Katalog

Małgorzata Bogdan
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz imprezy klasowj: "Na świętego Andrzeja, dziewkom z wróżby nadzieja"

- n +

Scenariusz imprezy klasowej pod hasłem: "Na świętego Andrzeja, dziewkom z wróżby nadzieja"

Cele:
- poznanie źródeł ludowej tradycji pochodzenia "Andrzejek"
- zapoznanie dzieci ze zwyczajami ludowymi
- pobudzanie wyobraźni i pomysłowości
- kształtowanie umiejętności funkcjonowania w grupie rówieśniczej

Okazją do wróżenia są tzw. "Andrzejki" obchodzone 29 listopada, w wigilię św. Andrzeja. Staropolski obrzęd Andrzejkowy znany był zarówno w dworach szlacheckich jak i w chłopskich chatach. W wieczór ten zbierały się dziewczęta, żeby poprzez wróżby dowiedzieć się, jaki los czeka je
w przyszłości.

Dzisiaj "Andrzejki" są wspaniałą okazją do dobrej zabawy. Ciekawą formą służącą integracji grupy i dostarczającej dzieciom wielu wrażeń.
Co roku organizujemy "Andrzejki" w klasie i zawsze sprawiają dzieciom wiele radości i moc zabawy.

Przebieg andrzejkowych wróżb i zabaw.

- BUTY
Dzieci ustawiają buty z lewej nogi w kącie sali. Ostatni w kolejce przestawiają na początek. Dziewczynka buta, który pierwszy dotknie czubkiem progu, może liczyć na błyskawiczną zmianę w swoim życiu (sympatię chłopca).

-RZUCANIE BUTEM ZA SIEBIE
Dzieci stają tyłem do drzwi i rzucają za siebie lewy but. Jeśli upadł noskiem do drzwi, to szybko opuścisz rodzinny dom i zbudujesz własne gniazdko. Jeśli but zwrócony będzie do wnętrza rzucający pozostanie w domu w stanie wolnym.

-GRA W BUTELKĘ
Dzieci siedzą w kole. Energicznie kręcimy pustą butelką. Przed kim butelka się zatrzyma-właśnie ten pierwszy stanie na ślubnym kobiercu.

-4 FILIŻANKI
Pod 4 filiżankami schowane są: obrączka, moneta, listek, i 4 pusta.
Zamieniamy miejscami filiżanki. Osoba wybiera 1 z nich. Jeśli trafi na: obrączkę czeka ją miłość, listek-ślub, moneta-bogactwo, pusta filiżanka-rok nie przyniesie zmian.

-KOLORY
Wybieramy swój ulubiony kolor, a wróżka odczytuje jego znaczenie.
Biały-prawdomówność
Żółty-wolność
Pomarańczowy-optymizm
Czerwony-temperament
Różowy-życzliwość
Niebieski-harmonia
Fioletowy-intuicja
Zielony-stabilizacja
Czerń-stanowczość, duma
Brązowy-rzeczywistość
Srebro i złoto-ukazujący swoją władzę i znaczenie

-SERCE
Na sercu wypisane są imiona chłopców. Dziewczęta przekłuwają serce szpilką, a następnie odczytują zapis z drugiej strony.

-KARTKI Z IMIONAMI
Dzieci otrzymują karteczki, na których wypisane są imiona (dziewczynki-chłopców). Losują imiona swojego wybranka.

-WOREK MĄDROŚCI
Przygotowujemy karteczki z myślą, radą na przyszłość. Każdy los natychmiast po wyciągnięciu jest odczytywany na głos-gwoli radości i wesela.
-Jesteś słodki jak banany, ale nie ma dla ciebie pary.
-Cyganka prawdę ci powie, ale stań na głowie.
-Lizaczku czerwony nosek masz przeziębiony.
-Kochasz! Kogo? Misia Gogo.
-Oj! Na horyzoncie dzieci.
-Mleczko krowie dobrze zrobi ci na zdrowie!
-Lato wszędzie, oszaleje twoje serce.
-Brzuch cię zaboli od fasoli.
-Skwareczka to twoja przekąseczka.
-Nikogo nie ma w domu!
-Pij mleko a zajdziesz daleko!
-Zjedz łyżkę soli to cię zadowoli.
-Niedobrze panie bobrze.
-Czekają cię dalekie podróże-w kałuże.

-RURKA-PRZEKŁADANIEC
Dzieci stoją w kole i podają sobie w rytm muzyki rurkę pod pachą itp., tak aby nie upadła. Kto upuści odpada.

-KRZESEŁKA
Krzesła ustawiamy dookoła. Dzieci tańczą. Gdy muzyka cichnie jak najszybciej znajdują miejsce i siadają. Komu zbraknie krzesła odpada.

-TANIEC-GUMA
Dzieci stoją w kole. Gumę mają na kolanach. Tańczą w rytm muzyki. Na sygnał zmieniają położenie gumy.

-JABŁKA NA NITCE
Uczestnicy na wyścigi jedzą zawieszone na sznurku jabłka.

-BALONY
Na balonie rysujemy oczy, nos, usta, włosy. Malujemy poliki balonów serkiem homogenizowanym i golimy.(Nauczyciel dla uciechy przekłuwa balony).
 

Opracowanie: Małgorzata Bogdan

Wyświetleń: 890


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.