Katalog Monika Kałuża Język polski, Scenariusze Jakie refleksje wywołuje w nas utwór W. Szymborskiej "Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej"?Jakie refleksje wywołuje w nas utwór W. Szymborskiej "Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej"?Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IIICele: Ukazanie postaci bezinteresownie działającej na rzecz innych; wspomaganie młodzieży w procesie rozpoznawania i rozumienia wartości. Metody: Praca z tekstem, dyskusja. Formy: Praca indywidualna, praca w grupach, praca z całą klasą. Środki dydaktyczne: Tekst wiersza, kartki z tabelą do uzupełnienia. Czas: 45 min. Przebieg lekcji: I. Wprowadzenie - Wyjaśnienie uczniom celów lekcji; zapisanie tematu. II. Analiza utworu - Głośne odczytanie wiersza przez nauczyciela. - Samodzielne, ciche czytanie utworu przez uczniów ze szczególnym zwróceniem uwagi na postać mówiącą w wierszu. Wskazanie form czasowników, które ujawniają bezpośrednio podmiot liryczny (np. jestem, słyszę, mówię to wam). Nazywanie uczuć wyrażanych przez niego (np. zaskoczenie, zdziwienie, niedowierzanie). - Przedstawienie bohaterki wiersza. Uczniowie podzieleni na grupy uzupełniają tabelkę - bilans życia kobiety. Zastanawiają się dlaczego Ludwika oddała życie dla ratowania innych. - Prezentacja wyników pracy grupowej - przykładowy wygląd tabeli:
- Wyszukiwanie środków stylistycznych w wierszu i omówienie ich roli (wykrzyknienia i pytania retoryczne wzmacniają uczucia wyrażone przez podmiot liryczny). - Przeczytanie ostatniej strofy. Dyskusja na temat stwierdzenia: "Tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono". Próba odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie. III. Praca domowa (do wyboru): - Moje refleksje wywołane wierszem W. Szymborskiej. - Czy prawdą są słowa: "Tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono"? - rozprawka. Monika Kałuża Opracowanie: Wyświetleń: 2121
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |