AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Trojak
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Alternatywne i patologiczne subkultury młodzieżowe w Polsce

- n +

Alternatywne i patologiczne subkultury młodzieżowe w Polsce - konspekt lekcji wychowawczej dla klasy I gimnazjum

Cele nauczania:

1. Uczeń powinien zdobyć wiadomości w zakresie:
- charakterystyki poszczególnych subkultur,
- podziału subkultur na alternatywne i patologiczne,
- definiowania słowa subkultura.

2. Uczeń powinien opanować umiejętności:
- rozróżniania członków poszczególnych subkultur,
- rozróżniania subkultur alternatywnych i patologicznych,
- współpracy w grupach,
- właściwych wyborów życiowych.

3. Uczeń powinien prezentować postawy:
- potrafi zająć stanowisko wobec subkultur,
- znać konsekwencje wynikające z członkostwa w subkulturach,
- wzmocnienie szacunku dla ludzi,
- wzmocnienie czujności w zawieraniu znajomości.

Metody i techniki pracy:
- podgadanka,
- praca w grupach,
- technika "promienia",
- metoda trybunału

Środki dydaktyczne:
tablica, kreda, kartki, długopisy, ksero materiałów z charakterystyką wybranych subkultur

Przebieg lekcji:

I. Faza wstępna:

1. Powitanie uczniów przez nauczyciela, sprawdzenie listy obecności.

2. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

3. Nauczyciel przypomina, że dojrzewanie to okres, t trakcie którego młodzi ludzie poszukują własnego stylu życia, oraz dążą do autonomii często w burzliwy sposób. Niektórzy buntują się przeciwko wychowującym ich dorosłym (rodzicom, opiekunom, nauczycielom) całkowicie odrzucają ich styl życia. Krztałtując swój styl młodzież trafia czasami na grupy młodzieżowe tzw. subkultury.

II. Faza realizacyjna:

1. Uczniowie na kartkach rozdanych przez nauczyciela piszą 1 słowo kojarzące im się z subkulturą. Następnie kartki przylepiamy do tablicy wokół słowa SUBKULTURA.

2. Po długościach promieni wyciągamy wnioski:
- co charakteryzuje subkulturę?
- co młodzież zauważa (strój, slang, idee) subkultury.

Nauczyciel podaje definicje subkultury:

SUBKULTURA - grupa społeczna odrzucająca część wartości, norm i wzorów postępowania uznanych w ich społeczeństwie i tworząca własne zasady postępowania.

3. W czasie pogadanki omawianych jest kilka subkultur (zieloni, pacyfiści, wyzwolenie kobiet, narkomani, skini, szalikowcy, grafficiarze).
W trakcie pogadanki nauczyciel umieszcza nazwy subkultur w tabeli
przyporządkowując je do subkultur alternatywnych i patologicznych.
Wyjaśnia również pojęcie patologii i alternatywy.

4. Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy metodą trybunału. Następnie dzieli uczniów na grupy i wyznacza obrońców i oskarżycieli subkultury skinów i zielonych oraz sędziego. Nauczyciel rozdziela funkcje grupom:

GRUPA I
OBROŃCY SKINHEADÓW
Podajcie argumenty, które przekonają młodego człowieka, że warto być członkiem tej subkultury.

GRUPA II
OSKARŻYCIELE SKINHEADÓW
Przedstawcie argumenty, które przekonają młodego człowieka, że skini to patologia społeczna, która zagraża autonomii członków.

GRUPA III
OBROŃCY ZIELONYCH
Podajcie argumenty, które przekonają młodego człowieka, że życie w duchu ekologii ma sens, a członkostwo w subkulturze zielonych pomoże Ziemi.

GRUPA IV
OSKARŻYCIELE ZIELONYCH
Jakie działania członków subkultury zielonych świadczą przeciwko nim?

SĘDZIA
Wyrok. Przyłączając się do grupy społecznej trzeba zastanowić się nad tym czy styl życia jej członków nam odpowiada, czy zgadzamy się z jej ideami, a przede wszystkim czy możemy w niej być sobą i wyrażać własne zdanie oraz wątpliwości wobec działań grupy.
Na pytanie czy skini są grupą godną naśladowania odpowiadam
.....................................................................................
ponieważ.....................................................................
Subkulturę zielonych osądzam jako............................................
............................................ponieważ..................

III FAZA KOŃCOWA

1. Nauczyciel przestrzega uczniów.
Pamiętajcie! Jeżeli chcecie zostać członkami jakiejś subkultury, to kierujcie się zasadą nieszkodzenia innym i zasadą pozytywnego kształtowania swojej osobowości. Nie przyłączajcie się do grup patologicznych, w których będziecie tylko bezmyślnymi naśladowcami chorobliwych zachowań grupy.
2. Pożegnanie uczniów.

 

Opracowanie: Anna Trojak
nauczyciel mianowany
Publicznego Gimnazjum
w Kamieńsku

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5680


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.