Katalog Jolenta Lange - Chwiłka Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć dla dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniu. Temat: Usprawnianie zaburzonych funkcji analizatora słuchowego i wzrokowegoUsprawnianie zaburzonych funkcji analizatora słuchowego i wzrokowegoScenariusz zajęć dla dzieci mających trudności w czytaniu i pisaniuCele: Uczeń: układa obrazek z części, dobiera obrazki do pary; odnajduje, zakreśla, czyta i przepisuje wyrazy; poznaje krótki wierszyk; dzieli zdania na wyrazy i sylaby; liczy wyrazy i sylaby w zdaniu; zapisuje wyraz sylabami; samodzielnie określa miejsce sylaby w wyrazie. Środki dydaktyczne: pocięte kartki pocztowe, tablice do różnicowania figur, rozsypanki literowe, klocki, kartoniki z cyframi, patyczki, kartki z wyrazami i sylabami, zeszyty Przewidywane osiągnięcia uczniów: - Potrafi ułożyć obrazek z części bez wzoru; - Umie rozróżniać figury i potrafi dobrać do pary; - Zapamiętuje krótki wierszyk; - Wie co to jest wyraz i sylaba; - Wyróżnia w zdaniu wyrazy i sylaby; - Potrafi zapisać wyraz sylabami; - Określa miejsce sylab w wyrazach; - Potrafi pracować w zespole i samodzielnie. BIBLIOGRAFIA: Czajkowska I. Herda K.: "Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole", Warszawa 1996. Sawa B.: "Jeżeli dziecko źle czyta i pisze". Przebieg zajęć: 1. Układanie obrazków z pociętych części bez wzoru. Uczniowie otrzymują pocięte na części kartki pocztowe (12 - 14 części). Samodzielnie układają bez wzoru. Nauczyciel kontroluje. Po zakończonej pracy wspólnie oglądają ułożone widoczki. 2. Różnicowanie figur. * Każdy uczeń otrzymuje tablicę z 20 obrazkami. * Uczniowie rozcinają tablicę na dwadzieścia pojedynczych obrazków. * Nauczyciel rozdaje uczniom takie same tablice. * Polecenie do zadania: "Połóż pocięte kartoniki na taki sam wzór na tablicy. Zrób to jak najszybciej potrafisz". * Uczniowie dobierają obrazki do pary, nauczyciel sprawdza. Uczeń, który wykonał pierwszy zadanie zostaje nagrodzony brawami. 3. Zakreślanie ukrytych wyrazów, głośne odczytywanie i pisanie. Każde dziecko otrzymuje kartkę z rozsypanką literową.
* Samodzielnie odnajdują i podkreślają ukryte wyrazy. * Odczytują je głośno i zapisują w zeszytach. 4. Dzieci siadają na dywanie. Zapoznanie z wierszykiem. "Siała baba mak. Nie wiedziała jak. Dziadek wiedział. Nie powiedział. A to było tak." 5. Praca w oparciu o poznany tekst: - liczenie wyrazów (wrzucanie klocków do pudełka - każdy wyraz to jeden wrzucony klocek; dobieranie właściwej cyfry do wypowiedzianego zdania - nauczyciel wypowiada wers "Siała baba mak" - uczniowie podnoszą kartonik z liczbą 3, bo 3 wyrazy itp.); - układanie i realizacja prostych sekwencji ruchowych (1 wers - idziemy do przodu mówiąc wyrazami - krok na wyraz; drugi wers - idziemy do tyłu mówiąc wyrazami; 3,4- wers skaczemy na jednej nodze; 5 - wers na drugiej); - liczenie sylab (każde dziecko wypowiada określony wyraz sylabami, a nauczyciel wrzuca klocki). 6. Praca przy stolikach. * Układanie wersów z podziałem na sylaby. Wspólna recytacja poszczególnych wersów i układanie z patyczków sylab, np.
* Wyszukiwanie wyrazów dwusylabowych i trzysylabowych. * Zapisywanie wyrazów sylabami: wie - dzia - ła, po - wie - dział, itd. 7. Określanie miejsca danej sylaby w wyrazie. - Uczniowie otrzymują kartki z wyrazami i wyodrębnionymi sylabami;
- Obok sylab zapisują liczbę oznaczającą miejsce sylaby w wyrazie. - Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania. 8. Wspólna recytacja wiersza sylabami z wyklaskiwaniem. 9. Ocena pracy uczniów w czasie zajęć, podsumowanie i zakończenie.
Opracowanie: Jolenta Lange - Chwiłka Wyświetleń: 13231
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |