Katalog Małgorzata Bogdan Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz imprezy klasowj: "Na świętego Andrzeja, dziewkom z wróżby nadzieja"Scenariusz imprezy klasowej pod hasłem: "Na świętego Andrzeja, dziewkom z wróżby nadzieja"Cele:- poznanie źródeł ludowej tradycji pochodzenia "Andrzejek" - zapoznanie dzieci ze zwyczajami ludowymi - pobudzanie wyobraźni i pomysłowości - kształtowanie umiejętności funkcjonowania w grupie rówieśniczej Okazją do wróżenia są tzw. "Andrzejki" obchodzone 29 listopada, w wigilię św. Andrzeja. Staropolski obrzęd Andrzejkowy znany był zarówno w dworach szlacheckich jak i w chłopskich chatach. W wieczór ten zbierały się dziewczęta, żeby poprzez wróżby dowiedzieć się, jaki los czeka je w przyszłości. Dzisiaj "Andrzejki" są wspaniałą okazją do dobrej zabawy. Ciekawą formą służącą integracji grupy i dostarczającej dzieciom wielu wrażeń. Co roku organizujemy "Andrzejki" w klasie i zawsze sprawiają dzieciom wiele radości i moc zabawy. Przebieg andrzejkowych wróżb i zabaw. - BUTY Dzieci ustawiają buty z lewej nogi w kącie sali. Ostatni w kolejce przestawiają na początek. Dziewczynka buta, który pierwszy dotknie czubkiem progu, może liczyć na błyskawiczną zmianę w swoim życiu (sympatię chłopca). -RZUCANIE BUTEM ZA SIEBIE Dzieci stają tyłem do drzwi i rzucają za siebie lewy but. Jeśli upadł noskiem do drzwi, to szybko opuścisz rodzinny dom i zbudujesz własne gniazdko. Jeśli but zwrócony będzie do wnętrza rzucający pozostanie w domu w stanie wolnym. -GRA W BUTELKĘ Dzieci siedzą w kole. Energicznie kręcimy pustą butelką. Przed kim butelka się zatrzyma-właśnie ten pierwszy stanie na ślubnym kobiercu. -4 FILIŻANKI Pod 4 filiżankami schowane są: obrączka, moneta, listek, i 4 pusta. Zamieniamy miejscami filiżanki. Osoba wybiera 1 z nich. Jeśli trafi na: obrączkę czeka ją miłość, listek-ślub, moneta-bogactwo, pusta filiżanka-rok nie przyniesie zmian. -KOLORY Wybieramy swój ulubiony kolor, a wróżka odczytuje jego znaczenie. Biały-prawdomówność Żółty-wolność Pomarańczowy-optymizm Czerwony-temperament Różowy-życzliwość Niebieski-harmonia Fioletowy-intuicja Zielony-stabilizacja Czerń-stanowczość, duma Brązowy-rzeczywistość Srebro i złoto-ukazujący swoją władzę i znaczenie -SERCE Na sercu wypisane są imiona chłopców. Dziewczęta przekłuwają serce szpilką, a następnie odczytują zapis z drugiej strony. -KARTKI Z IMIONAMI Dzieci otrzymują karteczki, na których wypisane są imiona (dziewczynki-chłopców). Losują imiona swojego wybranka. -WOREK MĄDROŚCI Przygotowujemy karteczki z myślą, radą na przyszłość. Każdy los natychmiast po wyciągnięciu jest odczytywany na głos-gwoli radości i wesela. -Jesteś słodki jak banany, ale nie ma dla ciebie pary. -Cyganka prawdę ci powie, ale stań na głowie. -Lizaczku czerwony nosek masz przeziębiony. -Kochasz! Kogo? Misia Gogo. -Oj! Na horyzoncie dzieci. -Mleczko krowie dobrze zrobi ci na zdrowie! -Lato wszędzie, oszaleje twoje serce. -Brzuch cię zaboli od fasoli. -Skwareczka to twoja przekąseczka. -Nikogo nie ma w domu! -Pij mleko a zajdziesz daleko! -Zjedz łyżkę soli to cię zadowoli. -Niedobrze panie bobrze. -Czekają cię dalekie podróże-w kałuże. -RURKA-PRZEKŁADANIEC Dzieci stoją w kole i podają sobie w rytm muzyki rurkę pod pachą itp., tak aby nie upadła. Kto upuści odpada. -KRZESEŁKA Krzesła ustawiamy dookoła. Dzieci tańczą. Gdy muzyka cichnie jak najszybciej znajdują miejsce i siadają. Komu zbraknie krzesła odpada. -TANIEC-GUMA Dzieci stoją w kole. Gumę mają na kolanach. Tańczą w rytm muzyki. Na sygnał zmieniają położenie gumy. -JABŁKA NA NITCE Uczestnicy na wyścigi jedzą zawieszone na sznurku jabłka. -BALONY Na balonie rysujemy oczy, nos, usta, włosy. Malujemy poliki balonów serkiem homogenizowanym i golimy.(Nauczyciel dla uciechy przekłuwa balony).
Opracowanie: Małgorzata Bogdan Wyświetleń: 890
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |