Katalog

Beata Surdacka
Język niemiecki, Konspekty

Scenariusz lekcji języka niemieckiego

- n +

Scenariusz lekcji języka niemieckiego

WPROWADZENIE

Dobra organizacja lekcji języka obcego uwzględnia rozwój różnych sprawności językowych, różnorodność i szybkie tempo ćwiczeń oraz dużą aktywność komunikacyjną uczniów.

W miejsce długich, monotonnych, odtwórczych działań zaleca się krótsze, ale wymagające kreatywności i zaangażowania osobistego ćwiczenia. Wyrażanie w języku obcym własnych sądów na dany temat sprawia uczniom radość uczestniczenia w autentycznej komunikacji i zwiększa ich motywację do nauki języka. Nie należy przy tym przerywać wypowiedzi uczniów, poprawiając błędy, jeżeli komunikacja na danym poziomie językowym jest możliwa.

Obok sprawności mówienia i rozumienia ze słuchu należy rozwijać też sprawność rozumienia tekstów czytanych. Jak to robić na lekcji, aby nie wprowadzić monotonii i zaktywizować do pracy wszystkich uczniów?

Jedną z metod aktywizujących jest tzw. "metoda wysłanników". Uczeń- "wysłannik" podchodzi do tekstu, czyta i przekazuje ustnie najważniejsze treści kolegom/koleżankom z grupy. Jest to bardzo odpowiedzialne i mobilizujące do szybkiego czytania zadanie, zwłaszcza przy współzawodnictwie z innymi grupami. Druga osoba z grupy zapisuje usłyszane informacje, a trzecia selekcjonuje, weryfikuje i prezentuje. Ważne w tym ćwiczeniu jest wychodzenie uczniów z ławek. Ruch sprzyja lepszemu przyswajaniu wiadomości. Dobrą metodą jest tzw. uczenie się przy stacjach "Stationenlernen". Grupy podchodzą do "stacji-zadań",a nie zadania przychodzą do grup.

Czytanie autentycznych tekstów, pisanych przez młodzież niemiecką i publikowanych w czasopismach jest dla polskiej młodzieży interesującym źródłem informacji kulturowych i inspiracją do komunikacji.

Poniżej zamieszczam konspekt lekcji oparty na wspomnianych założeniach i metodach.

TEMAT LEKCJI: MEINUNGEN ZUM THEMA: "JUNG UND ALT" FORMULIEREN.

FORMUŁOWANIE WŁASNYCH OPINII NA TEMAT:
"MŁODZIEŻ I STARSI".

Główną treścią lekcji są wypowiedzi młodych Niemców na temat przeżywanej przez nich młodości, ich problemów i radości, marzeń, planów i zainteresowań. Na podstawie tych tekstów, jak również zaproponowanych przez nauczyciela zwrotów i posiadanego zasobu słownictwa uczniowie formułują własne opinie na temat: "Czym jest dla ciebie młodość?" Potrafią też scharakteryzować i porównać ludzi młodych i starszych, przedstawić ich typowe cechy i zachowania.

CELE OGÓLNE:

- rozwijanie kompetencji językowych
- poznawanie realiów kulturowych Niemiec
- zwiększenie motywacji do nauki języka niemieckiego
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
- zaktywizowanie wszystkich uczniów do czynnego udziału w lekcji

CELE OPERACYJNE:
- uczeń potrafi mówić
w języku niemieckim:
- stosować w zdaniach nowe słownictwo do tematu "Młodzi i starzy"
- wyrażać na ten temat własną opinię
- porozumiewać się w języku niemieckim w sprawie organizacji lekcji
- umie zapytać po niemiecku, gdy czegoś nie rozumie
- uczeń rozumie ze słuchu:

- przykłady zastosowania przez nauczyciela nowych słów i domyśla
się ich znaczeń
- treści przekazywane ustnie przez innych uczniów
- uczeń rozumie teksty czytane:

- potrafi czytać globalnie i selektywnie autentyczne teksty pisane przez młodzież niemiecką na podstawie ankiety, opublikowanej w prasie młodzieżowej
- uczeń potrafi pisać:

- własne, krótkie teksty na tematy związane z jego życiem
- formułuje pisemnie własne sądy i opinie
- wykorzystuje w wypowiedziach nowe słownictwo

CZAS REALIZACJI:
1 jednostka lekcyjna

KLASA:
II LO, jedna grupa max 15osobowa
tygodniowy wymiar godzin: min.2

METODY PRACY:
- podająca

- elementy pogadanki i wyjaśnienia w jęz. niemieckim (w razie
konieczności również polskim)
- problemowa-aktywizująca

