Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Joanna Kołodziej
Wychowanie fizyczne, Program nauczania

Program gimnastyki korekcyjnej dla klas I - III

- n +

Program gimnastyki korekcyjnej dla klas I - III

SZCZEGÓŁOWE CELE I ZADANIA

Zajęcia gimnastyki korekcyjnej prowadzone w placówkach wychowawczo-oświatowych mają zapobiegać powstawaniu zaburzeń statyki ciała poprzez wyrównywanie deficytu ruchu oraz wyrównywanie zaburzeń rozwoju motoryczności,a z drugiej strony korygować te zaburzenia i przeciwdziałać ich utrwalaniu oraz pogłębianiu się.

KLASYFIKACJA DZIECI DO ZAJĘĆ


Rozpoznanie wady i klasyfikację dokonuje lekarz, na podstawie wyników badań przesiewowych przesiewowych i bilansów zdrowia oraz testów sprawności fizycznej
i obserwacji uczniów.W tym ostatnim względzie szczególna rola przypada nauczycielowi wychowania fizycznego.
Skierowanie na gimnastykę korekcyjną wystawia lekarz,powinno zawierać dokładne rozpoznanie.Na tej podstawie podopiecznych uczęszczających na zajęcia gimnastyki korekcyjnej przypisuje się do odpowiednich zespołów ćwiczebnych.

FORMY ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH


Forma tych ćwiczeń wiąże się ściśle z czynnikami:przestrzennymi,czasowymi oraz organizacyjnymi.Czynnik przestrzenny określa miejsce zajęć:w domu, na sali gimnastycznej,na basenie.Czynnik czasowy określa czas wykonywania ćwiczeń,ilość powtórzeń.Czynnik organizacyjny wiąże się z warunkami lokalowymi, bazą sprzętową,z faktem indywidualnego lub zbiorowego prowadzenia ćwiczeń.
W ćwiczeniach występują formy:frontalna,grupowa,grupowo-frontalna,indywidualna,grupowo-indywidualna.

METODY

Ze względu na sposób nauczania ruchu rozróżniamy metody:
- syntetyczne
- analityczne
- mieszane

Biorąc pod uwagę zaangażowanie ćwiczących wyróżniamy metody:
- reproduktywne: naśladowcza-ścisła,zadaniowa-ścisła oraz programowego uczenia się,
- proaktywne: zabawowo-naśladowcza,zabawowa-klasyczna,bezpośredniej celowości ruchu,
- kreatywne: ruchowej ekspresji twórczej i problemowa.

TEMATYKA ZAJĘĆ

SEMESTR I - 20 GODZIN


1. Omówienie zasad BHP obowiązujących w czasie zajęć gimnastyki korekcyjnej,badania wstępne i ocena postawy,zapoznanie się z dokumentacją oraz wskazaniami lekarskimi - -1 godzina.
2. Pomiar siły mięśniowej według testu Lovetta oraz zakresu ruchomości w stawach,
ćwiczenia porządkowe - 1godzina.
3. Ćwiczenia ogólnorozwojowe i ogólnokształcące,gry i zabawy porządkowe,właściwe reagowanie na komendy - 1 godzina.
4. Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała - 2 godziny.
5. Ćwiczenia elongacyjne, zabawa "Winda" - 1 godzina.
6. Nauka oddychania torem piersiowym,rozciąganie mięśni klatki piersiowej - 1 godziny.
7. Ćwiczenia antygrawitacyjne,gry i zabawy z toczeniem piłki głową - 1 godzina.
8. Nauka oddychania torem brzusznym - 1 godzina.
9. Wzmacnianie mięśni obręczy barkowej,gry i zabawy rzutne oraz na czworakach -
- 2 godziny.
10. Wzmacnianie mięśni obręczy biodrowej i nóg - 2 godziny.
11. Rozciąganie mięśni przykurczonych:
- mięśni klatki piersiowej - 1 godziny
- mięśni grzbietu odcinka lędźwiowego - 2 godziny
- mięśni kulszowo-goleniowych - 1 godziny
- mięśni biodrowo-lędźwiowych - 1 godziny
12. Instruktaż ćwiczeń domowych,dobór ćwiczeń do indywidualnych potrzeb ćwiczących, zgodnie ze wskazaniami lekarskimi wynikającymi z istniejącej wady postawy - 1 godzina.

SEMESTR II - 18 GODZIN

1.Badania i pomiary kontrolne,aktualizacja dokumentacji medycznej - 1 godzina.
2. Doskonalenie nawyku prawidłowej postawy ciała - 1 godzina.
3. Wzmacnianie mięśni oddechowych,doskonalenie oddychania torem piersiowym i brzusznym - 2 godziny.
4. Wzmacnianie mięśni obręczy barkowej i biodrowej, wyścigi rzędów na czworakach,
w podporze tyłem i przodem - 2 godziny.
5. Rozciąganie mięśni krótkich kręgosłupa - ćwiczenia elongacyjne - 1 godzina.
6. Wzmacnianie mięśni krótkich kręgosłupa - ćwiczenia antygrawitacyjne - 1 godzina.
7. Wzmacnianie mięśni osłabionych ze względu na wadę postawy ciała:
- mięśni prostych i skośnych brzucha - 2 godziny
- mięśni grzbietu odcinka piersiowego - 2 godziny
- mięśni łuku podłużnego i poprzecznego stóp - 2 godziny
8. Rozciąganie mięśni przykurczonych:
- mięśni klatki piersiowej - 1 godzina
- mięśni grzbietu odcinka szyjnego i lędźwiowego - 2 godziny
9. Lekcja otwarta dla rodziców,instruktaż i pokaz ćwiczeń na okres wakacji - 1 godzina


LITERATURA
- "Wychowanie - korekcja wad postawy" - Maria Kutner-Kozińska
- "Szkoła pleców" - Hans-Dieter Kempf
- "Niektóre zaburzenia statyki ciała i ich korekcja" - Janusz Nowotny,Edward Saulicz
- "Postawa ciała człowieka i metody jej oceny" - Jan Ślężyński

 

Opracowanie: mgr Joanna Kołodziej

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 16770
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014