AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Zuzanna Czupryna
Pedagogika, Konspekty

Konspekt - "Każdy może być kreatorem" (kl. I szkoły podstawowej).

- n +

Ideą polskiego programu edukacyjnego "Kreator" zrodzonego w 1995 roku jest pomaganie innym w odkrywaniu siebie, wzbogacanie w umiejętności niezbędne do opanowania koniecznych kompetencji:

Komunikowanie się w różnych sytuacjach
Rozwiązywanie problemów
Efektywne współdziałanie w zespole
Aktywizacja
Twórcze myślenie
Operowanie informacjami
Refleksja nad własnym uczeniem się

Schemat budowy lekcji proponowany przez program "Kreator" skłania do innego jej przemyślenia. Lekcja podzielona jest na następujące etapy:

  • zaangażowanie,
  • badanie,
  • przekształcanie,
  • prezentacja,
  • refleksja.
Model lekcji w takim ujęciu powoduje, iż kreatorem zajęć staje się zarówno nauczyciel jak i uczeń. Powstaje nowa relacja między uczniem a nauczycielem, który świadomie rezygnuje ze swej dominującej roli i przestaje być najważniejszą osobą w klasie. Nauczyciel koordynuje i organizuje pracę tak, aby po umiejętnym zadaniu problemu do rozwiązania, uczeń starał się samodzielnie przedstawić własne propozycje rozwiązania i wyciągać wnioski dotyczące jego własnej pracy. Propozycja takiej struktury zajęć pomaga zarówno nauczycielowi jak i uczniowi w stawaniu się bardziej twórczym.

Konspekt lekcji kreatorskiej przeprowadzonej w klasie I

Temat bloku: "Już jestem uczniem"
Temat dnia: "Szkolne" zabawy w krainie figur i liter.
Zapis w dzienniku lekcyjnym: "Szkolne" zabawy w krainie figur i liter. Rozmowa na temat listu przeczytanego przez nauczyciela. Projektowanie budynku szkoły i jej otoczenia z wyciętych elementów. Klasyfikacja figur ze względu na kształt i kolor oraz wielkość. Stosunki przestrzenne, cechy wielkościowe. Analiza i synteza słuchowo - wzrokowa wyrazu "szkoła". Układanie i zapisywanie wyrazów z liter.

Cele operacyjne:
  • Uczeń rozumie i posługuje się praktycznie pojęciami "na zewnątrz", "wewnątrz", "większy", "mniejszy", "wyższy", "niższy";
  • Określa słowem, ruchem wzajemne położenie przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni, właściwie stosuje zwroty: na, nad, obok, pod, z prawej, z lewej;
  • Dokonuje klasyfikacji figur wg cech: kolor, kształt, wielkość;
  • Nazywa elementy budynku szkoły, jej pomieszczenia, zna ich przeznaczenie;
  • Uważnie słucha i przeżywa treść listu;
  • Wykonuje projekt budynku z gotowych elementów;
  • Dokonuje analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej wyrazów;
  • Układa i zapisuje z liter wyrazy;
  • Dostrzega znaczenie szkoły i rozumie potrzebę dbania o jej wygląd i estetykę;
  • Bawi się słowem;
  • Pobudza i rozwija wyobraźnię;
  • Podejmuje twórcze działania;
  • Przedstawia swój punkt widzenia;
  • Współdziała z partnerem;
  • Bawi się zgodnie w zespole;
  • Podejmuje próbę rozwiązania problemu grupy;
  • Dokonuje samooceny swojej pracy;, działalności praktycznej.
  • Dzieli się wrażeniami.
Metody: słowna, problemowa
Formy: zbiorowa, indywidualna i grupowa jednolita.
Środki dydaktyczne: arkusze szarego papieru, wycięte z kolorowego papieru figury geometryczne (kwadraty, prostokąty, trójkąty, koła) różnej wielkości i różnego koloru, mazaki, kredki, nożyczki, klej, kartoniki z literami "s", "z", "k", "o", "ł", "a", list do uczniów (załącznik nr 1).

Etapy lekcjiPrzebieg zajęćUmiejętności kluczoweUwagi
1234
ZaangażowanieNauczyciel czyta uczniom siedzącym w kręgu list zaadresowany do nich, będący prośbą o pomoc w stworzeniu projektu nowoczesnej szkoły (zał.nr 1). Po stworzeniu sytuacji problemowej (krótkie omówienie listu) nauczyciel dokonuje podziału klasy na grupy 4 - osobowe poprzez losowanie numerów. Następnie uczniowie zajmują miejsca przy wyznaczonych stolikach.Komunikacja: nauczyciel - klasa, Organizacja i planowanie własnego uczenia się. 
Badanie IUczniowie analizują warunki materiałowe (różne figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru, arkusze szarego papieru, kredki, mazaki, nożyczki, klej) i zastanawiają się jak pomóc projektantom, zbierają pomysły. Tu ma miejsce wyjaśnianie wątpliwości, zadawanie pytań. Uczniowie wybierają spośród siebie lidera (osobę kierującą pracą grupy) i sprawozdawcę, planują pracę.Organizowanie i planowanie własnego uczenia się.Skuteczne porozumiewanie się (mówienie, słuchanie). 
Przekształcanie IUczniowie realizują zaplanowane działania, mają możliwość korzystania z porady nauczyciela. Swoje pomysły przenoszą na papier.Skuteczne porozumiewanie się (mówienie, słuchanie), efektywne współdziałanie w grupie, rozwiązywanie problemów w twórczy sposób. 
Prezentacja ISprawozdawcy opisują projekty wykonane w grupach.Skuteczne komunikowanie się. 
Badanie IINauczyciel głośno odczytuje i komentuje problem nr II (zał.nr 2). Uczniowie w grupach zastanawiają się nad sposobem rozwiązania problemu, zapoznają się z warunkami materiałowymi (kartoniki z literami: "s", "z", "k", "o", "ł", "a").Planowanie i organizacja. 
Przekształcanie IIUczniowie realizują zaplanowane działania, pomysły przenoszą na papier.Współpraca w grupie, skuteczne komunikowanie się (mówienie, czytanie i słuchanie),praca twórcza, rozwiązywanie problemów. 
Prezentacja IISprawozdawcy prezentują wyniki pracy w grupach.Komunikowanie się. 
RefleksjaUczniowie wypowiadają się na temat pracy w grupie, jak została ona zaplanowana, jaki to miało wpływ na efekt ich pracy, na jakie napotykali trudności, jaki był wkład każdego ucznia w osiągnięcie celu końcowego (czy były pomysły, których nie wykorzystano). Samoewaluacja - czego się nauczyłem, co było dla mnie ciekawe, jak czułem się podczas pracy.Ocena własnego uczenia się, skuteczne komunikowanie się. 
Praca domowaPropozycje różnych zabaw ze słowem "szkoła".  

Opracowanie: Zuzanna Czupryna

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5470


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.