AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Edyta Blachnicka
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Narkotyki - jak się ich ustrzec ?

- n +

Narkotyki - jak się ich ustrzec?

KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ

Czas zajęć - 45 minut
Grupa wiekowa - I - III klasa gimnazjum

Cel ogólny
Zapobieganie narkomanii wśród młodzieży gimnazjum

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi
- wymienić przyczyny dla których młodzi ludzie sięgają po narkotyki
- przytaczać argumenty przeciw braniu narkotyków
- wskazać skutki zażywania narkotyków
- zdefiniować podstawowe pojęcia związane z środkami odurzającymi
- wymienić alternatywne sposoby zajęć wobec stosowania narkotyków
- pracować w grupie

Metody pracy: pogadanka, burza mózgów, praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

papier, markery, kartki z nazwami narządów, plansza człowieka, materiały do quizu.

Przebieg lekcji

FAZA WSTĘPNA

Nauczyciel robi krótkie wprowadzenie do tematu, informuje uczniów o celach i przebiegu zajęć oraz podaje temat lekcji.

FAZA WŁAŚCIWA

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery 5 - 6 osobowe grupy. Prosi aby uczniowie odliczali do czterech.. Poszczególne cyfry tworzą grupy.

Ćwiczenie nr 1

Uczniowie definiują podstawowe pojęcia związane z środkami odurzającymi, zabawa w quiz wyrazowy. Następnie grupy prezentują swoje układanki. Czas pracy 10 minut. (zał. nr 1)

Ćwiczenie nr 2

Dwie grupy podają powody dla których młodzi ludzie sięgają po narkotyki.

Przykładowe odpowiedzi:
- wypełniają czas i są przygodą
- biorą koledzy
- ciekawość
- pomagają zapomnieć o kłopotach
- uważają, że im to nie szkodzi
- czują się bardziej dorośli
- "Aby się pobudzić"
- "Mogę się odprężyć"
- "Czuję się lepiej"

Inne dwie grupy podają argumenty przeciw braniu narkotyków

Przykładowe odpowiedzi:
- nie ma czasu dla przyjaciół i znajomych
- narkotyki mnie nie cieszą, ograniczają czas na inne zainteresowania
- narażają mnie na uzależnienie i pewną śmierć
- niszczą organizm i zmniejszają moją odporność
- powodują zaburzenia w myśleniu
- maleje sprawność fizyczna
- można zarazić się żółtaczką i HIV
- fatalny wygląd

Czas pracy 10 - 15 minut. Wszystkie grupy prezentują swoje wypowiedzi na kartkach papieru.

Ćwiczenie nr 3

Uczniowie metodą burzy mózgów wymieniają różne zajęcia alternatywne wobec stosowania środków zmieniających świadomość, które zapisujemy na papierze, np.: bieganie, rozmowa, uprawianie ćwiczeń fizycznych, obcowanie z naturą, malowanie, taniec, gra w szachy, śpiew, uprawianie jogi, stosowanie technik relaksu, koszykówka, jazda na rowerze, pływanie, itd.

FAZA KOŃCOWA

Na zakończenie lekcji uczniowie przyklejają do planszy człowieka nazwy narządów na które mają szkodliwy wpływ narkotyki. (Zał. nr 2). W podsumowaniu zajęć nauczyciel patrząc na oklejoną plansze stwierdza że narkotyki niszczą wszystkie narządy i dlatego prowadzą do śmierci. Prosi jednego z uczniów o przyklejenie kartki z napisem ŚMIERĆ. Podsumowanie pracy w grupach.

Załącznik nr 1
NARKOTYK Substancja pochodzenia naturalnego lub syntetycznego, której przyjęcie przez istotę żywą powoduje zdegenerowanie jednej lub więcej czynności organizmu.
ŚRODEK ODURZAJĄCY Substancja obniżająca lub pobudzająca określoną część układu nerwowego, wywołuje potrzebę stałego jej przyjmowania, uzależnienia psychicznego fizycznego.
ŚRODEK PSYCHOTROPOWY Substancja uzależniająca.
UZALEŻNIENIE Stan w którym człowiek nie potrafi obyć się bez danej substancji.
NAWYK Przyzwyczajenie, rodzaj psychicznego uzależnienia wynikającego ze stanu wielokrotnego przyjmowania narkotyku.
TOLERANCJA Określenie odporności na dany środek w wyniku czego dla uzyskania pożądanego efektu zachodzi konieczność zwiększenia dawek narkotyku.
GŁÓD
NARKOTYCZNY Całkowite, psychiczne i fizyczne uzależnienie od narkotyku, wywołujące stan nieprzezwyciężonej potrzeby przyjęcia kolejnej dawki.
PRZEDAWKOWANIE Dawka narkotyku naruszająca wydolność krążeniowo - oddechową, mogąca prowadzić do zgonu.
TOKSYKOMANIA Zatrucie organizmu narkotykami.
Załącznik nr 2



Niszczą UZĘBIENIE


Dolegliwości UKŁADU
POKARMOWEGO


Uszkadzają SERCE



Choroby PŁUC



Ś M I E R Ć



Choroby WĄTROBY



Choroby NEREK



Uszkadzają MÓZG



Uszkadzają SZPIK KOSTNY



 

Opracowanie: Edyta Blachnicka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6285


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.