Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Katarzyna Górka
Język polski, Konspekty

Portret człowieka XX wieku - M. Hillar "My z drugiej połowy XX wieku" i T. Różewicza "List do ludożerców"

- n +

Portret człowieka XX wieku - M. Hillar "My z drugiej połowy XX wieku" i T. Różewicza "List do ludożerców"

I. Cele

-cel poznawczy:
*Zapoznanie uczniów z innymi lirykami przedstawiającymi portret człowieka XX w., np. "My z drugiej połowy XX w." M.Hillar, czy "Tolerancja" S.Sojki.
*Zapoznanie uczniów z cechami charakterystycznymi dla poezji współczesnej.

-cel kształcący:
*Kształcenie umiejętności analizy porównawczej.
*Kształcenie umiejętności werbalizowania swoich myśli.

-cel wychowawczy:
*Umiejętność znalezienia się we współczesnym świecie oraz przybranie aktywnej postawy wobec niego.

II. Metody
-metody podające (opowiadanie pedagogiczne)
-metody aktywizujące (rozwiązywanie problemów drogą samodzielnej pracy ucznia)
-metody ćwiczeń praktycznych (ćwiczenia w mówieniu i pisaniu)

III. Środki dydaktyczne
-utwory współczesnych poetów związane z tematyką współczesną
-kaseta z nagraniem "Tolerancji" S.Sojki
-podręcznik

IV. Bibliografia
1.J.Trznadel, Poeta nowoczesny [O T.Różewiczu], [w:] O literaturze polskiej, cz.II, oprac. A. Z. Makowiecki, Warszawa 1976.
2.S.Burkot, Wiersze T.Różewicza, [w:] Literatura polska w szkole średniej, Warszawa 1990.
3.E.Nowosielska, Zeszyt ćwiczeń dla klasy 8, Inowrocław 1992.

TOK LEKCJI


OGNIWO WSTĘPNE
1. Czynności organizacyjne
2. Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji
-Do kogo skierowany jest wiersz Różewicza?
-Kto jest ludożercą?
-Jak według podmiotu lirycznego mamy traktować innych ludzi,
czego mamy się wyzbywać?
-Czy podobał się wam ten wiersz i dlaczego?

3. Zapowiedź i zapisanie tematu

4. Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Przygotowywanie scenek improwizowanych, ilustrujących wersy:
I gr. - "...nie patrzcie wilkiem..."
II gr. - "...nie wykupujcie wszystkich świec..."
III gr. - "...nie depczcie słabszych..."
IV gr. - "...nie mówcie odwróceni tyłem mój..."

OGNIWO CENTRALNE
8.Przeczytanie utworu M.Hillar "My z drugiej połowy XX w."
i dokonanie analizy.

a)W jaki sposób podmiot liryczny charakteryzuje współczesnego człowieka?

b)Czego wymaga od tego człowieka?

9.Porównanie trzech wierszy: Różewicza, Hilar, Sojki
Wciągnięcie wniosku.

Przedstawienie obrazu współczesnego człowieka:
-zagmatwanego w tysiące różnych spraw, któremu brak czasu na wszystko, a szczególnie "czułe spojrzenia, ciepłe uśmiechy"
-człowiek współczesny wstydzi się czułości i troski o drugiego człowieka,
a przecież "Daleko raj gdy na człowieka się zamykam"
-zamykając się na drugiego człowieka, zasklepiamy się we własnym egoizmie

10.PODSUMOWANIE i zapisanie notatki do zeszytu.
 

Opracowanie: Katarzyna Górka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5618
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.25



Ilość głosów: 4
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014