Konspekt lekcji języka angielskiego w II klasie licealnej np. na zakończenie 8 modułu podręcznika Opportunities Preintermediate. Przewidziany czas na zrealizowanie wszystkich ćwiczeń ok. 90 minut.
Cele szczegółowe:
- Uczniowie oglądają film ze zrozumieniem i odpowiadają na pytania dotyczące tego filmu.
- Uczniowie na podstawie obejrzanego filmu opisują dwie sławne budowle: Mount Rushmore i Taj Mahal.
- Uczniowie potrafią opisać swoją ulubioną budowlę.
Pomoce:
- fragment filmu "10 Ultimate Man-Made Wonders" wyświetlanego w telewizji HBO,
- kopie pytań dla grup,
- kopie fragmentów artykułów.
Tok lekcji:
- Rozgrzewka. Nauczyciel zapisuje na tablicy 6 słów związanych z tematem: describing buildings. (załącznik nr 1) Uczniowie decydują, które ze słów nie pasuje do pozostałych. NIE MA JEDNEJ POPRAWNEJ ODPOWIEDZI! TRZEBA UZASADNIĆ SWÓJ WYBÓR!!!
- Ćwiczenie 1. Uczniowie zostają podzieleni na pięć grup. Każda z grup otrzymuje listę 4 pytań dotyczących filmu, który będą oglądać oraz ćwiczenie typu prawda/fałsz. Własną kopię otrzymuje każda osoba w grupie. (załącznik nr 2)
- Uczniowie oglądają fragment filmu dotyczący Mount Rushmore i Taj Mahal.(9 minut)
- Po obejrzeniu filmu uczniowie odczytują swoje odpowiedzi. Nauczyciel wyznacza odpowiadających uczniów.
- Ćwiczenie 2. Następuje podział na 2 grupy. Nauczyciel prosi uczniów o odliczenie do dwóch. Tworzą się grupy: A i B i każda z grup pracuje nad opisem jednej z budowli opisanych w filmie. Każda z grup otrzymuje kartkę z fragmentami artykułów dotyczących Mount Rushmore i Taj Mahal. (załącznik nr 3) Uczniowie muszą wybrać zdania dotyczące "ich" budowli i wkomponować je w opis swojej budowli. Jedno ze zdań nia należy do żadnego z artykułów. Ale nie mówimy o tym uczniom przed przystąpieniem do zadania. Sami odnajdują "kłopotliwe" zdanie.
- Ćwiczenie 3. Uczniowie korzystając z informacji zdobytych w trakcie obejrzenia filmu oraz posiadanych wiadomości dotyczących opisywania budowli konstruują opis budowli.
- Ćwiczenie 4. Każda grupa prezentuje swój opis podczas gdy uczniowie z drugiej grupy zapisują najistotniejsze wiadomości.
- Praca domowa. Uczniowie przygotowują opisy obydwóch budowli oraz opis budowli wybranej przez siebie.
Załącznik nr 1
tower, skyscraper, cottage, garden, shrine, sculpture
Załącznik nr 2
GROUP 1
After watching the film answer the questions.
- Where is Mount Rushmore located?
- What did the sculptor do before he started to work on his project?
- How did the emperor's wife die?
- How long did the people work to build Taj Mahal?
Are these sentences true or false?
- Mount Rushmore is made of granite.
- It took 20 years to carve 4 presidents.
- The sculptors started work from the nose because it was the most difficult part to carve.
- 20000 people worked to build Taj Mahal.
- The emperor was married for 9 years.
- Taj Mahal got its name after the emperor's daughter.
GROUP 2
After watching the film answer the questions.
- Why did the sculptor decide to create Mount Rushmore?
- How did the year 1929 influence the creation of Mount Rushmore?
- What was the building of Taj Mahal inspired by?
- What did the emperor do after his wife's death?
Are these sentences true or false?
- Mount Rushmore is made of granite.
- It took 20 years to carve 4 presidents.
- The sculptors started work from the nose because it was the most difficult part to carve.
- 20000 people worked to build Taj Mahal.
- The emperor was married for 9 years.
- Taj Mahal got its name after the emperor's daughter.
GROUP 3
After watching the film answer the questions.
- Why did the sculptor choose Washington and Roosevelt?
- What's the height of the faces?
- What material was used to build Taj Mahal?
- Why is Taj Mahal called "a monument of love"?
Are these sentences true or false?
- Mount Rushmore is made of granite.
- It took 20 years to carve 4 presidents.
- The sculptors started work from the nose because it was the most difficult part to carve.
- 20000 people worked to build Taj Mahal.
- The emperor was married for 9 years.
- Taj Mahal got its name after the emperor's daughter.
GROUP 4
After watching the film answer the questions.
- How many people come to see Mount Rushmore every year?
- Why did the sculptor choose Jefferson and Lincoln?
- Why is Taj Mahal called "a monument of love"?
- What happened in 1658?
Are these sentences true or false?
- Mount Rushmore is made of granite.
- It took 20 years to carve 4 presidents.
- The sculptors started work from the nose because it was the most difficult part to carve.
- 20000 people worked to build Taj Mahal.
- The emperor was married for 9 years.
- Taj Mahal got its name after the emperor's daughter.
GROUP 5
After watching the film answer the questions.
- Who finished the creation of Mount Rushmore?
- Why is Mount Rushmore so important for the Americans?
- How did the emperor's wife die?
- What was the emperor's ultimate wish?
Are these sentences true or false?
- Mount Rushmore is made of granite.
- It took 20 years to carve 4 presidents.
- The sculptors started work from the nose because it was the most difficult part to carve.
- 20000 people worked to build Taj Mahal.
- The emperor was married for 9 years.
- Taj Mahal got its name after the emperor's daughter.
Załącznik nr 3
Opracowanie: Agnieszka Kawczyńska-Seider