AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Gumieniak-Sagan
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Poczucie własnej wartości

- n +

Poczucie własnej wartości

Przedstawione poniżej scenariusze są propozycjami do planowanego cyklu zajęć poświęconych rozpoznawaniu przez wychowanków swoich mocnych i słabych stron oraz kształtowaniu pozytywnego obrazu siebie. Spotkania są planowane na 30 minut, a adresowane do ok. 15-osobowej grupy młodzieży z I klasy szkoły ponad gimnazjalnej (liceum), przebywającej w internacie.

Zajęcia 1: Moje mocne i słabe strony.

Cel: ukształtowanie umiejętności określania swoich pozytywnych i negatywnych cech, ćwiczenie zdolności samooceny.

Metody: technika zadaniowa
Formy: praca w małych grupach
dyskusja

Przebieg:
* Wprowadzenie - przywitanie grupy, zajęcie miejsc w okręgu, wyjaśnienie tematu zajęć i sposobu pracy na spotkaniu.
* Prezentacja - zabawa: każdy odpowiada na 3 pytania: - "jaka(i) jestem?", - "co lubię?", - "czego nie lubię?" - wszystkie odpowiedzi muszą zaczynać się na pierwszą literę imienia.
* "Czterolistna koniczyna" - grupa dzieli się na 3-osobowe zespoły, każdy dostaje dwa arkusze papieru - biały i zielony, z zielonego papieru wycinamy 4 serduszka, - na pierwszym każdy wypisuje 3 cechy, które w sobie lubi, co uważa za ważne dla siebie, - na kolejnych dwóch serduszkach wypisujemy 3 cechy, które lubimy w 2 pozostałych osobach z zespołu, wymieniamy się serduszkami, tak aby każda osoba miała 3 serduszka z pozytywnymi cechami, - na czwartym serduszku wypisujemy 3 cechy, które chcielibyśmy w sobie zmienić, - naklejamy serduszka na pozostały arkusz papieru, tak aby powstała czterolistna koniczyna.
* Podsumowanie zajęć - czy cechy wypisane przez kolegów pokrywają się z wypisanymi przez siebie, co nas zaskoczyło, co się podobało, co można zmienić?

Zajęcia 2: Kim będę w przyszłości?

Cel: uświadomienie wychowankom znaczenia znajomości swoich mocnych stron w realizacji zamierzonych celów.

Metody: technika zadaniowa

Formy:
ćwiczenia indywidualne
dyskusja

Przebieg:
* Wprowadzenie - przywitanie grupy, przypomnienie poprzedniego spotkania, pytanie o refleksje z poprzednich zajęć, pytanie na dziś - kim będę w przyszłości?
* "Wizytówka" - polecenie: wyobraźcie sobie siebie za dwadzieścia lat jako człowieka sukcesu, na podanych arkuszach przygotujcie swoją wizytówkę, weźcie pod uwagę takie rzeczy: zawód, rodzina, miejsce gdzie żyję (mieszkam, pracuję), jak wyglądam, do czego dążę. Po zakończeniu ćwiczenia osoby chętne opowiadają o swojej wizytówce.
* "Spełnianie marzeń" - polecenie: przypominamy sobie swoje koniczynki, tworzone na poprzednich zajęciach, odpowiadamy sobie na pytania:
- które cechy z koniczynki ułatwią nam realizację wizerunku z wizytówki,
- które cechy będą nam przeszkadzać w realizacji stawianych sobie celów,
- jakie cechy chcielibyśmy w sobie rozwinąć,
Można teraz dodać do koniczynki środek - cechy, które chcę mieć, aby zrealizować swoje marzenia.
* Podsumowanie - rundka na pożegnanie - co zabierzecie z dzisiejszych zajęć, pożegnanie grupy.

Zajęcia 3: Co ułatwia, a co utrudnia nam życie?

Cel: uświadomienie wychowankom znaczenia pozytywnego obrazu siebie w pokonywaniu codziennych trudności.

Metody: technika zadaniowa

Formy:
burza mózgów
dyskusja

Przebieg:
* Wprowadzenie - przywitanie grupy, przypomnienie poprzednich zajęć - co dodaliście do swojej koniczynki, wprowadzenie do planowanego tematu.
* Co utrudnia nam życie? - burza mózgów, zapisujemy odpowiedzi na tablicy, z rozróżnieniem trudności zewnętrznych i wewnętrznych - wyjaśnienie - jeśli nauczymy się walczyć z trudnościami wewnętrznymi, łatwiej nam pokonywać trudności zewnętrzne, walkę z trudnościami musimy zacząć od swoich słabych stron, - dyskusja: co zrobić, żeby sobie pomóc, jak pokonać swoje słabe strony? Wspólnie szukamy rozwiązań wewnętrznych trudności.
* Co ułatwia nam życie? - burza mózgów; dyskusja: co poprawia nam humor, co jest najważniejsze w pokonywaniu trudności?
* Podsumowanie - prośba o przemyślenie dzisiejszych zajęć, pożegnanie grupy.

Zajęcia 4: Po co nam poczucie własnej wartości?

Cel: wykształcenie umiejętności szukania sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Metody: techniki zadaniowe

Formy:
burza mózgów
praca w małych grupach
inscenizacje
dyskusja

Przebieg:
* Wprowadzenie - przywitanie grupy, wyjaśnienie tematu.
* Pytanie: "Do czego przydaje nam się na co dzień poczucie własnej wartości?"
- odpowiedzi zapisujemy na tablicy
* Ćwiczenie:
- każdy zapisuje na kartce przykład trudnej sytuacji z którą nie umiał sobie poradzić, kartki składamy do pudełka, - grupa dzieli się na 3-osobowe zespoły, każdy zespół losuje dwie kartki z pudełka i zastanawia się jakie cechy mogą ułatwić rozwiązanie tych sytuacji, - wspólnie omawiamy co ustaliły zespoły, - wybieramy dwie sytuacje, które wydają się najtrudniejsze, przygotowujemy scenki, omawiamy jak rozwiązać problem, jak czuły się osoby odgrywając scenki.
* Podsumowanie zajęć, prośba o ocenę cyklu zajęć na anonimowych kartkach, pożegnanie.
 

Opracowanie: Anna Gumieniak - Sagan
Wychowawca internatu liceum ogólnokształcącego

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4983


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.