AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Danuta Kaczor
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Jak się uczyć?" - scenariusz lekcji

- n +

Jak się uczyć?

w/g Jarosława Rudniańskiego
 
"Chcę to zrobić " Muszę "to zrobić
-rozkaz od własnego organizmu,
-mobilizuje cały organizm"
-wprowadza w stan gotowości -najbardziej skoncentrowana uwaga
-zadanie jest wykonane z zainteresowaniem,
-szybciej, lepiej, dokładniej,
-bez zmęczenia, z satysfakcją
-walka z samym sobą
-przeciwieństwo "chcę"
-dekoncentracja uwagi
-zadanie "idzie" powoli
-jak najszybciej skończyć pracę
- mało dokładnie
-towarzyszy zmęczenie

"Chcę" - to coś czym lubię się zajmować, a co z tym czym "nie lubię" ? np. chemia, historia, geometria......

Jak zainteresować się tym czego nie lubię robić, a muszę?

metoda I
. "spojrzeć na przedmiot z" różnych "stron, znaleźć tą ciekawą dla siebie np.
chemia jest zaszyfrowaną tajemnic(b jak żyło się ludziom w dawnej Polsce ił. czytać czasopisma, książki, poznawać gry edukacyjne, przedmiotowe

metoda II
wymaga nieco wytrwałości, ale bardziej pewna

zainteresowanie to koncentracja uwagi

ćwiczenia koncentracji;
(oczywiście z przedmiotu, którego nauczanie sprawia czy trudność)

codziennie przez tydzień po 15 minut staraj się skupić uwagę tylko na tym co w tym momencie robisz np. oglądanie atlasu, czytanie, pisanie słówek itp.
zapewnij sobie w tym czasie ciszę i wygodne miejsce
znów codziennie przez 2-3 tygodnie przez 20-25 minut ćwicz to samo, nie zmieniaj
przedmiotu ćwiczenia"


Po tym czasie niedostrzegalnie, sam zaczynasz się tym przedmiotem interesować -7 lubić go. tylko czekać na sukces

Będzie lepiej;, łatwiej;, szybciej; i z mniejszym wysiłkiem zapamiętywać wiadomości.

To, by było fajnie, ale nie zawsze to co czytasz jest zrozumiałe - prawda?

Czyli co to jest zrozumienie?

Dobrze rozumiesz wtedy, kiedy to co się nauczyłeś możesz powiedzieć własnymi słowami. Aby dobrze zrozumieć problem, wzór, wyrazy trzeba poznać jego "części składowe" .

Nie bój się / nie wstydź się pytać!

Kto Ci pomoże zrozumieć?...
nauczyciel, rodzic, koleżanka, kolega, słowniki, korepetytor, encyklopedie.............................

Unikaj zapamiętywania zwrotów, których nie rozumiesz.

Korzystanie ze słowników, encyklopedii może nie być wcale takie nudne, a nawiązanie inteligentnej rozmowy z koleżanką lub kolegą może być początkiem przyjaźni z kimś fajnym!

Oto sposób na zapamiętanie czegoś co trudno wchodzi do głowy.

- powtarzaj działania w różnych formach np. zrobienie planu tego co się uczysz, najważniejszych punktów, zakreśl to co najważniejsze, narysuj to, zrób własny schemat,
- poszukaj w atlasie, słowniku itd..
- powtarzaj najlepiej 2-3 dni przed sprawdzianem, pytaniem, klasówką.
- powtarzaj w różnych porach dnia,
- głośno powtarzaj!,
- zaczynaj od lekcji najtrudniejszych,.
- rób sobie przerwy 2-3 minutowe w czasie uczenia się jednego przedmiotu (np. przeciąganie jak kot), a miedzy kolejnymi przedmiotami przerwy okołoło10 minutowe,
- bądź: nie przejedzony, ani nie głodny, wyspany, w luźnym ubraniu, w dobrym nastroju np. po lekcjach zjem lody, może dostanę piątkę,..............

Gdy głowa pracowała, mięśnie odpoczywały - teraz czas na zmianę. Proponuję pobiegać.

 

Opracowanie: Danuta Kaczor

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 13630


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.5



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.