Katalog

Agnieszka Topczewska
Ogólne, Artykuły

Funkcjonowanie Samorządu Uczniowskiego w naszej szkole

- n +

Funkcjonowanie Samorządu Uczniowskiego w naszej szkole

Samorząd Uczniowski funkcjonuje w Szkole Podstawowej nr 49 im. w Białymstoku od momentu jej powstania, czyli od 7 lat. Tyle też lat pełnię funkcję opiekuna Samorządu Uczniowskiego.

Głównymi celami działania SU są:
- czuwanie nad pełną realizacją uprawnień uczniowskich,
- tworzenie sprzyjających warunków do rozwoju samorządności uczniów poprzez odpowiedzialność za podjęte działania,
- inspirowanie i organizowanie różnych form życia kulturalnego w środowisku szkolnym,
- uczenie się demokratycznych form współżycia,
- kształtowanie pozytywnych postaw społecznych,
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za innych, pomoc potrzebującym
- uczenie się odpowiedzialności moralnej, rozumienia odrębności przekonań, tolerancji.

We wrześniu wychowawcy klas piątych i szóstych wspólnie z uczniami wybierają przedstawicieli klasy do Rady Samorządu (w klasach piątych - 1 uczeń, w klasach szóstych - 2 uczniów). Odbywa się to na drodze demokratycznych wyborów. Nie ukrywam, że w naszej szkole przynależność do Rady Samorządu jest dla ucznia wielkim zaszczytem.

Na pierwszym spotkaniu rady samorządu uczniowie wybierają spośród siebie Przewodniczącego, zastępcę i protokolanta. Funkcja Przewodniczącego zarezerwowana jest dla ucznia (lub uczennicy) z klasy szóstej. Dokonuje się również podziału na sekcje (kulturalno-rozrywkową, plastyczną, porządkową) i przydziela się obowiązki poszczególnym uczniom. Zebrania członków Rady Samorządu odbywają się raz w tygodniu, w ustalonym na początku roku szkolnego dniu.

Uczniowie mają wpływ na życie szkoły, Na początki roku szkolnego uczniowie wspólnie z opiekunami samorządu opracowują plan pracy na rok szkolny, rozpisując zadania na poszczególne miesiące.

Samorząd Uczniowski w naszej szkole działa niezwykle prężnie. Organizuje w szkole wiele imprez i akcji, które na stałe wpisały się do kalendarza szkolnego. Są to:
* Andrzejki -
Pod koniec listopada SU organizuje dyskotekę andrzejkową, połączoną z wróżbami. Dziewczynki z Samorządu podczas dyskoteki, w jednej z sal lekcyjnych urządzają Komnatę Wróżb, a następnie wróżą uczniom spragnionym poznania przyszłości. Na ogół nikt traktuje tych wróżb poważnie, wielu uważa je tylko za zabawę, ale są i tacy, którzy twierdzą, że owe wróżby czasem się sprawdzają (więc, może warto spróbować?).
* Mikołajkowa Loteria Fantowa
- W listopadzie Samorząd Uczniowski ogłasza we wszystkich klasach zbiórkę zabawek, książek, kaset, artykułów szkolnych, które mogą przekazać na loterię fantową. Do 6 grudnia, czyli do Mikołajek, uczniowie z klas I - VI przynoszą mnóstwo swoich zabawek i innych przydatnych przedmiotów, które następnie członkowie samorządu segregują i numerują. W Mikołajki, czyli 6 grudnia dziewczynki z samorządu w czerwonych "mikołajkowych" czapeczkach sprzedają losy pod okiem opiekunów SU. Zebrane pieniądze są przeznaczane na prezenty gwiazdkowe dzieciom z ubogich rodzin.
* "Mikołajki dla Maluchów" -
6 grudnia na Mikołajki uczennice z Samorządu Uczniowskiego przebrane za Mikołajów odwiedzają wszystkie klasy zerowe oraz klasy I-III. Uczniowie muszą zaprezentować się śpiewając, tańcząc i odpowiadając na pytania, związane oczywiście z Mikołajkami i zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia. W zamian cała klasa otrzymuje cukierki. "Szkolni Mikołaje" rozdają co roku kilka kilogramów cukierków i mnóstwo uśmiechów.
* Bal Przebierańców dla klas IV -
SU organizuje uczniom klas IV Bal Przebierańców, podczas którego odbywa się rywalizacja wszystkich klas czwartych o tytuł "Najlepsi czwartoklasiści". Uczniowie z poszczególnych klas czwartych mają okazję zmierzyć się w licznych konkurencjach. (co roku przygotowujemy inne konkurencje). Rozstrzygany jest również konkurs na najciekawsze przebranie karnawałowe. Uczniowie zaskakują swoją pomysłowością zarówno Jury, jak i wszystkich obecnych.
* Tłusty Czwartek -
Tłusty czwartek to dzień, kiedy na naszych stołach królują pączki. Aby tradycji stało się zadość Samorząd Uczniowski otwiera kramik z pączkami. Jednak nie są to zwykłe pączki. Udekorowane kolorowymi parasolkami, pajacykami, serduszkami, zwierzątkami kuszą wszystkich. Ilość sprzedanych pączków świadczy, że pomysł naprawdę jest świetny. Nic dziwnego, przecież to jedyny dzień w roku, kiedy nie liczy się kalorii...
* Światowy Dzień Zdrowia
- Wszyscy wiemy, jak ważne jest zdrowie. Wiemy, ale często zapominamy o tym, że podstawą zdrowia jest zdrowe żywienie. Przypomina nam o tym Światowy Dzień Zdrowia - międzynarodowe święto obchodzone 7 kwietnia. Samorząd Uczniowski postanowił zająć się promowaniem w tym dniu zdrowej żywności poprzez sprzedaż w szkolnym kramiku owoców, warzyw, soków i jogurtów. Jednak największym powodzeniem cieszą się świeże, umyte marchewki. W tym roku prawie 20 kilogramów marchewek znikło w żołądkach uczniów. Jak miło było patrzeć na uczniów chrupiących podczas przerw smaczne, zdrowe warzywa. Szkoda, że Światowy Dzień Zdrowia jest tylko raz w roku...
* Zabawa "W Poszukiwaniu Wielkanocnego Zająca"
- W ostatni dzień nauki przed feriami świątecznymi uczniowie z SU ukrywają czekoladowe zajączki w różnych miejscach szkoły. Podczas długiej przerwy prawie wszyscy uczniowie klas IV - VI poszukują tych zajączków. Znalazcy otrzymują tytuł "Mistrza w Poszukiwaniu Wielkanocnego Zajączka". Uczniowie z SU tego dnia odwiedzają także dzieci z klas 0 - III i ukrywają w ich salach małe czekoladowe jajeczka. Maluchy bawią się doskonale podczas poszukiwań.

