AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jolenta Lange - Chwiłka
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć dla dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniu. Temat: Usprawnianie zaburzonych funkcji analizatora słuchowego i wzrokowego

- n +

Usprawnianie zaburzonych funkcji analizatora słuchowego i wzrokowego

Scenariusz zajęć dla dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniu

Cele:
Uczeń: układa obrazek z części, dobiera obrazki do pary;
odnajduje, zakreśla, czyta i przepisuje wyrazy;
poznaje krótki wierszyk;
dzieli zdania na wyrazy i sylaby;
liczy wyrazy i sylaby w zdaniu;
zapisuje wyraz sylabami;
samodzielnie określa miejsce sylaby w wyrazie.

Środki dydaktyczne: pocięte kartki pocztowe, tablice do różnicowania figur, rozsypanki literowe, klocki, kartoniki z cyframi, patyczki, kartki z wyrazami i sylabami, zeszyty

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

- Potrafi ułożyć obrazek z części bez wzoru;
- Umie rozróżniać figury i potrafi dobrać do pary;
- Zapamiętuje krótki wierszyk;
- Wie co to jest wyraz i sylaba;
- Wyróżnia w zdaniu wyrazy i sylaby;
- Potrafi zapisać wyraz sylabami;
- Określa miejsce sylab w wyrazach;
- Potrafi pracować w zespole i samodzielnie.

BIBLIOGRAFIA:

Czajkowska I. Herda K.: "Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole", Warszawa 1996.
Sawa B.: "Jeżeli dziecko źle czyta i pisze".

Przebieg zajęć:

1. Układanie obrazków z pociętych części bez wzoru.

Uczniowie otrzymują pocięte na części kartki pocztowe (12 - 14 części). Samodzielnie układają bez wzoru. Nauczyciel kontroluje. Po zakończonej pracy wspólnie oglądają ułożone widoczki.

2. Różnicowanie figur.

* Każdy uczeń otrzymuje tablicę z 20 obrazkami.

* Uczniowie rozcinają tablicę na dwadzieścia pojedynczych obrazków.
* Nauczyciel rozdaje uczniom takie same tablice.
* Polecenie do zadania: "Połóż pocięte kartoniki na taki sam wzór na tablicy. Zrób to jak najszybciej potrafisz".
* Uczniowie dobierają obrazki do pary, nauczyciel sprawdza. Uczeń, który wykonał pierwszy zadanie zostaje nagrodzony brawami.

3. Zakreślanie ukrytych wyrazów, głośne odczytywanie i pisanie.

Każde dziecko otrzymuje kartkę z rozsypanką literową.
1. A D Z I E W C Z Y N K A

2. I K E K A Y C H Ł O P I E C

3. K W A D R A T B N L P

4. L P R O S T O K Ą T M F

5. Z C W I O S N A K L P

6. Y O S W A K A C J E
* Polecenie: "Przyjrzyjcie się literom w poszczególnych linijkach i odnajdźcie ukryte wyrazy. Podkreślcie odnalezione wyrazy ciągłą linią".
* Samodzielnie odnajdują i podkreślają ukryte wyrazy.
* Odczytują je głośno i zapisują w zeszytach.

4. Dzieci siadają na dywanie. Zapoznanie z wierszykiem.

"Siała baba mak.
Nie wiedziała jak.
Dziadek wiedział.
Nie powiedział.
A to było tak."


5. Praca w oparciu o poznany tekst:
- liczenie wyrazów (wrzucanie klocków do pudełka - każdy wyraz to jeden wrzucony klocek; dobieranie właściwej cyfry do wypowiedzianego zdania - nauczyciel wypowiada wers "Siała baba mak" - uczniowie podnoszą kartonik z liczbą 3, bo 3 wyrazy itp.);
- układanie i realizacja prostych sekwencji ruchowych (1 wers - idziemy do przodu mówiąc wyrazami - krok na wyraz; drugi wers - idziemy do tyłu mówiąc wyrazami; 3,4- wers skaczemy na jednej nodze; 5 - wers na drugiej);
- liczenie sylab (każde dziecko wypowiada określony wyraz sylabami, a nauczyciel wrzuca klocki).

6. Praca przy stolikach.
* Układanie wersów z podziałem na sylaby.
Wspólna recytacja poszczególnych wersów i układanie z patyczków sylab, np.
  SIAŁA BABA MAK
patyczki:   I I   I I I
  NIE WIEDZIAŁA JAK
patyczki: I III I

* Wyszukiwanie wyrazów dwusylabowych i trzysylabowych.
* Zapisywanie wyrazów sylabami: wie - dzia - ła, po - wie - dział, itd.

7. Określanie miejsca danej sylaby w wyrazie.
- Uczniowie otrzymują kartki z wyrazami i wyodrębnionymi sylabami;
koperta per -
parasolka sol -
telewizor le -
pomidorek rek
- Polecenie: "Przy wyodrębnionych sylabach zapiszcie liczbę oznaczającą miejsce tej sylaby w podanym wyrazie".
- Obok sylab zapisują liczbę oznaczającą miejsce sylaby w wyrazie.
- Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania.

8. Wspólna recytacja wiersza sylabami z wyklaskiwaniem.
9. Ocena pracy uczniów w czasie zajęć, podsumowanie i zakończenie.
 

Opracowanie: Jolenta Lange - Chwiłka
nauczycielka nauczania zintegrowanego
Szkoła Podstawowa w Powidzu

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 13231


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.67



Ilość głosów: 3