- dyskusja dydaktyczna
- praktyczna

- ćwiczenia produkcyjne
- metoda "wysłanników"
- grupowanie wyrażeń

FORMY SOCJALNE:
- praca z całą klasą
- praca grupowa
- praca indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- powiększone kserokopie tekstów z czasopisma "Juma" 3/97
- duże zdjęcia, przedstawiające człowieka młodego i starego z podpisami:
JUNG, ALT np. z "Jumy" 3/00
- kartki formatu A4 ze zwrotami z tekstów
- tablica, magnesy
- podręcznik i ćwiczenia "Moment mal!" część 2 (do pracy domowej)

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I. WPROWADZENIE

Celem tej fazy jest rozbudzenie zainteresowania tematem, poinformowanie o głównym celu lekcji i odwołanie się do uprzedniej wiedzy uczniów

1. Powitanie
2. Krótka rozmowa, przypominająca ostatnią lekcję na temat uczuć i nastrojów.
Pytania typu: In welcher Stimmung bist du? Hast du Angst? Wie fühlst du dich heute? Wie fühlst du dich mit 17? itp.
Pytania można skierować do klasy, poszczególnych uczniów, ewentualnie jedna osoba opowie w kilku zdaniach o swoich odczuciach.
3. Wprowadzenie w nowy temat np.:
In der letzten Stunde haben wir junge Leute auf den Fotos beschrieben. Heute erfahren wir, wie die deutschen Jugendlichen sich sehen, was sie über ihre Jugendzeit denken.Zum Schluß formuliert ihr eure Meinungen dazu.
4. Zapisanie tematu i przymocowanie do tablicy zdjęć człowieka
młodego i starego.(Jeśli są dwie tablice, powiesić oddzielnie!)
5. Wyjaśnienie pojęć "Jung" i "Alt" z odniesieniem się do wiedzy uczniów. Zalecane jest wspólne przypomnienie znaczenia pojęć:
die Jugend  das Alter
die jungen Leute  die alten Leute
die Jugendlichen  die Alten
die Jungen  die Erwachsenen
II. PREZENTACJA I SEMANTYZACJA

Celem tej fazy jest zapoznanie uczniów z nowym słownictwem i tekstami oraz analiza prezentowanych tekstów i realizacja zadań umożliwiająca ich zrozumienie.

1. Podział na 3 grupy i wyjaśnienie zadania w jęz. niemieckim np.:
Zuerst schlage ich eine Wortschatzübug vor. Ihr bildet 3 Gruppen, bekommt Wendungen, die entweder zu "Jung" oder "Alt" passen.
Überlegt zusammen und entscheidet, ob die Wörter zu jungen oder alten Leuten passen. Dann hängt die Zettel an die linke oder rechte Tafel!

2. Uczniowie czytają w grupach zwroty, wspólnie zastanawiają się i po podjęciu decyzji przypinają magnesami kartki pod odpowiednim zdjęciem.
3. Omówienie wyniku ćwiczenia z całą klasą. Uczniowie oceniają, czy wszystkie kartki zostały prawidłowo przypięte.
4. Wyjaśnienie poszczególnych zwrotów po niemiecku. Podanie przykładów ich użycia w kontekście, za pomocą synonimów, antonimów itp.
Przykład: neugierig sein- alles wissen wollen, kennenlernen, ausprobieren. Ich bin neugierig, ob ihr das Wort versteht. Die Jungen Leute sind neugierig auf die Welt.
Inne zwroty, wymagające wyjaśnienia: Gewohnheiten haben, selbständig sein, Ehrfahrung haben, verantwortungsvoll sein,
das Leben genießen, belastet sein.
Nauczyciel wyjaśnia dotąd, aż uczniowie zrozumieją i podadzą polski odpowiednik. Uczniowie mogą notować nowe słówka w zeszytach.
5. Podział na 5 grup 3-osobowych i wyjaśnienie w jęz. niemieckim
następnego zadania np.: Jetzt teilt euch i 5 Gruppen mit 3 Personen. Ich hänge 5 Texte. Das sind kurze Aussagen der Jugendlichen aus Deutschland zum Thema:Jugend. Sie schreiben, wie sie ihre Jugendzeit erleben. Eine Person aus jeder Gruppe geht zum Text, liest ihn und behält möglichst viel, dann informiert die Gruppe. Sie darf mehrmals zum Text laufen. Die zweite Person schreibt, was sie erfahren hat. Die dritte wählt die Informationen aus und liest dann zwei oder drei Sätze vor. Ihr habt für diese Arbeit 7 Minuten Zeit.
6. Powieszenie tekstów w różnych miejscach klasy, ale tak, aby
każda grupa miała do swojego tekstu tę samą odległość.
Przydzielenie tekstów grupom.
7. Uczniowie pracują w grupach. Wysłannicy biegają po kilka razy
od tekstu do swojej grupy, przekazują informacje wyłącznie w jęz.
niemieckim, nic nie zapisując. W tym czasie, gdy czytają tekst, pozostali uczniowie wspólnie selekcjonują uzyskane informacje. Na koniec grupy formułują krótkie notatki.
8. Poszczególne grupy prezentują wyniki swojej pracy przekazując
całej klasie opinie Niemców, których teksty czytali np.:
Simone findet ihr Leben interessanter als das Leben der Erwachse-
ner. Für die ist das Leben Gewohnheit. Es stört sie aber,dass sie nicht alles machen darf.

