKW-4014-36/99.
"Ścieżka edukacyjna jest to zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania różnych przedmiotów (bloków przedmiotowych) lub w postaci odrębnych zajęć"
*
Poniżej przedstawiam propozycje ogólnych zagadnień do realizacji ścieżek edukacyjnych na lekcjach matematyki w klasie szóstej.
Edukacja prozdrowotna:
- zadania na ułamkach dziesiętnych oraz na procentach, związane z zakupami, rachunkami, zawartością składników w produktach żywnościowych.
- obliczanie objętości powietrza oraz składu procentowego w klasie, domu.
Edukacja czytelnicza i medialna:
- analiza diagramów procentowych w prasie,
- zadania na ułamkach dziesiętnych i procentach związane z rachunkami i kontami bankowymi.
Edukacja ekologiczna:
- liczby ujemne-mierzenie temperatur,
- obliczenia procentowe zanieczyszczeń wody i powietrza,
- przedstawianie zjawisk przyrodniczych w prostokątnym układzie współrzędnych.
Edukacja regionalna:
- szacowanie odległości, długości trasy wycieczki,
- zadania na liczbach całkowitych związane z historią regionu,
- zadania praktyczne-prędkość, droga, czas, związane z trasą wycieczki rowerowej,
- analiza mapy regionu pod kątem prostokątnego układu współrzędnych,
- projektowanie działek budowlanych-pola i obwody figur płaskich.
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie:
- zadania na liczbach całkowitych związane z historią kraju,
- uwypuklanie aspektu użyteczności matematyki w życiu codziennym,
- przygotowanie uczniów do życia i pracy w społeczeństwie.
* Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 15.02.1999 r., Dziennik Ustaw Nr 14, poz. 129, str. 588.
Opracowanie: Dariusz Janiszewski
SP Czernikowo
wrzesień 2001.
e-mail: jadastudio@poczta.onet.pl