Konspekty lekcji języka polskiego w klasie czwartej - drobne formy użytkowe.
Cele edukacyjne: Kształcenie umiejętności obserwacji, analizy oraz redagowania przepisu jako formy wypowiedzi pisemnej.
Formy pracy: indywidualna lub w grupach [wg uznania nauczyciela].
Uczniowie otrzymują załącznik nr 1 z wydrukowanymi przepisami kulinarnymi i poleceniem:
ZAŁĄCZNIK NR 1
1. Przeczytajcie uważnie poniższe przepisy kulinarne.
LODY CYTRYNOWE
Wsypać do pół litra wody 25 dekagramów cukru i całość zagotować. Dodać skórkę z cytryny, ostudzić. Wycisnąć sok z 2 cytryn i przygotować białko z dwóch jajek. Całość dodać do zimnego syropu i dobrze wymieszać. Następnie zamrozić w lodówce.
TRUSKAWKI W GALARETCE AGRESTOWEJ
Weź 40 dekagramów agrestu, opłucz i zalej 1/2 litra wody. Ugotuj, przetrzyj przez sitko a następnie osłódź do smaku i połącz z rozpuszczoną żelatyną. Krzepnącą galaretkę wymieszaj z 20 dekagramami opłukanych i starannie osączonych truskawek. Poczekaj aż całość zastygnie.
2. Odpowiedzcie teraz na pytania.
Co powinien zawierać przepis kulinarny?
Jak należy konstruować zdania [ zwróć uwagę na formę czasowników ] ?
Uczniowie otrzymują kolejne materiały z tekstem opowiadania i poleceniem.
ZAŁĄCZNIK NR 2
1. Przeczytajcie poniższe opowiadanie i zredagujcie w oparciu o nie przepis na kruche ciastka. Pamiętajcie o tym, jaką formę powinny mieć czasowniki.
Zosia obchodziła dwunaste urodziny i z tej okazji zaprosiła do siebie koleżanki i kolegów. Postanowiła sama upiec dla nich ciastka. Wzięła 30 dekagramów mąki dodała do niej 15 dekagramów masła, 5 dekagramów margaryny i 10 dekagramów cukru pudru oraz dwa żółtka. Całość wymieszała i ugniotła ciasto. Następnie pozostawiła je przykryte w chłodnym miejscu na pół godziny. Potem rozwałkowała ciasto na grubość 1/2 centymetra i wykrawała z niego foremką gwiazdki. Posmarowała je rozmąconym jajkiem, posypała cukrem i wstawiła na posmarowanej tłuszczem blasze do dobrze nagrzanego piekarnika. Piekła przez 10 minut. Następnie wyciągnęła je z kuchenki, zdjęła je z blachy i poukładała na tacy. Podczas przyjęcia wszystkim smakowały ciastka upieczone przez Zosię.
KARTA PRACY UCZNIA
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
2. Odczytanie i omówienie zredagowanych przepisów.
3. Podanie i omówienie tematu zadania domowego.
Dokończ poniższy przepis na kompot z jabłek.
Weź pół kilograma jabłek, umyj, obierz, pokrój w ćwiartki, oczyść z gniazd nasiennych...
Opracowanie: Tomasz Komenda