III. ĆWICZENIE

Celem tej fazy jest przyswojenie i zastosowanie nowych form językowych w ćwiczeniu otwartym i kreatywnym.


1. Uczniowie formułują własne opinie na temat okresu młodości,
realizując tym samym główny cel zawarty w temacie. Ważne jest
aby to były ich własne sądy, a nie powtarzanie wypowiedzi
Niemców z przeczytanych tekstów lub kolegów i koleżanek
z klasy.
Można zadawać pomocnicze pytania typu: Möchtest du schon erwachsen sein? Würdest du lieber arbeiten anstatt Deutsch lernen?
Was macht dir Spaß und was stört dich? Kannst du alles machen, was du willst?
itp.
W miarę możliwości powinien wypowiedzieć się każdy uczeń.

IV. PODSUMOWANIE

Celem tej fazy jest ewaluacja zajęć, stwierdzenie realizacji postawionych celów.

1. Przypomnienie głównych celów i wspólna z uczniami ocena ich realizacji.
2. Zachęcenie do dalszej pracy w domu.
Ponieważ w drugim ćwiczeniu uczniowie wykonywali różne czynności i nie wszyscy mieli okazję czytać teksty, wskazane byłoby przeczytanie tych tekstów, a także wypowiedzi Laury, która znajduje się w podręczniku na str.7. Teksty te, jak również ćwiczenia 12, 13 i 14 pomogą w sformułowaniu własnych, przemyślanych i bogatszych językowo wypowiedzi, które uczniowie zaprezentują na następnej lekcji.
Rozdanie chętnym uczniom do domu czasopisma "Juma" z opracowywanymi tekstami.
3. Dokonanie oceny zaangażowania uczniów w pracy i ich wypowiedzi.

UWAGI DO REALIZACJI LEKCJI:

- Należy pamiętać o sprawnym przechodzeniu do poszczególnych faz. Uczniowie dążą do zrekonstruowania całych tekstów, a chodzi o wybranie najważniejszych, zrozumiałych informacji, dlatego powinno się przestrzegać podanego czasu.
- W trakcie drugiego ćwiczenia powstaje małe zamieszanie. Uczniowie biegają po klasie, przekazują głośno informacje. Świetnie się przy tym bawią. Powstaje atmosfera współzawodnictwa. Należy pamiętać, że nie można przekazywać grupie informacji z odległości, ale trzeba ją przenieść "w głowie".
- W przypadku trudności w zrozumieniu przez uczniów zwrotów z ćwiczenia pierwszego, można podać znaczenie po polsku, ale po wykonaniu całego ćwiczenia, ponieważ mogą je rozumieć uczniowie z innych grup.
- Nie należy krytykować i komentować treści wypowiedzi uczniów na temat ich przeżywania młodości, ani zmuszać do wypowiedzenia wszystkich według nas najważniejszych treści z tekstów. Uczniowie mogą przeczytać całe teksty w domu.
- Zapisanie do dziennika tematu i frekwencji może nastąpić w takcie wykonywania przez uczniów ćwiczenia pierwszego.

ZAŁĄCZNIK:


Zwroty do ćwiczenia pierwszego:
VERANTWORTUNGSVOLL SEIN  SORGLOS LEBEN
RAT GEBEN  SELBSTÄNDIG SEIN
STIMMUNG WECHSELN  STABIL LEBEN
REALISTISCH DENKEN  KRANK SEIN
BELASTET SEIN  SPONTAN SEIN
GEWOHNHEITEN HABEN  ERFAHRUNG HABEN
NEUGIERIG SEIN  RISKIEREN
TOLLE IDEEN HABEN  DAS LEBEN GENIEßEN
PLÄNE MACHEN  FREI SEIN

Opracowanie: Beata Surdacka

Wyświetleń: 20894


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.