Katalog Krzysztof Szymański Historia, Scenariusze Integracja europejska w latach 1945 - 1990Integracja europejska w latach 1945 - 1990Scenariusz lekcji historiiI. Cele ogólne: - Zapoznanie uczniów z przebiegiem procesów integrujących powojenną Europę. - Przedstawienie sytuacji politycznej i gospodarczej Europy w okresie zimnej wojny. - Ukazanie sprzeczności interesów między blokiem państw socjalistycznych pod kierunkiem ZSRR, a Europą Zachodnią oraz opisanie wpływu jaka dana rywalizacja wywarła na kształt współczesnej Europy zarówno pod względem politycznym, gospodarczym i społecznym. - Charakterystyka gospodarczych organizacji integrującej się Europy po II wojnie światowej. - Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków oraz określania związków przyczynowo - skutkowych. - Uświadomienie uczniów, że w następstwie prowadzonej przez państwa zachodnie polityki integracyjnej nastąpiło w 1990 roku zjednoczenie RFN z NRD w jedno suwerenne państwo. Tym samym symbol podzielonej Europy należał do przeszłości otwierając jednocześnie bramy jedności dla pozostałych niepodległych państw Europy Wschodniej. - Doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą historyczną. II. Cele operacyjne: Po skończonych zajęciach uczeń: - potrafi wyjaśnić przyczyny wejścia państw Europy Zachodniej na drogę aktywnej integracji europejskiej, - umie przedstawić cele tego procesu, który miał doprowadzić do pełnej jedności wszystkich państw starego kontynentu, - dostrzega różnice w rozwoju społeczno - gospodarczym państw Europy Zachodniej, a państwami bloku socjalistycznego, - na przykładzie Niemiec rozumie związek między przemianami gospodarczymi państwa, a jego sytuacją polityczną, - potrafi wymienić i omówić gospodarcze organizacje integrującej się Europy, - uczeń jest świadomy, że przemiany gospodarcze w krajach Europy zachodniej były i są filarem wszelkich dążeń integracyjnych, - umie opisać jakie korzyści z prowadzonej polityki jedności wyniosły Niemcy na drodze odnowienia swej państwowości w 1990 roku, - uczeń podejmuje próbę oceny prowadzonej przez państwa europejskie dotychczasowej polityki integracyjnej, - potrafi określić swój stosunek do idei zjednoczonej Europy wskazując plusy i minusy. III. Metody: - rozmowa nauczająca - praca pod kierunkiem nauczyciela - wykład IV. Środki dydaktyczne: - mapa Europy po II wojnie światowej, - mapa przedstawiająca podział Niemiec i Berlina na strefy okupacyjne, - atlas historyczny, - podręcznik historii, - tekst przedstawiający w zarysie historię integracji gospodarczej po II wojnie światowej, - schemat - "Etapy tworzenia Unii Europejskiej", - Czachór Zbigniew, Słowniczek europejski, Warszawa 1996. - Unia Europejska. Informator, Warszawa 1999. - Popiuk-Rysińska Irena, Unia Europejska, Warszawa 1998.
Opracowanie: Krzysztof Szymański Wyświetleń: 3346
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |