Katalog

Urszula Żak
Przyroda, Scenariusze

Scenariusz lekcji przyrody w klasie V - Określanie położenia geograficznego

- n +

Określanie położenia geograficznego - powtórzenie wiadomości - Scenariusz lekcji przyrody w klasie V

Cele lekcji:
Wiadomości:
Uczeń potrafi:
- wyjaśnić pojęcia: współrzędne geograficzne,
- określić wartości jakie mogą mieć długość i szerokość geograficzna,
Umiejętności: Uczeń potrafi:
- posługiwać się współrzędnymi geograficznymi,
Postawy: Uczeń:
- dostrzega rolę, jaką w praktyce odgrywa zastosowanie współrzędnych geograficznych,
- współdziała w grupie przy wykonywaniu zadań,
- czuje się odpowiedzialny za wyniki pracy grupowej.

Środki dydaktyczne:
Globusy fizyczne, mapa fizyczna świata, atlasy geograficzne, karty z zadaniami dla uczniów, numerki z pytaniami (do losowania), numerki dla uczniów (losowanie przydział do grupy).

Metody i formy pracy:

- gra dydaktyczna,
- praca z mapą i globusem,
- praca w grupie.

Tok lekcji:


Faza wprowadzająca:

- Sprawdzenie zadania z poprzedniej lekcji.
- Objaśnienie celów lekcji i podanie tematu.

Faza realizacyjna:

- Podział klasy (losowo) na 3 grupy, wybór lidera.
- Objaśnienie zasad gry dydaktycznej.
- Rozdanie kart z zadaniami dla uczniów.

Zasady gry dydaktycznej


1) Każdy uczeń odpowiada na jedno pytanie z zestawu I (losując numerek pytania). Za każdą dobrą odpowiedź grupa otrzymuje 2 pkt. W przypadku kiedy uczeń odpowie nieprawidłowo lub nie udzieli żadnej odpowiedzi na pytanie odpowiada ochotnik z następnego zespołu. Prawidłowa odpowiedź nagradzana jest 1 pkt. Uczestnik gry, który zgłosi się do odpowiedzi nie traci prawa do losowania zadania w ustalonej kolejności.
2) Uczniowie pracując zespołowo wykonują zadania z zestawów I-VI. Każdy uczeń uzupełnia indywidualnie kartę odpowiedzi. Za każde prawidłowo wykonane zadanie grupa otrzymuje 2 pkt. Jeżeli chociaż jeden uczeń nie uzupełni odpowiedzi grupa traci punkty.

Forma podsumowująca:

Zespół, który zgromadzi największą liczbę punktów nagrodzony jest ocenami bdb. Pozostali uczniowie w zależności od zdobytych punktów mogą otrzymać plusy lub minusy.

Praca domowa:

Wyszukaj informację i odpowiedz na pytanie:
Co to jest GPS i do czego służy?

Karta z zadaniami dla uczniów


I zestaw:

1. Wyjaśnij, co to są współrzędne geograficzne.
2. Wyjaśnij, do czego służą współrzędne geograficzne i komu są potrzebne.
3. Wyjaśnij, za pomocą czego określamy szerokość geograficzną.
4. Określ, jaką wartość może mieć szerokość geograficzna.
5. Wyjaśnij, za pomocą czego określamy długość geograficzną.
6. Określ, jaką wartość może mieć długość geograficzna.
7. Wskaż na mapie punkty, które mają długość geograficzną 0o.
8. Wskaż na mapie punkty, które mają szerokość geograficzną 0o.
9. Wskaż na mapie punkty, które mają szerokość geograficzną 90o.
10. Wskaż na mapie półkulę wschodnią.
11. Wskaż na mapie półkulę zachodnią.
12. Wskaż na mapie półkulę północną.
13. Wskaż na mapie półkulę południową.
14. Wskaż na mapie ćwiartkę, w której leżące punkty mają szerokość geograficzną północną i długość geograficzną wschodnią.
15. Wskaż na mapie ćwiartkę, w której leżące punkty mają szerokość geograficzną południowa i długość geograficzną zachodnią.

II zestaw:

Korzystając z globusów odczytaj współrzędne geograficzne następujących miast:
Londyn (Europa)................,..................

San Francisco (Ameryka Północna)...........,..............

Bombaj (Azja).............,..............

III zestaw:

Korzystając z globusów określ na jakim kontynencie leżą punkty o następujących współrzędnych.

A(50oN, 10oE) -................................................

B (20oS, 30oE) -.................................................

C (60oN, 110oW) -.............................................

IV zestaw:

Korzystając z mapy Polski w atlasie, określ współrzędne geograficzne następujących miast:

Rzeszów -....................,........................

Warszawa -...................,........................

Poznań -...................,........................

V zestaw:
Korzystając z mapy politycznej Europy w atlasie określ współrzędne geograficzne następujących miast:

Oslo (Norwegia).............,.................

Bruksela (Belgia).................,.................

VI zestaw:

Określ współrzędne następujących punktów:


 

Opracowanie: Urszula Żak

Wyświetleń: 8893


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.