Katalog Ewa Celmer Lekcja wychowawcza, Scenariusze Jakim chcemy być zespołem klasowym?Scenariusz lekcji wychowawczej dla klasy I Gimnazjum - Jakim chcemy być zespołem klasowym? - uczymy się współpracowaćLekcję proponuję zrealizować po kilku miesiącach od rozpoczęcia nauki. W tym czasie w klasie nawiązują się pierwsze kontakty i przyjaźnie. Uzyskane materiały będą dla wychowawcy klasy dobrym źródłem informacji o swoich wychowankach i relacjach panujących wśród nich.Cele lekcji: Uczeń: - potrafi komunikować się bez przeszkód w grupie - umie współpracować zespołowo - potrafi podejmować decyzje indywidualnie i zespołowo - czuje się odpowiedzialny za swoje działania w zespole klasowym Formy pracy: indywidualna, zespołowa Metody pracy: ankieta, dyskusja, pogadanka Środki dydaktyczne: ankiety (test socjometryczny Moreno, test wg techniki "Zgadnij kto?"), duże arkusze papieru do pracy w zespołach, pisaki Bibliografia: M. Łobocki "Metody i techniki badań pedagogicznych" Kraków 2000r. Przebieg zajęć: 1. Uświadomienie konieczności stworzenia zespołu klasowego - pytanie do klasy - swobodne wypowiedzi. DLACZEGO powinniśmy razem współdziałać? 2. Aby stworzyć dobry zespół klasowy należy uświadomić sobie jakie są wzajemne relacje w klasie. JAK JEST? Przeprowadzenie testów: test socjometryczny, test akceptacji. Uczniowie wypełniają ankiety. 3. Jakimi cechami można określić dobry zespół klasowy? - ćwiczenia w grupach. Zbieramy wyniki zaznaczając cechy powtarzające się 4. Jak to osiągnąć? - zespoły po wspólnej naradzie podają po jednej lub dwie propozycje do rozpatrzenia. Dyskusja na forum klasy. 5. Nasze postanowienia - sekretarz klasy zapisuje przyjęte propozycje do realizacji. Wychowawca dołącza zapis do teczki klasowej. Na koniec roku szkolnego można sprawdzić w jakim stopniu cele zrealizowano. 6. Podsumowanie zajęć. Pytania do ankiety: Test socjometryczny 1. Kogo chciałbyś zaprosić do wspólnej zabawy i spędzenia czasu np. w wesołym miasteczku? 2. Jeśli miałbyś jechać ze swoją klasą na kilkudniową wycieczkę, z kim najmniej chciałbyś siedzieć podczas długiej podróży autokarem? 3. Przed Tobą bardzo ważna klasówka. Jej wynik ma dla Ciebie duże znaczenie. Możesz się do niej przygotować z kolegą. Z kim najbardziej chciałbyś uczyć się? 4. Masz przygotować na ocenę referat. Od tej oceny wiele w Twoim przypadku zależy. Możesz napisać go z kolegą. Z kim najmniej chciałbyś to robić? 5. Jak myślisz, kto wybrał Cię w odpowiedzi na pytanie pierwsze? Test wg techniki "Zgadnij to?" Kto według Ciebie - jest w naszej klasie: (wpisz po jednym nazwisku) - najlepszym uczniem - oczytany - uczynny - życzliwy - mądry - słabo związany z klasą - koleżeński - kulturalny - lubiany przez wszystkich - lubiany przez nauczycieli - przywódcą - zaczepny - agresywny - wysportowany - niemiły - skarżypytą - egoistą
Opracowanie: Ewa Celmer Wyświetleń: 9157
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |