Katalog Barbara Bańkowska Zajęcia zintegrowane, Konspekty Scenariusze zajęć z edukacji zdrowotnejŻyj zdrowo i bezpiecznieSzkoła jest miejscem, gdzie dzieci mogą zarówno ulec wypadkowi, jak i nauczyć się papierosy, pić alkohol i brać narkotyki i choć nie oznacza to, iż ponosi za to bezpośrednią odpowiedzialność, to jednak powinna przejawiać inicjatywę podkreśleniu wartości zdrowia i dbania o nie. Oznacza to, że szkoła może również odegrać wiodącą rolę we wdrażaniu wychowania zdrowotnego, które zapobiegałoby nadużywaniu przez uczniów szkodliwych substancji.Konieczne jest włączenie uczniów do uczestnictwa w zajęciach, których celem jest rozwijanie zdolności do podejmowania racjonalnych decyzji, umiejętności współżycia z otoczeniem, a także rozwój takiego systemu wartości, który pomaga w zachowaniu zdrowia psychicznego i fizycznego. Celem zajęć "Żyj zdrowo i bezpiecznie" jest taki wpływ na dziecko, aby radziło sobie lepiej, bez nadmiernego napięcia z rozwiązywaniem problemów, których dostarcza mu życie aby rozumiało siebie, umiało współżyć z innymi i potrafiło również znajdować w samym sobie oparcie w trudnych sytuacjach. Jednym z bloków tematycznych na którym realizowane są wyżej wymienione treści jest dbanie o zdrowie. W załączeniu przesyłam trzy scenariusze zajęć. Scenariusz zajęć nr 1 Temat zajęć: Dbamy o czystość ciała. Cel główny: - Dziecko rozumie konieczność dbania o higienę całego ciała. Cele szczegółowe: - Wdrażane do wypowiadania się na dany temat; - Utrwalenie prawidłowego mycia rąk; - Utrwalenie nazw przedmiotów potrzebnych do utrzymania higieny osobistej. Cele operacyjne: - Potrafi zbudować wypowiedź słowną na podany temat, opierając się na własnych doświadczeniach oraz ilustracji w książce; - Umie prawidłowo myć ręce; - Umie ułożyć obrazek z części; - Potrafi nazwać przybory higieny osobistej, które rozpoznało za pomocą dotyku. Metody pracy: rozmowa, pokaz, ćwiczenia praktyczne. Środki dydaktyczne: książka "Wesoła szkoła cz. 2", tamburyno, wycinanka - puzzle, klej, nożyczki, kartka z bloku, worek z przyborami higieny osobistej. Temat tygodnia: Dbamy o nasze zdrowie. Przebieg zajęć Zajęcie I o charakterze dydaktycznym Temat: Jak dbamy o czystość swojego ciała?. Dzieci siedzą na dywanie z twarzą zwróconą w kierunku n-la. Wypowiedzi dzieci na temat: "Jak dbam o czystość swojego ciała" na podstawie własnych doświadczeń. - W jaki sposób dbasz o higienę osobistą? - Dlaczego należy dbać o czystość całego ciała? Praca z książką (k. S. 67 ćw. 1, w załączniku - karta nr 1) Wypowiedzi na temat: "Po jakich czynnościach należy myć ręce?" w oparciu o ilustrację w książce. - Popatrz na ilustrację i powiedz, kiedy należy myć ręce? - Dlaczego mycie rąk jest takie ważne dla naszego zdrowia? - Czy wiesz, jak należy prawidłowo myć ręce? Dzieci przechodzą do łazienki. Demonstracja prawidłowego mycia rąk. Prawidłowe mycie rąk według instrukcji n-la. - Zmocz ręce pod bieżącą wodą; - Umyj ręce korzystając z mydła; - Spłucz mydło z rąk; - Otrzep ręce z wody nad umywalką; - Wytrzyj ręce. Dzieci wracają do sali. Zabawa muzyczno - ruchowa - "Myjemy się". Dzieci poruszają się zgodnie z granym akompaniamentem. W czasie przerwy w muzyce n-l wymienia części ciała, a dzieci naśladują ich mycie. Zajęcie II o charakterze dydaktycznym. Temat: Przybory potrzebne do utrzymania higieny osobistej. Dzieci siedzą przy stolikach, na których leżą: wycinanka, klej, nożyczki i kartka z bloku. (wycinanka k.. 17, w załączeniu - karta nr 2). Przygotowanie puzzli. Układanie obrazka z części. - Przetnij obrazek wzdłuż linii prostych; - Ułóż obrazek z pociętych części; - Jeśli poprawnie wykonałeś pracę, przyklej elementy na kartkę z bloku; - Nazwij przedmioty widoczne na obrazku; - Skreśl te, które nie są