Co roku Samorząd Uczniowski organizuje także I Dzień Wiosny i co niezwykle ważne, co roku swymi pomysłami wszystkich zaskakuje. Pierwszy dzień kalendarzowej wiosny - 21 marca - większości uczniów (zwłaszcza tych starszych) kojarzy się jednoznacznie: dzień wagarowicza. Okazuje się jednak, że uciekanie z lekcji wcale nie musi być największą atrakcją. Najważniejszy jest bowiem pomysł na spędzenie tego szczególnego dnia w atrakcyjny sposób.

W tym roku szkolnym ten dzień upłynął na... biciu rekordów w różnych nietypowych konkurencjach:

Konkurencje na sali gimnastycznej:

1. rzuty beretem - kto najdalej
2. pompki - kto najwięcej
3. kręcenie hula-hop - kto najdłużej
4. rzuty do kosza - kto najwięcej w ciągu 1 minuty
5. wykrzykiwanie słowa "wiosna" - kto najdłużej

Zajęcia w klasach:
1. ułożenie jak największej ilości wyrazów z liter wchodzących w skład wyrazów PRYMAS TYSIĄCLECIA, (Patronem naszej szkoły jest bowiem Kardynał Stefan Wyszyński - Prymas Tysiąclecia)
2. ułożenie jak największej ilości dwuwierszy o wiośnie, np.
"Przyszła do nas wiosna,
to pora radosna".

3. napisanie jak największej ilości tytułów książek (filmów), w których pojawiają się nazwy zwierząt, np. "O psie, który jeździł koleją".
4. ułożenie jak najdłuższego zdania z wyrazów rozpoczynających się literą "w", np. W wielkiej wyludnionej wsi wesoły Wojtek woził wozem wypełnione wiórami worki.....
5. Zebranie informacji i zapisanie tzw. rekordów stałych:
Najwyższa osoba
Najniższa osoba
Najcięższa osoba
Najlżejsza osoba
Największy numer buta
Najmniejszy numer buta
Najdłuższe imię i nazwisko
(po zsumowaniu liter)
Najkrótsze imię i nazwisko
"Dobrze urodzeni"

(01.01, 14.02, 29.02. 24.12, 08.03..., tego samego dnia, w kolejne dni)
Powtarzające się w klasie imiona, nazwiska

Uczniowie naszej szkoły uczcili nadejście wiosny, przychodząc do szkoły ubrani na czwartoklasiści - na zielono, piątoklasiści - na żółto, a szóstoklasiści - na pomarańczowo.

"Pomysł na I Dzień Wiosny" wszystkim podobał się, zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Zwycięskie klasy (wśród klas czwartych, klasy piątych, klasy szóstych) otrzymały Certyfikat Nietykalności, tzn. w wybrany przez siebie dzień roku szkolnego zachowują nietykalność, tzn. nie są tego dnia pytani, nie piszą klasówek, kartkówek.

