Katalog

Teresa Kilian
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Kwiaty wiosenne

- n +

Kwiaty wiosenne - scenariusz zajęcia dla 5 - latków

Cele ogólne:
Budzenie zainteresowań przyrodniczych
Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwiązywania problemów
Doskonalenie sprawności manualnych
Wzbogacanie dziecięcych przeżyć estetycznych

Cele szczegółowe:
Dziecko:
Rozpoznaje i nazywa niektóre wiosenne kwiaty
Odróżnia kwiaty będące pod ochroną od tych, co rosną w ogrodzie
Potrafi ułożyć obrazek z elementów
Segreguje sylwety kwiatów wg jednej cechy jakościowej
Przelicza i porównuje liczbę sylwet poszczególnych kwiatów
Dokładnie i estetycznie wykonuje pracę plastyczną

Metody:
Słowne: wiersz
Aktywizujące: zadań stawianych dzieciom, samodzielnych doświadczeń, zabawy ruchowe
Problemowe: zagadki

Formy: praca z całą grupą, zespołowa, indywidualna.

Pomoce: wiersz Wł. Broniewskiego "W ogródku Zosi", ilustracje z kwiatami ogrodowymi i będącymi pod ochroną, sylwety kwiatów, rabatki Zosi - 4 brązowe paski brystolu, koperty z puzzlami kwiatowymi, kartki z narysowanymi szablonami kwiatów, kuleczki z bibuły, klej.

PRZEBIEG


I.
1. Zabawa integracyjna:
"Przyjacielu, przyjacielu
witam Cię, witam Cię
Baw się razem ze mną,
Baw się razem ze mną.
Proszę Cię, proszę Cię."
II.
2. Prezentowanie przez nauczycielkę wiersza Wł. Broniewskiego "W ogródku Zosi" przy ilustracjach zawieszonych na tablicy. Rozmowa nt wysłuchanego wiersza, rozpoznawanie i nazywanie kwiatów na ilustracjach. Sprecyzowanie określenia "rośliny pod ochroną", zaznaczanie tych roślin na ilustracjach i ich nazywanie.
3. "Czapka niewidka" - zabawa dydaktyczna; dzieci siedzą w kole, na dywanie rozłożone są sylwety wiosennych kwiatów. Dzieci przyglądają się dokładnie kwiatom, starając się zapamiętać ich wygląd, rozpoznają, nazywają i przeliczają. Następnie zasłaniają oczy i pochylają głowy. Nauczycielka przykrywa "czapką niewidką" jeden kwiat. Po odsłonięciu oczu dzieci próbują odgadnąć, który kwiat został ukryty, określają czy to kwiat ogrodowy, czy to kwiat będący pod ochroną. Zabawę powtarzamy kilka razy. Ze względu, iż chętnych do odpowiedzi może być wielu, to odpowiedzi mogą być podawane "na ucho".
4. "Rabatki Zosi" - na tablicy umieszczone są "rabatki". Dzieci rozwiązują zagadki, a następnie porządkują kwiaty wg jednej cechy jakościowej (gatunek).
5. "Spacer w parach" - spacer po całej Sali do melodii, gdy melodia cichnie dzieci zmieniają jak najszybciej partnera w parze. Partner nie może się powtarzać. Zabawę powtarzamy kilka razy.
6. "Kwiatowe puzzle" - dzieci pozostają w parach, wybierają kopertę, w której znajdują się pocięte obrazki z kwiatami. Dzieci wspólnie układają puzzle. Podają jego nazwę, omawiają wygląd. Dobierają emblemat zgodnie z ułożonym obrazkiem.
7. "Kwiatki" - dzieci siedzą na krzesełkach w kole trzymając w dłoniach obrazki z kwiatami. Zmieniają swoje miejsca zgodnie z umową: krokusy, tulipany, żonkile, przebiśniegi. Na hasło: "kwiatki Zosi" - wszystkie dzieci - kwiaty zmieniają swoje miejsca.
8. "Wiosenne kwiaty" - praca plastyczna. Wypełnianie szablonów kwiatów kuleczkami z bibuły (kuleczki przygotowane przez dzieci dzień wcześniej).

III.
9. Podsumowanie, podziękowanie za aktywny udział, nagrodzenie brawami. Wykonanie
wystawy.
10. "Kwiatki - bratki" - wspólny śpiew piosenki.

Ewaluacja: "Kwiatek Ci powie" - dzieci maja namalować minę oceniającą w ten sposób zajęcie.
 

Opracowanie: Teresa Kilian

Wyświetleń: 5604


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.