Katalog

Renata Kogut
Przyroda, Konspekty

"Co wydarzyło się w Górach Izerskich? Kwaśne deszcze i ich powstawanie"

- n +

Co wydarzyło się w Górach Izerskich? - konspekt lekcji przyrody w klasie V

Kwaśne deszcze i ich powstawanie.

1. Cele lekcji:

Poziom wiadomości:

- uczeń zna pojęcie kwaśne deszcze
- wymieni źródła emisji gazów (SO2 i NO2) odpowiedzialnych za powstanie kwaśnych deszczy
- rozumie jak powstają kwaśne opady (deszcz, śnieg)
- wymieni skutki oddziaływania kwaśnych deszczy na rośliny, metale, budowle, rzeźby

Poziom umiejętności:

- uczeń omówi schemat powstawania kwaśnych deszczy
- wykona proste doświadczenia ukazujące wpływ kwaśnych deszczy na rośliny, metal, muszle
- wyjaśni różnicę między kwaśnym opadem a zwykłym
- wskaże na mapie Góry Izerskie, miejsce katastrofalnych skutków kwaśnych deszczy
- wytłumaczy w jaki sposób dochodzi do uszkodzenia igieł i liści u roślin
- zaproponuje sposoby zmniejszania emisji gazów odpowiedzialnych za tworzenie się kwaśnych deszczy

Postawy:

- Prezentuje postawę osoby odpowiedzialnej za stan środowiska przyrodniczego Ziemi
- Ma świadomość zagrożeń dla organizmów żywych wynikających z przekształcania przyrody przez człowieka i nadmiernego spalania surowców energetycznych

2. Metody: eksperyment, pokaz, obserwacja, opis, pogadanka wyjaśniająca, burza
mózgów

3. Środki dydaktyczne: foliogramy: "Tak powstają kwaśne deszcze", "Las w Górach Izerskich", mapa Polski, muszle, gwóźdź, gałązka świerkowa, barwny kwiat, ocet, probówki, słoik, zapałki, paski do badania odczynu roztworu (pH), karty pracy ucznia

4. Typ lekcji: realizacja nowego materiału

5. Czas realizacji: 2 godziny lekcyjne

6. Przebieg zajęć

Wprowadzenie


"... Kiedy bujne lasy, drzewiastych paproci pokrywały gęsto obszar Polski, nic nie wskazywało na to, że w ich pniach drzemie straszna klątwa wisząca nad drzewami mającymi rosnąć na ich miejscu za setki milionów lat..."
Tak mogłaby się zaczynać straszna bajka z dreszczykiem, gdyby... nie była to prawda.
Spróbujemy dziś dowiedzieć się, dlaczego straszna klątwa sprzed milionów lat zaczyna się spełniać i kto jest temu winny.

Przebieg lekcji:


1. Nauczyciel wyjaśnia "zagadkę drzew" z wprowadzenia. Z drzewiastych paproci rosnących przed milionami lat powstał węgiel, który dziś człowiek nadmiernie eksploatuje i spala. Efektem tej działalności człowieka jest zjawisko kwaśnych deszczy, którego genezę i skutki dziś wyjaśnimy.

2. Uczniowie analizują na foliogramie schemat powstawania kwaśnych deszczy. Wymieniają źródła emisji do atmosfery zanieczyszczeń odpowiedzialnych za powstawanie kwaśnych deszczy czyli dwutlenku siarki i tlenków azotu, następnie zaznaczają na schemacie źródła emisji i rodzaje gazów.

3. Nauczyciel przeprowadza pokaz - "Otrzymywanie kwaśnego deszczu".
Po spaleniu kilku zapałek i zmieszaniu oparów SO2 z wodą badamy pH roztworu. Porównujemy z odczynem wody z kranu i soku z cytryny. Uczniowie uświadamiają sobie, że nawet spalenie kilku zapałek powoduje powstanie kwaśnego odczynu badanego roztworu.
Wnioskują na tej podstawie, że spalanie zasiarczonego węgla dostarcza do atmosfery olbrzymich ilości dwutlenku siarki, który jest głównym sprawcą kwaśnych deszczy. Uczniowie obserwacje i wnioski zapisują w zeszycie.Po wykonaniu doświadczenia powstały roztwór należy zneutralizować wsypując pokruszoną kredę.

4. Nauczyciel wraz z uczniami formułuje definicję kwaśnych deszczy, którą uczniowie zapisują w zeszycie.

5. Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy. Każda grupa bada skutki działania kwaśnych deszczy na różne materiały: gałązkę świerka, kolorowy kwiat, muszelki, gwóźdź, zgodnie z instrukcją. Uczniowie zapisują swoje spostrzeżenia po 30 minutach i po 60 minutach w tabeli. Następnie liderzy grup przedstawiają obserwacje i wnioski pozostałym uczniom. Uczniowie zostawiają probówki z doświadczeniem w pracowni przyrodniczej i przez najbliższy tydzień obserwują zmiany, jakie w nich zachodzą.

6. Uczniowie obserwują foliogram "Las w Górach Izerskich", który jest przykładem katastrofy ekologicznej spowodowanej przez kwaśne deszcze. Nauczyciel wskazuje na mapie G. Izerskie i wyjaśnia, jak dochodzi do uszkodzenia szpilek drzew iglastych, na skutek kwaśnych deszczy.

7. Uczniowie metodą burzy mózgów podają sposoby ograniczenia emisji gazów przyczyniających się do wystąpienia zjawiska kwaśnych deszczy np. stosowanie paliw bezdymnych, odsiarczanie dymów, montowanie filtrów na kominach elektrowni cieplnych, wykorzystanie alternatywnych źródeł energii i.t.p.

1. Podsumowanie:


Nauczyciel nawiązuje do wprowadzenia i pyta uczniów jak teraz rozumieją "klątwę drzew"?
Następnie zadaje zadanie domowe:

"Co mogę zrobić, aby ograniczyć emisję gazów powodujących kwaśne deszcze"

Karta pracy dla ucznia.

1. Na schemacie przedstawiającym źródła emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu do atmosfery
a) pomaluj różnymi kolorami zanieczyszczenia pochodzące z różnych źródeł
b) wypisz obok skąd pochodzą zanieczyszczenia
c) narysuj co się stanie, gdy zanieczyszczenia połączą się z parą wodną


2. Instrukcja do przeprowadzenia doświadczenia w grupach.
Włóż do probówki badaną substancję (muszelki, gwóźdź, gałązkę świerka, barwny kwiat) i zalej octem kuchennym. Pozostaw na 30 minut po czym zaobserwuj wygląd badanej substancji. Obserwacje zapisz w tabeli.
Nazwa badanej substancji Wygląd po 30 minutach Wygląd po 60 minutach Wygląd po kilku dniach
Muszelki;
Gwóźdź;
Gałązka świerkowa;
Kolorowy kwiat;
Wniosek:..................................................................................
 

Opracowanie: Renata Kogut

Wyświetleń: 4842


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.