Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Mariola Koch
Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze

Scenariusz zajęć wychowania do życia w rodzinie - Od koleżeństwa do przyjaźni

- n +

Od koleżeństwa do przyjaźni - scenariusz zajęć wychowania do życia w rodzinie dla uczniów gimnazjum

CELE GŁÓWNE:
- ukazanie roli koleżeństwa i przyjaźni w życiu człowieka,
- kształtowanie postawy bycia dobrym kolegą.

CELE OPERACYNE
- uczeń po przeprowadzonej lekcji:
- uświadamia sobie jakie cechy powinien mieć dobry kolega,
- jakie cechy byłyby trudne do zaakceptowania w prawdziwej przyjaźni,
- wie jakie są cechy prawdziwej przyjaźni,
- rozumie jak przyjaźń pielęgnować,
- zdaje sobie sprawę czego powinien spodziewać się od prawdziwego przyjaciela, ale jednocześnie co w zamian dawać,
- uzmysławia sobie, że właściwe przeżywanie koleżeństwa oraz przyjaźni jest przygotowaniem do dalszego dorosłego życia.

METODA
- praca w grupach, burza mózgów, dyskusja

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- arkusze szarego papieru, mazaki, szablony kolorowych kwiatów, samoprzylepne znaczki, zestawy pytań dla poszczególnych grup, hasła - sentencje o przyjaźni, arkusze kartonów.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

I. Faza główna
- sprawy organizacyjne.
Nauczyciel wita uczniów i przedstawia im temat lekcji. Uczniowie podchodzą do pudełka, z którego wybierają kolorowe szablony kwiatów. Razem siadają te osoby, które mają taki sam kolor kwiatów.
W ten sposób klasa zostaje podzielona na pięć grup.

II. Faza główna.

1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czym jest koleżeństwo a czym przyjaźń?
Uczniowie metodą burzy mózgów - podają istotne różnice. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów stwierdzeniem, że kolegów i koleżanek mamy wielu np. w swojej klasie, lecz nie każdemu wyjawimy swoje tajemnice i sekrety, nie każdemu zwierzamy się ze swoich kłopotów, poprosimy o radę. Przyjaciel jest kimś wyjątkowym.

2. Każda grupa otrzymuje arkusz szarego papieru oraz mazak, na którym uczniowie wpisują do dwóch kolumn tabeli cechy prawdziwego przyjaciela oraz te cechy, których nie zaakceptowaliby u swojego przyjaciela.
Następnie zadaniem każdej z grup, jest wybranie trzech najlepszych i najgorszych cech z każdej rubryki tabeli i podkreślenie ich.
Liderzy grup wieszają arkusze papieru i prezentują wspólne wypowiedzi.

3. Następnie uczniowie przypinają sobie wcześniej pobrane szablony kwiatów, w środku wpisując swoje imię. Na płatkach kwiatów koleżanki i koledzy wpisują te dobre cechy, które charakteryzują każdą osobę w klasie. Po wykonaniu zadania liderzy grup zbierają kwiaty i przyklejają na dużym arkuszu. Gospodarz klasy łączy wszystkie kwiaty kolorowymi liniami, które symbolizują więzy koleżeństwa. W ten sposób powstaje ciekawy plakat klasowy, którego zadaniem jest zintegrować cały zespół.

4. Uczniowie otrzymują następne zadanie.
Spróbujmy sobie odpowiedzieć na następujące pytania:
- grupa I - Jak można zdobyć przyjaciół?
- grupa II - Co nam daje przyjaźń?
- grupa III - Co najczęściej utrudnia przeżywanie przyjaźni?
- grupa IV - Jak pielęgnować przyjaźń by ona trwała?
- grupa V - Czy warto mieć przyjaciela?

Liderzy grup po krótkiej naradzie prezentują wspólne wypowiedzi koleżanek i kolegów na forum klasy.

5. Jako podsumowanie lekcji uczniowie otrzymują w grupach polecenie ułożenia haseł - sentencji o przyjaźni - z rozsypanek wyrazowych, które przyklejają na arkuszach papieru.

- TYLKO ŻYCIE POŚWIĘCONE INNYM WARTE JEST PRZEŻYCIA
(Albert Einstein)

- CZYM SEN DLA CIAŁA, TYM PRZYJAŹŃ DLA DUCHA
(Cyceron)

- NAJPIĘKNIEJSZA PRZYJAŹŃ ISTNIEJE MIĘDZY LUDŹMI, KTÓRZY WIELE OD DRUGICH OCZEKUJĄ, ALE NIGDY NIE.... ŻĄDAJĄ.
(Albert Schweitzer)

- W MIŁOŚCI PRAGNIESZ, BY CI WIERZONO, W PRZYJAŹNI BY CIĘ ROZUMIANO.
(Marcel Achard)

- ZA DOBRYM PRZYJACIELEM WARTO IŚĆ NAWET W GŁĘBINY
(przysłowie koreańskie)


Nauczyciel sprawdza poprawność ułożenia haseł, następnie liderzy grup przyklejają sentencje na arkuszu kartonu, który może stanowić element gazetki ściennej.

III. Faza podsumowująca.

Nauczyciel podsumowując lekcję podkreśla, że koleżeństwo i przyjaźń odgrywają ogromną rolę w życiu każdego człowieka i tego młodego i starszego. Osobom samotnym żyje się trudniej niż tym, które mają oparcie w swoich przyjaciołach. Nauczyciel wskazuje na konieczność umiejętnego pielęgnowania zawiązanych przyjaźni, by nie zranić drugiej osoby. Dziękuje uczniom i życzy im, by na swojej drodze spotykali prawdziwe przyjaźnie, które przetrwają wiele lat.


 

Opracowanie: mgr Mariola Koch

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8738
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014