Katalog

Krzysztof Szymański
Historia, Scenariusze

Integracja europejska w latach 1945 - 1990

- n +

Integracja europejska w latach 1945 - 1990

Scenariusz lekcji historii

I. Cele ogólne:
- Zapoznanie uczniów z przebiegiem procesów integrujących powojenną Europę.
- Przedstawienie sytuacji politycznej i gospodarczej Europy w okresie zimnej wojny.
- Ukazanie sprzeczności interesów między blokiem państw socjalistycznych pod kierunkiem ZSRR, a Europą Zachodnią oraz opisanie wpływu jaka dana rywalizacja wywarła na kształt współczesnej Europy zarówno pod względem politycznym, gospodarczym i społecznym.
- Charakterystyka gospodarczych organizacji integrującej się Europy po II wojnie światowej.
- Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków oraz określania związków przyczynowo - skutkowych.
- Uświadomienie uczniów, że w następstwie prowadzonej przez państwa zachodnie polityki integracyjnej nastąpiło w 1990 roku zjednoczenie RFN z NRD w jedno suwerenne państwo. Tym samym symbol podzielonej Europy należał do przeszłości otwierając jednocześnie bramy jedności dla pozostałych niepodległych państw Europy Wschodniej.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą historyczną.

II. Cele operacyjne:
Po skończonych zajęciach uczeń:
- potrafi wyjaśnić przyczyny wejścia państw Europy Zachodniej na drogę aktywnej integracji europejskiej,
- umie przedstawić cele tego procesu, który miał doprowadzić do pełnej jedności wszystkich państw starego kontynentu,
- dostrzega różnice w rozwoju społeczno - gospodarczym państw Europy Zachodniej, a państwami bloku socjalistycznego,
- na przykładzie Niemiec rozumie związek między przemianami gospodarczymi państwa, a jego sytuacją polityczną,
- potrafi wymienić i omówić gospodarcze organizacje integrującej się Europy,
- uczeń jest świadomy, że przemiany gospodarcze w krajach Europy zachodniej były i są filarem wszelkich dążeń integracyjnych,
- umie opisać jakie korzyści z prowadzonej polityki jedności wyniosły Niemcy na drodze odnowienia swej państwowości w 1990 roku,
- uczeń podejmuje próbę oceny prowadzonej przez państwa europejskie dotychczasowej polityki integracyjnej,
- potrafi określić swój stosunek do idei zjednoczonej Europy wskazując plusy i minusy.

III. Metody:
- rozmowa nauczająca
- praca pod kierunkiem nauczyciela
- wykład

IV. Środki dydaktyczne:
- mapa Europy po II wojnie światowej,
- mapa przedstawiająca podział Niemiec i Berlina na strefy okupacyjne,
- atlas historyczny,
- podręcznik historii,
- tekst przedstawiający w zarysie historię integracji gospodarczej po II wojnie światowej,
- schemat - "Etapy tworzenia Unii Europejskiej",
- Czachór Zbigniew, Słowniczek europejski, Warszawa 1996.
- Unia Europejska. Informator, Warszawa 1999.
- Popiuk-Rysińska Irena, Unia Europejska, Warszawa 1998.
Ogniwa lekcji Czynności nauczyciela i uczniów.
1) Czynności organizacyjno porządkowe. Sprawdzenie obecności.
2) Rekapitulacja wtórna. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Jakie postanowienia w sprawie powojennych losów Niemiec podjęto na konferencji w Poczdamie?
Na podstawie mapy uczniowie wskazują strefy na jakie zostały podzielone Niemcy i Berlin.
W jakich warunkach doszło do powstania dwóch państw niemieckich?
Dlaczego Stalin nakazał blokadę Berlina i jak doszło do jej zniesienia?
Przypomnij, kiedy i w jakich okolicznościach doszło do zjednoczenia Niemiec.
3) Nawiązanie do tematu lekcji. II wojna światowa doprowadziła do zniszczenia i poważnego osłabienia gospodarczego Europy. W celu zapobieżenia izolacji gospodarczej i zacofaniu gospodarczemu państwa europejskie związały się gęstą siecią powiązań ekonomicznych z nowymi potęgami, szczególnie z USA. Ponadto państwa Europy Zachodniej czuły się zagrożone ze strony ZSRR.
W takiej sytuacji niezbędne było gospodarcze zjednoczenie Europy oraz postępujące uzależnienie od potęg pozaeuropejskich przyczyniło się do wejścia na drogę aktywnej integracji europejskiej.
4) Lekcja właściwa. 1.Państwa Europy Zachodniej wobec zagrożenia ze strony ZSRR.
2.Warunki umożliwiające prowadzenie przez państwa europejskie polityki integracyjnej.
3.Cele i charakterystyka procesu integracji.
4.Gospodarcze organizacje integrującej się Europy.
5.Skutki gospodarczego procesu integracji dla Niemiec i Europy.
Wykład nauczyciela według podanych wyżej zagadnień.
W trakcie omawiania punktu 4 uczniowie otrzymują tekst przedstawiający w zarysie gospodarczą integrację Europy i schemat "Etapy tworzenia Unii Europejskiej". Następuje krótka chwila na zapoznanie się z treścią pomocy dydaktycznych, a następnie pod kierunkiem nauczyciela najaktywniejsi uczniowie przedstawiają najważniejsze przykłady gospodarczej integracji Europy. W trakcie odpowiedzi uczniowie pracują przy mapie historycznej.
5)Rekapitulacja pierwotna. Co rozumiemy pod pojęciem integracji europejskiej?
Dlaczego państwa Europy Zachodniej prowadziły aktywną
politykę integracyjną?
Jakie były główne cele procesu integracji?
Wymień gospodarcze organizacje integrującej się Europy?
6) Zadanie domowe. Powitanie. Zadania do wyboru:
1. Przeanalizuj pozytywne i negatywne skutki idei integracji europejskiej?
2. Czy proces integracyjny całego kontynentu europejskiego ma szansę powodzenia? Uzasadnij odpowiedź.

Opracowanie: Krzysztof Szymański

Wyświetleń: 3346


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.