Katalog

Zofia Świątecka - Radzioch
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Źródła stresu. Jak radzić sobie ze stresem

- n +

Źródła stresu

RODN "WOM" Cz-wa filia w Kłobucku

KONSPEKTY DLA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

CELE
- uczeń umie zdefiniować stres
- rozumie istotę i przyczyny stresu
- zna czynniki stresogenne i własną odporność na stres

CZAS ZAJĘĆ - 45 min

TREŚCI PRZEKAZYWANE
- czynniki powodujące stres
- definicja stresu

METODY NAUCZANIA - wykład, burza mózgów, metoda zadaniowa

FORMY REALIZACJI - zajęcia warsztatowe

ŚRODKI DYDAKTYCZNE - kartki, długopisy

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1 Powitanie uczniów

2 Burza mózgów - Co kojarzy się wam ze stresem?
Nauczyciel zapisuje na tablicy STRES, uczniowie podają swoje skojarzenia, które są zapisywane na tablicy.
Próbują wspólnie zdefiniować pojęcie stresu.

3 Krótki wykład na temat stresu z podaniem definicji
- czynniki stresogenne
- skutki stresu (zaburzenia fizjologiczne, umysłowe, zachowania)

4 Ćwiczenie
Indywidualnie zapisują na kartkach przyczyny swoich stresów (np. popełnianie błędów, publiczne wystąpienia, wizyta u dentysty)
Zastanawiają się, które sytuacje stresujące mobilizują do działania, a które osłabiają aktywność lub działają paraliżująco.

5 Dyskusja w klasie
a. Czy często masz do czynienia z sytuacjami stresującymi? Uczniowie podają swoje przykłady.
b. Czy możesz coś zrobić, aby zminimalizować lub zneutralizować swój stres?

6 Podział na cztery grupy
Każda grupa zapisuje swoje propozycje na kartkach
- Jak neutralizować stres?
- Jak unikać stresu?

7 Odczytanie na forum klasy proponowanych rozwiązań.

8 Pożegnanie.

TEMAT: JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM (c.d.)

CELE
- poznanie metod relaksacyjnych
- rozwijanie koncentracji
- wyciszenie, zrelaksowanie

CZAS TRWANIA 45 min

TREŚCI PRZEKAZYWANE - techniki relaksacyjne

METODY NAUCZANIA - wykład, pogadanka, ćwiczeniowa

FORMY REALIZACJI - zajęcia warsztatowe

ŚRODKI DYDAKTYCZNE - kredki, kartony

Literatura wykorzystana do zajęć:
Proto Luis - Obudź swoją energię W-wa: Amber, 1996
Chomczyńska- Miliszkiewicz Mariola, Pankowska Dorota - Polubić szkołę
W-wa: WSiP, 1998

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Powitanie
Krótka pogadanka na forum klasy na temat odczuć fizycznych i duchowych doznawanych podczas kąpieli, słuchania muzyki, wyobrażania sobie jakichś pozytywnych sytuacji, wąchania zapachów, rozluźniających ćwiczeń. Czy sprawia przyjemność, przynosi ukojenie, daje zrelaksowanie się? Uczniowie swobodnie wypowiadają się.

2. Wykład nauczyciela dotyczący technik relaksacyjnych.
Omówienie masażu ćwiczeń oddechowych, medytacji, wizualizacji, muzykoterapii, hydroterapii, aromaterapii, kontaktu z naturą, dotyku.

3. Ćwiczenia oddechowe.
Wydychają do oporu powietrze z płuc starając się wraz z nim wyrzucić z siebie złą energię. Następnie wdychają jak najwięcej powietrza wypełniając maksymalnie płuca. Pełne, głębokie i spokojne oddychanie ma duże znaczenie dla fizycznego funkcjonowania organizmu. Wpływa też na psychikę, uspokaja i wycisza.

4. Ćwiczenie na rozwijanie koncentracji.
Siedzą wygodnie rozluźnieni, zamykają oczy.
- Nasłuchują dźwięków dochodzących zza okna, mają się skoncentrować tylko na tych dźwiękach,
- Nasłuchują dźwięków dochodzących z korytarza,
- Nasłuchują dźwięków z sali,
- Skupiają się na swoim oddechu, biciu serca.
Chętni wypowiadają się na temat swoich odczuć, co słyszeli.

5. Ćwiczenie na koncentrację
Liczą od 50 do 1 pamiętając o głębokich spokojnych oddechach.
- Policz na koniec od 1 do 5 i powiedz do siebie: kiedy policzę do 5 będę spokojny, wypoczęty, będę miał dobre samopoczucie i otwórz oczy.
- Czy udało się koncentrować na oddechu i liczeniu?
- Czy przeszkadzały inne myśli?

6. Ćwiczenie - nauka odprężania
Zastanawiają się jaki obraz ich uspokaja, na co chcieliby patrzeć budząc się rano.
Rysują swój obraz. Potem mogą pooglądać swoje rysunki.

7. Ćwiczenie- spełnione marzenia
Uczniowie odwołują się do czegoś co chcieliby osiągnąć, kim chcieliby być
(pozycja społeczna, jakieś marzenia, cechy charakteru).
Wyobrażają sobie ze szczegółami jak udaje im się osiągnąć upragniony cel
(widzą siebie szczęśliwych i zadowolonych)
Chętni mogą opowiedzieć o swoich wyobrażeniach.

8. Podsumowanie
- Jak się czuli jako ludzie sukcesu?
- Czy w sytuacjach stresowych wyobrażając sobie pozytywne zakończenie można zniwelować napięcie emocjonalne?
Swobodne wypowiedzi uczniów.

Nauczyciel: Wyobrażanie siebie w różnych sytuacjach, w których odnosimy jakiś sukces wzmacnia wiarę we własne możliwości, sprzyja przeżywaniu pozytywnych uczuć, uruchamia mechanizm pozytywnego myślenia, dlatego warto często stosować takie ćwiczenia. Są osoby, które odnajdują swoją równowagę wewnętrzną ( odprężenie, uspokojenie) przez kontakt z naturą - spacery, wsłuchiwanie się w przyrodę, kontakt z ulubionymi zwierzętami, inni ralaksują się poprzez kąpiele ( hydroterapia), aromaterapię, bądź słuchając ulubionej muzyki. Spróbujcie sami, które z poznanych metod relaksacyjnych pozwolą wam uwolnić się lub zminimalizować stres. Ważne jest też pozytywne nastawienie do życia.

Polecana literatura - zapisana na tablicy

Hay Luise L. - Poznaj moc, która jest w tobie. - W-wa: Medium, 1994
Murphy Joseph - Potęga podświadomości. - W-wa: Świat Książki, 2000
Nowak John - Jak medytować. Sztuka medytacji dla każdego. - W-wa: Comes, 1996
Wilson Paul - Technika wyciszenia. - W-wa: KDC,2003

9. Pożegnanie
 

Opracowanie: Zofia Świątecka-Radzioch z Publicznej Biblioteki Pedagogicznej

Wyświetleń: 5010


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.