Katalog

Ewa Celmer
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jakim chcemy być zespołem klasowym?

- n +

Scenariusz lekcji wychowawczej dla klasy I Gimnazjum - Jakim chcemy być zespołem klasowym? - uczymy się współpracować

Lekcję proponuję zrealizować po kilku miesiącach od rozpoczęcia nauki. W tym czasie w klasie nawiązują się pierwsze kontakty i przyjaźnie. Uzyskane materiały będą dla wychowawcy klasy dobrym źródłem informacji o swoich wychowankach i relacjach panujących wśród nich.

Cele lekcji:
Uczeń:
- potrafi komunikować się bez przeszkód w grupie
- umie współpracować zespołowo
- potrafi podejmować decyzje indywidualnie i zespołowo
- czuje się odpowiedzialny za swoje działania w zespole klasowym

Formy pracy: indywidualna, zespołowa

Metody pracy: ankieta, dyskusja, pogadanka

Środki dydaktyczne: ankiety (test socjometryczny Moreno, test wg techniki "Zgadnij kto?"), duże arkusze papieru do pracy w zespołach, pisaki

Bibliografia: M. Łobocki "Metody i techniki badań pedagogicznych" Kraków 2000r.

Przebieg zajęć:
1. Uświadomienie konieczności stworzenia zespołu klasowego - pytanie do klasy - swobodne wypowiedzi.
DLACZEGO powinniśmy razem współdziałać?
2. Aby stworzyć dobry zespół klasowy należy uświadomić sobie jakie są wzajemne relacje w klasie.
JAK JEST? Przeprowadzenie testów: test socjometryczny, test akceptacji.
Uczniowie wypełniają ankiety.
3. Jakimi cechami można określić dobry zespół klasowy? - ćwiczenia w grupach. Zbieramy wyniki zaznaczając cechy powtarzające się
4. Jak to osiągnąć? - zespoły po wspólnej naradzie podają po jednej lub dwie propozycje do rozpatrzenia. Dyskusja na forum klasy.
5. Nasze postanowienia - sekretarz klasy zapisuje przyjęte propozycje do realizacji. Wychowawca dołącza zapis do teczki klasowej. Na koniec roku szkolnego można sprawdzić w jakim stopniu cele zrealizowano.
6. Podsumowanie zajęć.

Pytania do ankiety:
Test socjometryczny
1. Kogo chciałbyś zaprosić do wspólnej zabawy i spędzenia czasu np. w wesołym miasteczku?
2. Jeśli miałbyś jechać ze swoją klasą na kilkudniową wycieczkę, z kim najmniej chciałbyś siedzieć podczas długiej podróży autokarem?
3. Przed Tobą bardzo ważna klasówka. Jej wynik ma dla Ciebie duże znaczenie. Możesz się do niej przygotować z kolegą. Z kim najbardziej chciałbyś uczyć się?
4. Masz przygotować na ocenę referat. Od tej oceny wiele w Twoim przypadku zależy. Możesz napisać go z kolegą. Z kim najmniej chciałbyś to robić?
5. Jak myślisz, kto wybrał Cię w odpowiedzi na pytanie pierwsze?

Test wg techniki "Zgadnij to?"
Kto według Ciebie - jest w naszej klasie: (wpisz po jednym nazwisku)
- najlepszym uczniem
- oczytany
- uczynny
- życzliwy
- mądry
- słabo związany z klasą
- koleżeński
- kulturalny
- lubiany przez wszystkich
- lubiany przez nauczycieli
- przywódcą
- zaczepny
- agresywny
- wysportowany
- niemiły
- skarżypytą
- egoistą
 

Opracowanie: Ewa Celmer
Bydgoszcz
Gimnazjum nr 10 w Zespole Szkół nr 15
nauczyciel techniki i informatyki

Wyświetleń: 9157


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.