AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Grażyna Krzywonos
Język polski, Konspekty

Koncepcja i konspekt lekcji w klasie IV - J. Słowacki "W pamiętniku Zofii Bobrówny"

- n +

J. Słowacki "W pamiętniku Zofii Bobrówny" - koncepcja i konspekt lekcji w klasie IV

Cele operacyjne:

1. Zapoznanie uczniów z utworem Juliusza Słowackiego "W pamiętniku Zofii Bobrówny".

a) rozpoznanie treści; nadawca- odbiorca,
b) język poetycki (obrazowanie poetyckie),
- epitety
- porównanie
- zdrobnienia
- przenośnie
- uosobienie
- struktura wiersza
c) przedstawienie sylwetki autora.

2. Odczytanie symbolicznego sensu utworu.
3. Pogłębienie umiejętności rozpoznawania elementów struktury wiersza.
4. Kształcenie umiejętności formułowania wniosków i uogólnień.
5. Pobudzenie wyobraźni dziecka, uświadomienie roli ojczyzny.
6. Kształcenie uczuć patriotycznych.

Metody:

- praca z tekstem
- ćwiczenia analityczne
- heureza

Przebieg lekcji:

1. Po czynnościach organizacyjnych, swobodnych wypowiedziach, uświadomieniu uczniom celów lekcji, zaczynamy od omówienia pamiętników przyniesionych przez dzieci. Stworzenie sytuacji problemowej.

2. Zadawanie pytań pomocniczych:

- Skąd się wzięło słowo "pamiętnik"?
- Jaki jest cel pamiętnika?
- Z jakich okazji wpisują się do pamiętnika wasi koledzy?

3. Podanie i zapisanie tematu lekcji:

Jaką odpowiedź na prośbę adresatki zawarł J. Słowacki w wierszu pt. "W pamiętniku Zofii Bobrówny"?

4. Krótkie informacje o życiu i twórczości Juliusza Słowackiego.
5. Realizacja tematu- praca z tekstem:
- Kto mówi?
- Do kogo mówi?
- Kiedy mówi?
- Jak i o czym mówi?
- Co świadczy o tym, że wiersz powstał dawno?
- Komu poeta wpisał się do pamiętnika i co w nim wyraził?
- Dlaczego poeta w swoim utworze stosuje liczne zdrobnienia: gwiazdeczka, gwiazdka, kwiateczki, dziecina?

6. Przypomnienie wiadomości o poznanych środkach stylistycznych oraz wskazanie ich w tekście. Notatka w formie tabeli.
7. Próba określenia uczuć poety wyrażonych w wierszu. (Spodziewane odpowiedzi).
- Podziw dla piękna ojczystej przyrody.
- Wdzięczność za natchnienie poetyckie.
- Tęsknota za ojczyzną.
- Żal z powodu tułaczki na obczyźnie.

8 O co poeta prosi Zosię?- dyskusja. (Spodziewane odpowiedzi uczniów).
- Aby Zosia kochała i szanowała ojczystą przyrodę.
- Aby stała się pośredniczką między nim a krajem.
- Aby ten kontakt z ojczyzną dodał mu sił.

9. Wersyfikacja utworu, układ rymów.

10. Zadanie pracy domowej.

Rozdanie uczniom kartek z tekstem do uzupełnienia.

Autorem wiersza pt. "W pamiętniku Zofii Bobrówny" jest....................................
Zosia to................... dziewczynka, która ma przyjechać do........................,
wrócić do Ojczyzny. Świadczą o tym liczne...................... takie jak: kwiateczki, dziecina, itp. Poeta w utworze wyraża uczucia...............,................. i.......
Prosi Zosię aby kochała i szanowała...............................................

 

Opracowanie: Grażyna Krzywonos

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4322


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.