potrzebne do utrzymywania higieny osobistej. Ocena i wystawa prac. Zabawa dydaktyczna - "Zaczarowany woreczek". Rozpoznawanie za pomocą dotyku i nazywanie przyborów higieny osobistej znajdujących się w woreczku (np. mydło, gąbka, szczoteczka do zębów, ręcznik, grzebień itp.). - Włóż rękę do "zaczarowanego woreczka"; - Wybierz jeden przedmiot; - Powiedz, jak się nazywa i do czego służy. Scenariusz nr 2 Temat zajęć: Ubieramy się stosownie do pogody. Cel główny: - Dziecko wie w jaki sposób unikać przeziębień. Cele szczegółowe: - Wdrażanie do wypowiadania się na dany temat. - Utrwalenie sposobu ubierania się stosownie do istniejącej pogody. - Poszerzenie doświadczeń plastycznych. Cele operacyjne: - Potrafi dobrać odpowiedni ubiór do pogody; - Potrafi czytać napisy pod obrazkami; - Umie unikać przeziębień; - Potrafi prowadzić rozmowę na podstawie wiersza i własnych doświadczeń; - Potrafi z wyobraźni namalować wirusa wywołującego grypę; - Potrafi pracować w grupie; - Potrafi znaleźć schowany przedmiot, wykorzystując podpowiedzi kolegów. Metody pracy: rozmowa, pokaz, ćwiczenia praktyczne. Środki dydaktyczne: przedmioty dotyczące ubioru np.: szalik, rękawice, książka "Wesoła szkoła - cz. 4", wiersz pt.: "Grypa" M. Strzałkowskiej, laski, kartki z bloku, farby plakatowe. Temat tygodnia: Pogoda zmienna jest. Przebieg zajęć Zajęcie I o charakterze dydaktycznym Temat: Potrafię unikać przeziębienia i grypy. Dzieci siedzą na dywanie tworząc koło. Wprowadzenie do tematu. N-l pokazuje dzieciom przyniesione przez siebie przedmioty i układa je na stoliku, np.: parasol, okulary przeciwsłoneczne, szalik, rękawice. - Nazwij przedmioty zgromadzone na stoliku. - Powiedz, przy jakiej pogodzie ich używamy? Dzieci siedzą przy stolikach, na których jest książka z zaznaczoną str. 5. Dostosowanie ubioru do pogody - wypowiedzi na podstawie ilustracji (k. s. 5 ćw. 1, w załączniku karta nr 1). - Jak ubrane są dzieci na obrazkach? - Patrząc na obrazki odczytaj napisy. - Połącz obrazki pogody z odpowiednio ubranymi dziećmi. Zabawa ruchowa - "Parasole" (przybory: laski). Spacer pod parasolem - laska uniesiona w górę. Strzepywanie wody z parasola - rytmiczne stukanie laską o podłogę. Taniec z parasolem - laska oparta jednym końcem o podłogę, dzieci poruszają się dookoła laski w dowolnie wybrany sposób. Dzieci siedzą na dywanie. Zapoznanie z treścią wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej pt.: "Grypa" (w załączniku karta nr 2). Dbałość o własne zdrowie, unikanie przeziębień - rozmowa na podstawie wiersza i własnych doświadczeń. - Co spowodować może niewłaściwe dostosowanie ubioru do pogody? - Czy byłeś kiedyś chory na grypę lub przeziębiony? - W jaki sposób objawia się przeziębienie lub grypa? - Czym leczymy przeziębienie lub grypę? Zajęcie drugie o charakterze dydaktycznym Temat: Wirus wywołujący grypę - malowanie farbami plakat. Dzieci siedzą przy stolikach, na których są kartki i farby plakatowe. Dzieci podzielone są na 4-osobowe grupy. Malowanie farbą plakatową na temat "Grypa". - Jak wyobrażasz sobie wirusa wywołującego grypę. Namaluj go. Ocena i wystawa prac. Zabawa muzyczna - "Ciepło - zimno". Wybrane dziecko szuka schowanego przedmiotu, grupa wskazuje miejsce ukrycia, wykorzystując różne efekty akustyczne (klaskanie, tupanie, stuknie ołówkiem itp.). Wzrastające natężenie dźwięku oznacza zbliżanie się do miejsca ukrycia przedmiotu i odwrotnie. Scenariusz nr 3 Temat zajęć: Witaminowa literka C. Cel główny: uświadomienie dzieciom potrzebę spożywania nowalijek jako zdrowego odżywiania. Cele szczegółowe: - utrwalenie poznanej litery C; - poszerzenie doświadczeń plastycznych; - umiejętne improwizowanie scenek dramowych - wchodzenie w rolę. Cele operacyjne: - potrafi poprawnie posługiwać się