W jednym z ubiegłych lat uczniowie I Dnia Wiosny m.in. mieli za zadanie przedstawić "Historię mojego życia". Na arkuszu brystolu bądź innego kolorowego papieru uczniowie przyklejali w chronologicznej kolejności swoje zdjęcia opatrując je sympatycznym, często humorystycznym komentarzem. Choć życie uczniów klas IV - VI nie jest jeszcze zbyt długie to okazało się, że mieli naprawdę wiele do "powiedzenia" i pokazania. Najciekawsze prace ozdobiły szkolne korytarze, więc wszyscy mogli obejrzeć stworzone przez koleżanki i kolegów "autobiografie". Ci, którzy odznaczali się talentem plastycznym, mogli wykazać się w rysowaniu karykatury nauczyciela. Okazało się, że uczniowie są naprawdę bardzo spostrzegawczy, gdyż uchwycili i uwydatnili mnóstwo szczegółów urody czy też stroju nauczycieli. Nie tylko uczniowie śmiali się podczas rysowania i rozpoznawania karykatur. Nauczyciele szukając siebie wśród nietypowego grona pedagogicznego także nie ukrywali emocji.

Innym pomysłem, jaki SU udało się zrealizować I Dnia Wiosny, był konkurs "Rozpoznaj kto jest na zdjęciu" polegający na rozszyfrowaniu, którego z nauczycieli dana fotografia przedstawia (wcześniej nauczyciele byli zobowiązani do przyniesienia swoich zdjęć). Wszystkie bowiem były umieszczone na dużej tablicy i oznaczone numerkami. Uczniowie pisali więc, kto kryje się pod jakim numerem. Zabawa była przednia i to nie tylko dla dzieci, nauczyciele także oblegali tablicę ze zdjęciami szukając na niej koleżanek i kolegów.

W jednym z poprzednich lat w I Dzień Wiosny urządziliśmy Karaoke, podczas którego wielu uczniów miało możliwo pierwszy raz w życiu zaprezentować soje zdolności wokalne przed szeroką publicznością.

Obchody pierwszego dnia wiosny nie mogły się także obejść bez wizerunku jej samej. Przez kolejne lata w tym dniu rozstrzygano konkurs na najciekawiej przebranego za wiosnę ucznia.

Co roku 21 marca w naszej szkole jest komplet uczniów, co jest niekwestionowanym sukcesem. A jeżeli jeszcze doda się do tego ich zadowolenie, miło i bezpiecznie spędzony czas można stwierdzić, że wysiłki związane z przygotowaniem pierwszego dnia wiosny nie idą na marne.

SU włącza się również w szereg akcji charytatywnych. Współpracujemy z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, Fundacją "Pomóż i Ty", organizując zbiórki pieniędzy, które są przeznaczane na kosztowne leczenie chorych dzieci. oraz co roku, jesienią, przeprowadzamy w naszej szkole akcję "Góra Grosza".

Samorząd postanowił popracować też nad bezpieczeństwem w naszej szkole. Opracowany został Regulamin Zachowania Uczniów Podczas Przerw, w którym zawarte są prawa i obowiązki uczniów. Za motto przyjęto słowa: "Postępujmy tak, jak byśmy chcieli, aby wobec nas postępowali inni". Zgodnie z naszym regulaminem uczniowie mają prawo bezpiecznie czuć się podczas przerw, odpocząć i zrelaksować się. Uczniowie klas piątych i szóstych pełnia dyżury na korytarzach według określonego na początku roku szkolnego harmonogramu dyżurów.

SU włącza się również w organizację licznych uroczystości szkolnych, takich jak Akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej, zakończenie roku szkolnego, wigilia szkolna. Organizujemy także uczniom konkursy (przeprowadziliśmy m.in. konkurs na najciekawszy wiersz na temat zachowania się na przerwie, konkurs na najładniejszy herb klasy). Wspólnie z panią pedagog w listopadzie przeprowadzamy wybory na Króla i Królową Grzeczności (najgrzeczniejszy chłopiec i dziewczynka w klasie).

Samorząd Uczniowski samodzielnie gromadzi fundusze, które w znacznej części przekazywane są pedagogowi szkolnemu i przeznaczane na potrzeby ubogich dzieci. Fundusze pozyskiwane są np. ze sprzedaży biletów na dyskoteki, ze sprzedaży artykułów spożywczych w szkolnym kramiku (okazjonalnie), z loterii fantowej. Za pozyskane pieniądze kupowane też są nagrody za uczestnictwo w różnych konkursach, materiały papiernicze potrzebne do wykonywania gazetek, itp.

Z satysfakcją można stwierdzić, że działalność Samorządu Uczniowskiego w naszej szkole jest owocna i zatacza coraz szersze kręgi. Uczniowie młodsi uczą się od swych starszych kolegów, korzystają z ich pomocy.

Zadaniem zaś opiekunów Samorządu Uczniowskiego jest inspirowanie uczniów do coraz to nowych pomysłów, czuwanie nad właściwą realizacja zadań, służenie pomocną dłonią. I choć wbrew pozorom nie jest to takie łatwe i proste, to jednak bycie opiekunem Samorządu Uczniowskiego daje mi dużą satysfakcję oraz poczucie spełnienia jako nauczyciela i przede wszystkim wychowawcy.

 

Opracowanie: mgr Agnieszka Topczewska

Wyświetleń: 4588


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.