Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Katarzyna Jakubaszek
Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji języka polskiego dla klasy V - "Czy w XXI wieku można spotkać Prometeusza"

- n +

Czy w XXI wieku można spotkać Prometeusza?

Scenariusz lekcji dla klasy V z wykorzystaniem metod aktywizujących -mapa mentalna, burza mózgów, drama, działania plastyczne-rysowanie Czas trwania zajęć: 2 godziny lekcyjne

I. Cele operacyjne

Po zakończonych zajęciach uczeń:
- Zna treść mitu o Prometeuszu, wskazuje elementy świata przedstawionego utworu
- Charakteryzuje postać literacką, potrafi dokonać oceny bohatera
- Potrafi przedstawić argumenty, popierające przedstawioną opinię
- Rozumie pojecie "prometejska postawa"
- Umiejętnie korzysta ze słownika frazeologicznego

II. Pomoce

- Tekst mitu o Prometeuszu
- Pocięte hasło "mitologia"
- Słowniki frazeologiczne
- Fragmenty artykułów z gazet

III Metody

- Praca w grupach
- Mapa mentalna
- Burza mózgów
- Praca z tekstem
- Inscenizacja
- Działania plastyczne- rysowanie
- Rozmowa kierowana

IV Przebieg lekcji

1. Nauczyciel prosi dzieci, by przygotowały w grupach krótkie scenki przedstawiające wybrane wydarzenia z życia Prometeusza - bohatera poznanego na wczorajszej lekcji.
(uczniowie losują sylaby tworzące wyraz MI-TO-LO-GIA i w ten sposób dzielą się na zespoły).

2. Prezentacja scenek.

3. Zespoły przygotowują mapę mentalną, która przedstawi losy Prometeusza.
Każda grupa otrzymuje duży arkusz papieru, na środku którego, uczniowie zapisują wyraz Prometeusz. Następnie w postaci rysunków i słów- haseł przedstawiają dzieje bohatera.

4.Omówienie i prezentacja map mentalnych.


Przykładowa mapa mentalna dotycząca losów Prometeusza




5.Szukanie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego Prometeusz został ukarany?

6.Zapisanie wniosku na tablicy

Został ukarany, ponieważ pomógł ludziom.

7.Wykorzystując metodę burzy mózgów, uczniowie pod kierunkiem nauczyciela gromadzą materiał przedstawiający, w jaki sposób Prometeusz pomagał ludziom - zapisanie propozycji na tablicy np. przekazał im wiedzę i umiejętności, których nauczyła go Atena, dla dobra ludzi przechytrzył bogów, podarował im ogień, poświęcił swoje życie, by ludzie mogli żyć w lepszych warunkach.

8. Nauczyciel prosi uczniów, by samodzielnie zapisali w zeszytach, dlaczego Prometeusza można nazwać "dobroczyńcą ludzkości". Następnie chętni uczniowie odczytują swoje odpowiedzi, podsumowanie i zapisanie wniosku:

Prometeusz poświęcił się dla dobra ludzi, oddał im swój czas, pomagał im bezinteresownie.


9. Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowane informacje o życiu i działalności Marka Kotańskiego, Matki Teresy z Kalkuty, Janiny Ochojskiej, Jurka Owsiaka.
Uczniowie w ciszy czytają informacje, następnie wskazany uczeń czyta teksty głośno.
Nauczyciel pyta dzieci, czy wiedzą, dlaczego na lekcji poświeconej Prometeuszowi, otrzymali informacje o ludziach, którzy żyli lub żyją współcześnie.
Wysłuchanie odpowiedzi i zapisanie wniosku.

Wymienione postaci, podobnie jak Prometeusz poświęcili swoje życie, by nieść pomoc innym, kierowali się miłością do bliźniego. Czerpali radość z pomagania, potrafili dostrzec potrzeby i cierpienia innych.

10. Nauczyciel prosi dzieci, by wymieniły inne osoby, które prezentują "prometejską postawę". Uczniowie podają swoje propozycje np. Jan Paweł II, księżna Diana.

11. Uczniowie otrzymują kartki z wydrukowanymi wyrażeniami:
patrzeć sercem, wziąć coś na swoje barki, leży coś komuś na sercu, zostawić kogoś na pastwę losu, serce się komuś kraje-wspólne wyjaśnienie znaczenia związków frazeologicznych.

12 Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Kto może zostać Prometeuszem w dzisiejszych czasach, czy takie osoby są potrzebne? Swobodne wypowiedzi uczniów.

13 Praca domowa. Odpowiedz na pytanie postawione w temacie lekcji.(8-10 zdań)
 

Opracowanie: Katarzyna Jakubaszek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8396
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 8
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014