nożyczkami; - potrafi zaśpiewać piosenkę pt.: "Jedzie pociąg"; - potrafi wymienić wyrazy zawierające głoskę podaną przez N. na początku, w środku i na końcu wyrazu; - rozwiązuje zagadki o warzywach podane przez N.; - umie wypowiedzieć się na temat wyglądu, zapachu, smaku i wartości odżywczych nowalijek; - potrafi przeczytać tekst z książki z poznaną literą; - umie naśladować czynności związane z pracą w ogrodzie warzywnym; - potrafi ułożyć zadania na odejmowanie i dodawanie; - umie założyć hodowlę cebuli i rzeżuchy zgodnie z instrukcją słowną N.; - potrafi pokolorować i uzupełnić kontur warzywa; - umie dokonać oceny zajęć, w której uczestniczyło. Metody pracy: rozmowa, pokaz, ćwiczenia praktyczne. Formy pracy: z całą grupą, grupowa, indywidualna. Środki dydaktyczne: wycinanka- karta z literą C, kaseta z nagraniem melodii piosenki pt. "Jedzie pociąg", teksty zagadek o warzywach, taca z nowalijkami, książka "Wesoła szkoła -sześciolatka", doniczki z ziemią, sadzonki cebuli, podstawki, wata, nasiona rzeżuchy, kontury warzyw do kolorowania, naklejki, karty z kolorowymi warzywami. Przebieg Powitanie dzieci Dzieci stoją w kole, trzymając się za rękę i witając się słowami "Dzień dobry". Przygotowanie do zajęć Dzieci siedzą przy stolikach i wycinają po śladzie płaskiej formy w kształcie litery C. Zwr6cenie uwagi na bezpieczne posługiwanie się nożyczkami. Zabawa ruchowa - "Jedzie pociąg". Dzieci jadą pociągiem, w dalszą podróż N. Zabiera te dzieci, które powiedzą. wyraz rozpoczynający się głoską C Pociąg porusza się po całej sali, a dzieci śpiewają piosenkę. Następnie pociągiem jadą dzieci, które powiedzą wyraz, w którym głoska c znajduje się na końcu bądź w środku wyrazu. Zajęcie I o charakterze dydaktycznym. Dzieci siedzą na dywanie, N. czyta zagadki o warzywach, a one je rozwiązują. N. stawia przed dziećmi talerz, na którym wyłożone są warzywa - nowalijki. Dzieci odpowiadają na pytania N. - Dlaczego powinniśmy jeść dużo warzyw? - Czy wiesz, jak nazywamy warzywa, które pojawiają się wczesną. wiosną? - Jakie warzywa zaliczamy do nowalijek? - Jaki kształt i kolor mają nowalijki? - Jaki smak ma cebula? - W jaki sposób spożywamy nowalijki? - Które warzywa są lekarstwem? Czytanie indywidualne tekstu z książki z poznaną literą "c, C". Zabawa ruchowa - "W ogródeczku". Dzieci naśladują następujące czynności: - kopanie grządek; - sadzenie lub sianie warzyw; - podlewanie warzyw; - naśladowanie wyrastających warzyw; - bieg z podskokami - dzieci cieszą. się, ze warzywa rosną. Zajęcie II o charakterze dydaktycznym Grupa I. Sadzenie cebuli. - Przygotowanie doniczek z ziemią; - Zrobienie w ziemi wgłębienia; - Włożenie w nie cebuli i przysypanie delikatnie ziemią; - Podlanie odrobiną wody. Grupa II. Sianie rzeżuchy na podłożu w kształcie litery C. - Położenie na tacce wyciętą literę C; - Na literce ułożenie wałka z waty; - Polanie delikatnie wodą; - Wysypanie mokrych nasion rzeżuchy na mokrą watę. Układanie zadań matematycznych na dodawanie i odejmowanie, na podstawie wykonywanych prac w grupach. Ustawienie doniczek z cebulkami i tacek z wysianą rzeżuchą na parapecie okna. N. przypomina o systematycznym podlewaniu. Zieloną rzeżuchę i szczypior cebuli wykorzystamy do kanapek. Pamiętaj! Jeśli chcesz być zdrowy, jedz codziennie przez cały rok warzywa. A szczególnie wiosną! Dzieci myją ręce i częstują się rzodkiewkami, starannie wcześniej umytymi. Zakończenie: Dzieci otrzymują kontury narysowanych warzyw, na tablicy wiszą karty z kolorowymi warzywami. Zadaniem dzieci jest pokolorowanie warzywom buźki. Jeżeli zajęcie podobało się rysują buźki uśmiechnięte, buźki smutne, jeżeli zajęcie było nieciekawe.
Opracowanie: mgr B. Bańkowska Wyświetleń: 31956
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |